Bompengerekord under Ketil Solvik-Olsen (Frp)
Bilistene betaler rekordsum i bompenger og møter flere innkrevingspunkter, mens bomselskapenes gjeld baller på seg.
Bilistene i Norge ventes å betale inn 10.200 millioner kroner i bompenger i år, mot 10.197 i de rødgrønne partienes siste regjeringsår 2013. Antall bomstasjoner i Norge har samtidig økt fra 170 til 233.
Rekordtallene for bompenger går fram av svar samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) har gitt på spørsmål fra Senterpartiets Geir Pollestad og Heidi Greni.
Omfanget av bompenger er likevel lavere enn det forrige regjering der Senterpartiet deltok, la opp til i sin Nasjonale transportplan for 2014-2023, påpeker statsråden i sitt svar.
Han kan også vise til at antall kjøretøyer har gått betydelig opp i samme periode, slik at innbetalinger per kjøretøy har sunket fra 2721 til 2521 kroner året.
Senterpartiet formelig bombarderer samferdselsministeren med en rekke spørsmål om en ømtåelig sak for Frp - at partiet ikke har fått med seg sine samarbeidspartnere på å kutte ut bompengefinansiering av veier.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenLes også: Senterpartiet fyrer av ti bom-skudd mot Solvik-Olsen
Bomselskapenes gjeld vokser og vokser
«Regjeringen har sammen med KrF og Venstre fått på plass en ordning hvor staten øker den statlige finansieringen i eksisterende bomprosjekt, mot at takstene reduseres og bomprosjekter innlemmes i bompengereformen. Jeg konstaterer at med rødgrønt flertall i Stortinget ville denne ordningen ikke eksistert og bompengenivået ville vært høyere.», skyter Solvik-Olsen tilbake i sitt svar.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenHan minner også om at bompengenivået kunne vært lavere dersom Stortinget hadde gitt regjeringen støtte i alle deres forslag til bompengekutt.
Stadig mer til renter
Geir Pollestad ville også vite hvordan bompengeselskapenes gjeld har utviklet seg i årene fra 2013 til i dag. Rentekostnadene bidrar til å øke bompengesatsene.
Svaret er at gjelden hvert år har gått opp, fra 39,4 milliarder kroner i 2013, til 52,8 i 2016.
Men igjen peker Solvik-Olsen på sine rødgrønne konkurrenter: Dagens regjering har slettet gjelden i noen prosjekter, og gitt andre økte statlige bevilgninger. Han hevder dermed at bompengegjelden ville vært høyere under en rødgrønn regjering.