Folkelig flaggskip

Video: Slik beskriver Volkswagen Norge den nye modellen Arteon.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Da både Phaeton og CC ble fjernet fra Volkswagen-porteføljen, oppsto et flaggskip-vakuum. Arteon er foreløpig svaret.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Volkswagen Arteon R-Line 2.0 TSI 4MOTION

Motor: 2,0-liters R4 bensinmotor med turbolading

HK/kW/Nm: 280/206/350

0-100 km/t: 5,6 sekunder

Toppfart: 250 km/t

Vekt: 1.716 kg

L/B/H: 486/187/145 cm

Forbruk: 0,73 l/mil

CO2-utslipp: 164 g/km

Bagasjerom: 563/1.557 liter

Priser:

  • Rimeligste modell: 507.500 kroner
  • Denne modellen (R-Line): 622.700 kroner
  • Pris testbil: (ca) 700.000 kroner

_________________________________

Pluss:

  • Meget god plass
  • God komfort
  • Vakker design

Minus:

  • Litt Passat-følelse
  • Kun én karosseritype
  • Krever litt mot å velge

HANNOVER, TYSKLAND: Det er ikke lange køer av folk som ønsker en Volkswagen størrelsesmessig og prestisjemessig over toppmodellen av Passat, men for de som gjør det kommer nå Arteon som et tydelig statement på at Volkswagen har ambisjoner i den retning.

Allerede før bilen kom til forhandlerne i disse dager hadde man konvertert interessen til et tresifret antall kontrakter uten at noen hadde kjørt bilen. Etter å ha tilbrakt en dag med bilen på tyske landeveier og Autobahn tror vi neppe at kjøperne vil angre.

Sporty komfort

Det er bare å erkjenne: Arteon er en romslig, komfortabel og perfekt langturbil i en vakker innpakning. I 200 km/t nordover på A7 fra Hannover mot Hamburg var det fristende å la være å snu og heller kjøre den hjem.

Det hadde vært det minste problem med den friske toliters turboladede bensinfireren på 280 hestekrefter, en motor som kler denne bilen meget godt. Ikke at den gjør den til en sportsbil, men 0 – 100 på 5,6 sekunder og toppfart på 250 km/t holder godt selv der det er fri fart.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Lydnivået i høye hastigheter er behagelig lavt. Lydanlegget fra Dynaudio er nydelig, og når du får justert det adaptive chassiset til dine preferanser, enten det er «Sport» eller «Komfort», kan du tilbringe mange timer bak rattet i Arteon.

– Interiøret er kanskje det som gir mest Passat-følelse, medgir vår medsjåfør for dagen, som selv er Passat-eier og lett kjenner seg igjen inne i Arteon.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ikke at det er noe problem, langt i fra. Men det avslører samtidig at dette er en premium-tilnærming med klare begrensinger hva gjelder å gå hele veien med mer påkostede interiørløsninger. Innvendig er Arteon fortsatt en stor Passat mer enn en konkurrent til Audi.

Les også: Nissan Qashqai har blitt bedre

Posisjoneringsspillet

Volkswagen-gruppen gir sine bilmerker stadig mer frihet til å tråkke litt over i reviret til sine søskenmerker, slik at den interne konkurransen øker og skjerper organisasjonene. Audi får gå nedover i segmentene, og Škoda, Seat og Volkswagen får utfordre Audis tidligere monopoler.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Perfekt langtursbil: Du får lyst til å bare fortsette turen inn i horisonten med Arteon.
Perfekt langtursbil: Du får lyst til å bare fortsette turen inn i horisonten med Arteon.

Det er i hvert fall første gang vi er på en Volkswagen-presentasjon hvor Audi nevnes blant konkurrentene til den nye modellen. Audi A5 Sportback og BMW 4-serie Grand Coupé pekes ut de mest iøynefallende som hovedkonkurrentene. Arteon plasserer seg størrelsesmessig over A5 mot A7-nivå, så den kan egentlig hente kunder fra begge modeller, uten at det selvsagt er målet.

Arteon er bygd på den nye MQB-plattformen, og legger seg godt over Passat i størrelse ved at akselavstanden er økt med fem centimeter. Plassen innvendig begynner å minne om Škodas store fortrinn, så de håper nok at det ikke kommer noen stasjonsvogn på Arteon for den kunne nok utfordre Superb.

Les også: Volvo starter eget merke for elbiler

Klar oppgradering

Foreløpig er det kun snakk om denne karosseriformen, og du får den i en basisutgave, samt at det er to utstyrsnivåer, Elegance og R-line, med preferanser i komfort- eller sportsretning, selvsagt med all den assistanseteknologi som etter hvert er hyllevare i konsernet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Tøff: Navkoppen røper identiteten, men de færreste ville nok tippet at dette utsnittet av et design tilhører Volkswagen hvis de aldri hadde sett modellen tidligere. Foto: Volkswagen
Tøff: Navkoppen røper identiteten, men de færreste ville nok tippet at dette utsnittet av et design tilhører Volkswagen hvis de aldri hadde sett modellen tidligere. Foto: Volkswagen

Blant nyvinningene som introduseres med Arteon, er kobling av assistansesystemene med navigasjonssystemet for å øke sikkerheten i den nyeste generasjon «Adaptiv Cruise Control». Både informasjon om fartsgrenser og svinger foran bilen på kjøreruten gjør at farten tilpasser seg og at frontlyset lyser inn i svingen og at man ser eventuelle hindringer raskere.

Hvis føreren får et illebefinnende vil bilen selv ta over og bremse ned og kjøre inn til siden ved hjelp av en ny nødsfallfunksjon.

Det er ingen tvil om at vi er på vei mot større grad av autonomi, men Volkswagen er helt tydelige på at systemene bare er assistanse. Ord som «Auto Pilot» eller lignende holder man seg langt unna.

Les også: Jaguar lanserer kompakt-SUV

Lidenskap med fornuft

Arteon fungerer som en brobygger mellom Passat og eventuell fremtidig erstatter til gedigne Phaeton. Den er en merkevarebygger som skal høyne imagen, samtidig som den er et tilbud til kunder som vil avansere opp fra Passat.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Startprisene tipper like over en halv million for innstegsmodellen, mens du gjerne kan legge på et par hundre tusen for å få en meget hyggelig motorisert utgave med det hjertet begjærer av utstyr.

Forhåpentligvis er det mange av kundene som tør å gå for introduksjonsfargen «Kurkuma Yellow metallic», for den lyser virkelig opp i trafikkbildet på en elegant måte. Den er en garanti for å bli lagt merke til.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Arteon er en bil som appellerer til hjertet, med fornuften i god behold, så det vil ikke forundre oss om den selger langt bedre enn sin mindre forgjenger CC. Den stoppet før det hadde kommet 1.000 eksemplarer til Norge, men her bør potensialet være langt større. Selv uten stasjonsvogn.

Les også: Helt ny SUV ser dagens lys

(Saken fortsetter under)

Designerne har klart å balansere store volumer bakover i bilen med en lekker coupélinje og ubruttvindusprofil. Arteon kommer med mye standardutstyr, og koblingene mot omverdenen skjer via en sentralt plassert 8-tommers touchscreen. Foto: Volkswagen
Designerne har klart å balansere store volumer bakover i bilen med en lekker coupélinje og ubruttvindusprofil. Arteon kommer med mye standardutstyr, og koblingene mot omverdenen skjer via en sentralt plassert 8-tommers touchscreen. Foto: Volkswagen


Design

En gedigen og vakker bil - en skjerpet videreutvikling av forgjengeren med et mer moderne uttrykk

Artikkelen fortsetter under annonsen

Førermiljø

Interiøret er det som gir størst gjenkjennelseseffekt hos Passat-eieren. Forbedret i design, med et solid inntrykk, om enn ikke helt premium i alle detaljer.

Kjøreegenskaper

Presis kjørefølelse med meget god komfort, men kanskje ikke like engasjerende som for eksempel BMW.

Ytelser

Den 280 hesters bensinmotoren kler bilen veldig godt med meget bra respons og fartsressurser, men det er sikkert fortsatt plass til en toppversjon.

R-line-interiøret har seter i skinn/Alcantara, sort taktrekk, mørke sideruter og dekor i børstet aluminium. Foto: Volkswagen
R-line-interiøret har seter i skinn/Alcantara, sort taktrekk, mørke sideruter og dekor i børstet aluminium. Foto: Volkswagen

Plass

Bilens store pre sammen med design. Meget romslig følelse i kupeen for fem med fortsatt god plass til bagasje. Trenger du stasjonsvogn egentlig?

Mye for pengene

Meget god kvalitetsfølelse, enorm plass, godt utstyrt og sannsynligvis en gunstig driftsøkonomi

Må-ha-faktor

Det skarpe utseendet lover mye, og den leverer. Selv om slike karosseriformer nok forblir i mindretall i det norske markedet er den et vakkert statement.

Gjennomsnittsscore

7,0: En helt ny top of the line modell hos Volkswagen med mange tiltalende sider. Meget komfortabel og romslig for den som ikke på død og liv skal ha stasjonsvogn.


Les også: Over 2.000 står i kø for å kjøpe denne bilen

Saken er opprinnelig publisert i Finansavisen