Med denne bilen var du virkelig kongen i gata

G60-emblemet i grillen røper at denne Golfen er noe helt utenom det vanlige.
G60-emblemet i grillen røper at denne Golfen er noe helt utenom det vanlige.

Og nå begynner den å bli sjelden i bruktmarkedet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

VW Golf GTI er for lengst en ekte billegende. Da særlig første generasjon, som ofte kalles MK1 blant de litt innvidde.

Konseptet og oppskriften var like enkel som den var genial: Man tok en alminnelig og folkelig bilmodell, stappet en større og kraftigere motor inn mellom forskjermene, satte på større bremser og hjul før man kompletterte det hele med et lavere, stivere og oppdatert understell som var tilpasset effektøkningen.

Til slutt kom skjermutbyggere, sportsseter, fartsstriper og en del andre detaljer som en slags tøff prikk over (GT) i-en! Suksessen uteble ikke – for å si det pent.

Golf GTI G60

Den første kom i 1976. Siden har den fortsatt sin seiersgang og er nå inne i sin syvende generasjon, etter mer enn 40 år i produksjon.

I løpet av de årene har mange spesialvarianter over nettopp temaet Golf GTI kommet og gått.

En av de litt mer udda variantene er bilen som du ser på disse bildene. En sjelden, nesten litt glemt og kanskje også litt undervurdert GTI-modell. Nemlig en modell som er bygget på andre generasjon Golf GTI, og som kom mot slutten av dennes levetid.

Vi snakker om den uvanlige GTI G60, hvor den 1,8-liters store bensinmotoren med 8 ventiler hadde fått følge av en kompressorer for høyere effekt.

Turboen hadde så vidt begynt få fotfeste mot slutten av 80-tallet, men kompressor både var – og er fortsatt – uvanlig på så små motorer.

Les ALT om 80-tallets GTI-bonanza her:

VW Golf GTI G60 var en av "verstingene" i sin tid med sine 160 kompressormatede hestekrefter.
VW Golf GTI G60 var en av "verstingene" i sin tid med sine 160 kompressormatede hestekrefter.

Kompressor trøbbel

Denne kompressoren, eller G-laderen som den ofte kalles i VW-kretser, har den fordelen at du ikke har samme forsinkelse på effektoppbyggingen som en turbo har, eller i alle fall hadde på den tiden. Dessuten er den kjent for lavt støynivå og høy virkningsgrad.

Effekten i GTI G60 var da også anstendige 160 hestekrefter. Til sammenlikning hadde en vanlig GTI med 8-ventilert motor 112 hk, og den var jo kjent som en liten versting.

Les også: Den kuleste typen i Golf-klassen

Dessverre viste det seg at G-laderene ikke var vedlikeholdsfrie, slik man hadde trodd. Det var rett og slett en del krøll med disse, og bilen fikk derfor fort et litt frynsete rykte. Men de var i alle fall veldig morsomme når de fungerte.

Som så mange andre spreke og tøffe biler levde også disse ofte et hardt liv. Gjerne med mange eiere, et minimum av vedlikehold, og kreative, men ikke fullt så gjennomtenkte modifikasjoner.

Historien gjentar seg: Bilene er utslitte, nedkjørte, uoriginale og ender i beste fall sine dager bak en låvevegg i påvente av bedre tider. I verste fall ender de hos høgger´n. Og det tynnes fort i en allerede glissen rekke av slike biler...

Peugeot 205 GTI: Så sinna at selv gulvteppene var røde

En VW Golf GTI G60 i denne tilstanden er uvanlig. Faksimile fra AutoDB.
En VW Golf GTI G60 i denne tilstanden er uvanlig. Faksimile fra AutoDB.

Sjeldent fint eksemplar selges

Det var derfor med stor glede vi forleden dag kom over det så ser ut til å være et usedvanlig vel bevart eksemplar. Ikke bare det. Bilen er attpåtil salgs. Nei – ikke for småpenger, akkurat...

Se hele annonsen og alle bildene her:

Men det skulle bare mangle. Bilen skal være helt original, den er rød, det som kanskje er den optimale GTI-fargen, tross alt? Den har tredørs-karosseri, den har takluke og den har de originale BBS-felgene. Ei heller har noen falt for fristelsen til å montere hvite blinklamper, å sote baklyktene ytterligere, sette på et altfor stort eksosanlegg eller et uoriginalt ratt.

Denne er akkurat som da den forlot fabrikken i 1991. En tidsmaskin fra ikke altfor fjern fortid. Det er også en bil som garantert vil holde seg godt i pris forutsatt at den blir tatt vare på, på den samme gode måten som den har blitt til nå i sitt 26 år lange bil-liv.

VW Golf GTI: Nå blir "sosse-tralla" fra 80-tallet veteranbil

Denne saken ble først publisert i Broom.no

Personvernpolicy