Kenguruer skaper trøbbel for Volvos selvkjørende biler

Volvo sliter med å få sine selvkjørende biler til å gjenkjenne hoppende kenguruer, som årlig forårsaker 16.000 trafikkulykker i Australia. Foto: Erik Johansen / NTB scanpix
Volvo sliter med å få sine selvkjørende biler til å gjenkjenne hoppende kenguruer, som årlig forårsaker 16.000 trafikkulykker i Australia. Foto: Erik Johansen / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Volvos selvkjørende biler har ingen problemer med å gjenkjenne elg, hjort og reinsdyr, men sliter med å gjenkjenne hoppende dyr som kenguruer. 

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Volvos system for å gjenkjenne dyr i veibanen ble utviklet i Sverige, der det med hell er testet på elg.

I Australia kan man treffe på helt andre dyr langs veien, og Volvo-systemet sliter med å gjenkjenne og avstandsbedømme kenguruer, innrømmer bilprodusentens tekniske sjef i landet, David Pickett.

– Når de befinner seg i lufta, virker det som om de er lenger borte. Når de lander, virker det som om de er nærmere, sier han til australske ABC.

Les også: – Snart blir det ulovlig å kjøre bilen selv

Volvos teknikere jobber nå på spreng for å få bilene til å gjenkjenne kenguru og andre hoppende dyr, og de håper at problemet skal være løst innen 2020. Da skal Volvos selvkjørende biler etter planen være ferdig utviklet og klare for salg.

– Selvkjørende biler eksisterer ikke ennå, og det å få til en teknikk som gjenkjenner kenguru er en del av utviklingen, sier Volvos sjef i Australia, Kevin McCann til The Guardian.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I Australia skjer det årlig 16.000 trafikkulykker der kenguruer er innblandet, og det som i Norden kan virke som et heller marginalt problem, er høyst reelt for australiere.

Les også: Er dette framtidas Oslo-trafikk?

Volvo er ikke alene om å satse på selvkjørende biler. Tesla har lovet å ha en selvkjørende versjon av sin Model S klar i løpet av året, noe de vil demonstrere ved å la bilen kjøre de 4.500 kilometerne fra Los Angeles til New York helt på egen hånd.