Fullt kaos om elbil-parkering

Er dette lov? Myndighetene har ikke kommet med nasjonale retningslinjer for elbilparkering. Stadig er det kommunene selv som bestemmer, og reglene varierer fra sted til sted. Foto: Gorm Kallestad/NTB Scanpix
Er dette lov? Myndighetene har ikke kommet med nasjonale retningslinjer for elbilparkering. Stadig er det kommunene selv som bestemmer, og reglene varierer fra sted til sted. Foto: Gorm Kallestad/NTB Scanpix

Det er fullt kaos om parkeringsreglene for elbiler. I Oslo er det gratis, i Trondheim må du betale, i Stavanger må du betale halv takst, og i Bergen må du betale halv takst noen steder i sentrum.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

– Vi advarte mot forvirring, og det føler vi at det har blitt, sier Petter Haugneland, kommunikasjonsleder i Norsk elbilforening.

Fra nyttår ble det opp til kommunene å bestemme om elbiler skal betale for å stå på kommunale parkeringsplasser.

Elbilforeningen har nå ved inngangen til sommerferien undersøkt om og hvor mye elbiler må betale i 57 norske byer.

Oversikten viser at i 27 byer er det fortsatt gratis å parkere for elbiler, mens 30 kommuner tar betalt.

Les også: Så mye koster bilholdet deg

Gratis i Oslo

Blant byene som fortsatt har fullt avgiftsfritak for elbiler er Oslo, Sandnes og Larvik, samt feriebyer som Horten, Grimstad og Lillesand.

I byer som Trondheim, Ålesund og Tønsberg må elbilbilister betale. Det må de også i feriebyer som Drøbak, Kragerø og Tvedestrand. Frogn kommune innfører avgift for elbiler midt på sommeren, nå i juli.

– Vi synes det er riktig at alle biler betaler. Det var stort flertall for å innføre avgift for elbiler da vi behandlet det i kommunestyret, sier ordfører Odd Haktor Slåke (H) i Frogn kommune til Motor.

I de fleste byene med betaling må elbilene betale det samme som fossilbilene, selv om regjeringen i siste statsbudsjett la opp til halv takst for elbileiere.

Les også: Vi har testet fire av de mest populære elbilene, og disse to skiller seg klart ut

Forvirrende unntak

Men det er ikke så enkelt at det er enten-eller. Mange byer har innført delvis betaling, som gjør det svært forvirrende for elbileierne:

  • I Stavanger må elbilbilister betale halv pris av normaltakst.
  • I Fredrikstad må man betale på plassene i sentrum, men ikke i parkeringshusene og utenfor sentrum
  • I Sarpsborg må man betale på korttidsplasser men ikke på langtidsplasser.
  • I Mandal er det gratis å parkere for elbiler de to første timene.

(Saken fortsetter under)

Man må være lokalkjent for å forstå hvor elbiler kan parkere gratis i Kristiansand. Faksimile fra Krostiansand kommunes sider
Man må være lokalkjent for å forstå hvor elbiler kan parkere gratis i Kristiansand. Faksimile fra Krostiansand kommunes sider

Forskjellig praksis i nabobyene

I nabobyer kan det være stikk motsatt regler. I Skien er det gratis å parkere for elbiler, mens man må betale i Porsgrunn. Det samme gjelder Fauske og Bodø samt Drammen og Kongsberg, hvor man må betale i Bodø og Kongsberg, men ikke i Fauske og Drammen.

Elbilforeningen har laget en landsomfattende oversikt.

– Men de lokale reglene er i noen byer så vanskelige å forstå at elbilforeningen tar forbehold om at vi har forstått de lokale vedtakene riktig, sier kommunikasjonsleder Petter Haugneland i elbilforeningen.

Les også: Nå må også elbilbrukerne betale bompenger

Ingen krav om info

På toppen av det hele er det slik at kommunene ikke må skilte at det er betaling for elbiler.

– Skiltpraksisen varierer, derfor må elbilbilistene selv sjekke de lokale reglene der de bor og dit de reiser, sier Petter Haugneland.

I Ski utenfor Oslo har det ikke vært informasjon på parkeringsskiltene om at elbileiere må betale parkeringsavgift. Det har ifølge lokalavisen Østlandets blad ført til at rekordmange elbileiere har fått parkeringsbot.

Les også: Her er 25 gode veikroer for deg som skal på tur i Norge

Krever retningslinjer

Elbilforeningen etterlyser sentrale retningslinjer for gebyrstørrelse, skilting og informasjon om betaling.

– Dette må på plass snarest mulig slik at vi også får sikret at elbileierne må betale maks halv takst, slik et flertall på Stortinget også ønsker, sier Haugneland.

Motor har spurt Vegdirektoratet om når retningslinjer kommer. Men vår henvendelse ble mandag ikke besvart.

Les også:

Her er elbilene som fjerner rekkevidde-angsten

10 ting du må vite om «nye» Nissan Qashqai

Fem prosent av trafikken, 50 prosent av skadene

Saken er opprinnelig publisert på Motor.no

Personvernpolicy