En av Norges mest populære biler blir ny

Nå er det klart for facelift på Nissan Qashqai, tre år etter at andre generasjon debutert for første gang.
Nå er det klart for facelift på Nissan Qashqai, tre år etter at andre generasjon debutert for første gang.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nissan Qashqai var en liten revolusjon da den kom første gang.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nissan tok en råsjans da de lanserte sin Qashqai første gang i 2007.

Etter flere år med fallende salg, bestemte de seg for å vrake to etablerte modeller (Almera og Primera) – og satse i en helt ny klasse i stedet.

Qashqai var en crossover, en forhøyet bil med en god dose SUV-faktor. Den skulle appellere til de som ønsket seg en bil som skilte seg fra mengden, men ikke hadde lyst på (eller råd til) en SUV.

Fire fokusområder

Det skulle vise seg å være et veldig smart grep. Qashqai er nå Europas mest solgte crossover med over 2,3 millioner biler siden introduksjonen.

I dag er vi på andre generasjon Qashqai. Nå gir Nissan den en såkalt midlivsoppgradering, det betyr i praksis at den blir fornyet på en rekke områder.

Det er fokusert på fire ting: Et nytt og moderne eksteriørdesign, høyere interiørkvalitet og bedre kjøreegenskaper med lavere veistøy – samt ny teknologi som skal gi økt komfort, trygghet og pålitelighet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Så billig får du folke-SUVen nå

(Saken fortsetter under)

Slik så Nissan Qashqai ut da den kom for første gang, i 2007.
Slik så Nissan Qashqai ut da den kom for første gang, i 2007.

Selvkjørende teknologi

Nissan sier selv at oppgraderingene er basert på kundenes tilbakemeldinger Flaggskip-modellen heter nå Tekna+ og skal sette en helt ny standard innen segmentet.

Ny teknologi er implementert, mens andre teknologier er oppgradert med nye sikkerhetsfunksjoner. For kunder som ønsker mer kjørefleksibilitet og større frihet, vil nye Qashqai være tilgjengelig med ProPILOT, det vil si autonom kjøreteknologi.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Foran har modellen fått en ny støtfanger med større lakkert overflate enn tidligere. Sideventilene bidrar til bedre avkjøling av motoren.

Les også: Her snakker vi virkelig sjelden Nissan

(Saken fortsetter under)

De visuelle endringene er ganske små, du er ikke i tvil om at dette er en Qashqai.
De visuelle endringene er ganske små, du er ikke i tvil om at dette er en Qashqai.

Lavere støynivå

Innvendig har Qashqai tatt et steg opp på opplevd kvalitet, med et mer førerorientert miljø og bedre materialkvalitet.

Kjørekomforten er forbedret med mindre karosseribevegelser og bedre fjæring. Støynivået er redusert. Det er brukt lydisolering av høy kvalitet på innsiden av framdørene og hjulbuene bak.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Framdørene er bedre forseglet mens bakvinduet er tykkere (7 mm tykkere enn forgjengeren).

Les også: Les testen vår av Qashqai her

(Saken fortsetter under)

Ny støtfanger med større lakkert flate er blant endringene i fronten.
Ny støtfanger med større lakkert flate er blant endringene i fronten.

Kommer i august

Mye handler om selvkjørende biler innen bilbransjen akkurat nå. Nissans ProPILOT kontrollerer styring, akselerasjon og bremsing i ett kjørefelt på motorveien, både ved høy trafikk og i høye hastigheter.

Systemet er basert på tre teknologier – Lane Keep Assist (LKA), Intelligent Cruise Control (ICC) og Traffic Jam Pilot (TJP). ProPILOT skal være intuitiv i bruk, og aktiveres via en knapp på rattet.

Nye Qashqai ble avduket under bilutstillingen i Genève tidligere i år, og er i salg i Europa fra august.

Nissan har oppgradert interiøret, med blant annet mer eksklusive materialer og bedre støydemping.
Nissan har oppgradert interiøret, med blant annet mer eksklusive materialer og bedre støydemping.

Les også:

Slik unngår du leiebil-fellene i sommer

Til høsten blir den 240.000 kroner billigere

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no