Titusener av importbiler kan slippe betaling av retur-avgift

HVEM BETALER? Eiere av biler som er privatimportert, er ikke med på spleiselaget som finansierer forsvarlig håndtering av vrakene.
HVEM BETALER? Eiere av biler som er privatimportert, er ikke med på spleiselaget som finansierer forsvarlig håndtering av vrakene. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Norge må gjenvinne minst 95 prosent av bilene som vrakes. Klima- og miljøminister Vidar Helgesen (H) har foreløpig ikke tiltak på plass for å sikre at privatimporterte biler betaler returavgift.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Klima- og miljøminister Vidar Helgesen medgir at han foreløpig ikke kan sikre at privatimporterte biler er med på å betale for de lovpålagte returordningene, slik bilimportørene må.

På spørsmål fra Arbeiderpartiets stortingsrepresentant Irene Johansen, går det fram at 20.000-30.000 biler i året dermed kan unngå å betale for miljømessig forsvarlig håndtering og gjenbruk av materialene i kasserte biler.

Fra 1. juni i år har regjeringen gjort det lettere å importere biler privat, utenom de tradisjonelle bilimportfirmaene. Men det er bare sistnevnte som heretter blir trukket for avgift til den lovregulerte returordningen som håndteres av selskapet Autoretur AS.

Les også: – Det er flaut for Norge at vi ligger på linje med Estland

Forpliktet av EU-direktiv

For fra 1. juli slutter Toll- og Avgiftsdirektoratet å innkreve returavgift ved privat bilimport, slik de har gjort til nå, påpeker Irene Johansen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Som følge av et EU-direktiv er Norge forpliktet til å gjenvinne 95 prosent av bilvrakene. Hvis ikke de privatimporterte bilene ilegges returavgift som de andre, kan det gi miljøproblemer, skriver Johansen.

For å oppfylle kravet om at alle kjøretøyer er knyttet til en returordning, har alle de store bilimportørene etablert returselskapet Autoretur AS, informerer Helgesen.

Returordningen finansieres ved et gebyr som betales ved førstegangsregistrering av kjøretøyet.

«Autoretur AS har ikke tilgang til informasjon om parallell- og privatimportører. Enkelte kjøretøy kan derfor falle utenfor ordningen.», skriver statsråden.

Helgesen kan foreløpig ikke si annet enn at han arbeider for å få på plass en løsning som sikrer at alle biler omfattes av returordningen og bidrar til finansieringen av den.

Les også: Vrak bilen før 1. juli og få tilbake halve årsavgiften