Meny

Åtte av ti vil ha prikkbelastning for mobilbruk bak rattet

Mange dør i trafikken hvert år som følge av mobilbruk bak rattet, viser en rapport fra Transportøkonomisk Institutt. Foto: If

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

81 prosent mener mobilbruk bak rattet må prikkbelastes, viser en fersk undersøkelse fra forsikringsselskapet If.

Nesten tre prosent av norske bilførere svarer at de daglig skriver meldinger mens de kjører bil, og 4,5 prosent oppgir at de daglig leser meldinger mens de kjører.

Det går frem av en rapport fra Transportøkonomisk Institutt (TØI).

Samtidig viser flere studier at bruk av mobiltelefon under kjøring er forbundet med økt risiko for innblanding i trafikkulykker.

I perioden 2011 til 2015 var det 540 dødsulykker på norske veier, og 22 av dem skyldes trolig mobilbruk bak rattet, ifølge analyser fra TØI.

Blir du stoppet for å ha tuklet med mobiltelefonen bak rattet får du i dag et forenklet forelegg på 1650 kroner.

Nå vil forsikringsselskapet If at det også skal føre til prikkbelastning, samt fare for å miste førerkortet, og får støtte fra mer enn åtte av ti nordmenn.

Les også:   Dette risikerer du ved å kjøre forbi andre i høyrefeltet

Frykter at problemet er økende

Informasjonsdirektør Jon Berge i If Skadeforsikring. Foto: If

– Dette er fryktelig høye tall, spesielt når alt tyder på at mobilbruken har økt. Da er det grunn til å frykte at enda flere sender tekstmeldinger, bruker håndholdt telefon eller sjekker sosiale medier. Det er på høy tid at vi følger andre land og vurderer å prikkbelaste førerkortene til de som bruker mobilen mens de kjører, sier informasjonsdirektør i If, Jon Berge, i en melding.

Han er ikke alene om å mene dette.

I en undersøkelse utført av YouGov for If i mai ble folk bedt om å vurdere hva som i størst grad burde prikkbelastes, og som ikke blir det i dag.

Da svarte hele 81 prosent at snakking i mobiltelefon og sending av SMS under kjøring bør prikkbelastes.

Mange mente også at påføring av sminke og avislesing bak rattet bør straffes hardere enn i dag.

Fartsovertredelser, utelatelse av sikring av passasjer under 15 år og for liten avstand til bilen foran er eksempler på overtredelser som blir prikkbelastet i dag.

Les også:   Nyttige tips om lokale trafikkregler før bilferien i Europa

Prikkbelastning er et effektivt virkemiddel

– I undersøkelsen spurte vi også om de som hadde fått prikker etter dagens regler hadde endret sin atferd. Det bekreftet hele ni av ti at det hadde gjort. Det tyder på at prikkbelastning for mobilbruk vil være et effektivt virkemiddel for å stoppe denne livsfarlige mobilbruken, uttaler Berge.

Effekten av prikkbelastning for trafikksikkerheten blir også bekreftet av en evaluering Transportøkonomisk Institutt nylig gjennomførte for Samferdselsdepartementet.

Spesielt reduserer førere sin risiko for nye prikker når de risikerer å miste førerkortet ved neste overtredelse.

Hele 20.458 nordmenn fikk forenklet forelegg for mobilbruk bak rattet i fjor, viser tall fra Statens Innkrevingssentral.

Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook

Les også:

Her er nybilene som har solgt mest hittil i år

Disse bilene topper prestisjetung kundetilfredshetsundersøkelse

Nå mister du bompengerabatten ved forskuddsbetaling

Mange som selger bilen sin må betale for bompasseringer til ny eier

Skade på bil som følge av hull i veien? Dette svarer Statens vegvesen om erstatning

Saken er opprinnelig publisert på Pengenytt.no

Motor
Populært