«Leasing-smutthull» kan spare deg for mye penger

Det er mange tilbud ute og går for de som er ute etter bil, både ny og brukt. Noen ganger kan det være smart å lease i stedet for å kjøpe. Illustrasjonsfoto
Det er mange tilbud ute og går for de som er ute etter bil, både ny og brukt. Noen ganger kan det være smart å lease i stedet for å kjøpe. Illustrasjonsfoto
Artikkelen fortsetter under annonsen

Men noen ting bør du passe på.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I «Spør Benny»-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei! Kjapt spørsmål: Er det noen "skjult" ulempe ved å overta en leasingkontrakt med relativt kort bindingstid igjen? Forutsetter at bilen er i god stand/kun normal bruksslitasje og innenfor på km.stand.

Ser det ligger flere biler på Finn, med lavt/ikke noe innskudd, og som også har lav månedsleie (lavere månedsleie enn jeg betaler i lån på min tre år gamle bil nå).

Lurte på å selge min bil, innfri lånet, frigjøre ca 100.000.-, og lease en dyrere/større bil enn det jeg har nå, og samtidig få ca 500 kroner mindre i utgifter pr måned. Det virker nesten for godt til å være sant, så da regner jeg med at det er en eller annen hake her jeg ikke har sett. På forhånd takk for hjelpen!

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Benny svarer:

Heisann! Ofte er det jo slik at når ting er for godt til å være sant - ja, så er de nettopp det. Men jeg kan vanskelig se for meg at du skal kunne gå på noen veldig stor "smell" her.

Leasing – også privat – øker stadig i omfang. Det gir et trygt, forutsigbart og enkelt bilhold, samtidig som man ofte får tilgang til en nyere, mer moderne og dermed også en sikrere bil enn det man kanskje ellers ville gjort.

Men her må man i de aller fleste tilfeller binde seg til en viss tid. Dermed blir det en utfordring å komme seg ut av en leasingkontrakt, hvis det blir aktuelt. Det gjør at de som trenger å gjøre det, gjerne må gi et svært godt tilbud for å få noen andre til å ta av.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er vel egentlig bare ett "spøkelse" forbundet med dette. Nemlig påkost ved innlevering. Dette er dessverre altfor ofte en kilde til diskusjon og misnøye. Det kan også by på ubehagelige overraskelser av det økonomiske slaget. Så akkurat dette ville jeg sjekket ekstra nøye for en overtagelse.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ta en takst

Om jeg hadde vært i din situasjon, ville jeg fått en takst/oversikt fra de som leaser ut den aktuelle bilen. Konkret på hva som er av potensiell påkost nå, før overtakelse.

På den måten får du oversikt og slipper å betale for andres skader ved tilbakeleveringen. Det samme gjelder for eventuell manglende utført service.

Et annet tema som også kan dukke opp, er dette med forskuddsbetalingen og hva man gjør med det.

Har forskuddet vært på for eksempel 60.000 kroner, så deles det ofte på antall måneder leasingen gjelder (som oftest 36 måneder). Det vil si at om du overtar leasingen etter to år og det er ett år igjen, så betaler vedkommende du overtar leasingen for 2/3 av perioden, mens nye leietager betaler 1/3. Her varierer praksis noe. Men det er også verdt å sjekke opp.

Håper dette var noen tips som kan hjelpe deg videre på veien til ett billigere bilhold. Lykke til!

Leie eller eie: Dyrt å være fattig – også når du kjøper bil

Saken ble opprinnelig publisert på broom.no.