VW Arteon: 7 ting du ikke visste om VWs nye snobbe-bil

Helt nye VW Arteon kommer til landet i disse dager og byr på en del ting du trolig ikke visste.
Helt nye VW Arteon kommer til landet i disse dager og byr på en del ting du trolig ikke visste.

Det er mange litt pussige detaljer på en nye bilmodell.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Vi i Broom var nylig i Tyskland og testet VWs helt nye bil Arteon. En bil som her hjemme blir Volkswagens toppmodell. En linjelekker, kjøreglad og romslig bil, med fire dører.

Det er en bil som er i samme tøffe segment som både Audi A5 og BMW 4-serie. Selv om den fysiske størrelsen er noe større.

Dette er en bil som mer enn 100 nordmenn har forhåndsbestilt, uten en gang å se den. Det er mye med tanke på at dette er en nisjemodell.

Her er noen fakta og snodigheter rundt Arteon:

Her sees LED-stripene som flukter med grillen. Lyktene er for øvrig utstyrt med kjølevifter.
Her sees LED-stripene som flukter med grillen. Lyktene er for øvrig utstyrt med kjølevifter.

Base-modell:

Nye VW Arteon kommer til Norge i to varianter, Elegance og i R-Line, men det finnes også en tredje utgave, som ikke kommer hit til berget. Nemlig den enklest utstyrte og billigste modellvarianten av dem alle, som er Base. Grunnen er så enkel som at nordmenn generelt kjøper svært godt utstyrte biler og at salget av Base-modellen ville vært heller marginalt - om noe i det hele tatt.

Panser-design:

Saab 99 og 900 hadde det. Eldre BMW 2002 og tidlige utgaver av 5- og 3-serie også. Men nå er det lenge siden vi har sett dette panserdesignet på noen bil i regulær produksjon. Nemlig det at øvre del av forskjermen er integrert og dermed åpnes sammen med panseret. Grunnen er rent estetisk, i følge bilens designere, da dette gir en sammenhengende linje helt fra bilens baklykter, via de markante hoftene og helt frem til frontlyktene.

Les vårt førsteinntrykk av VW Arteon her:

Glippen som skaper overgang mellom panser og skjerm er en del av det helhetlige designet.
Glippen som skaper overgang mellom panser og skjerm er en del av det helhetlige designet.

Kjølevifter i frontlyktene:

For å unngå trøbbel med varmgang i frontlyktene har Arteon blitt ustyrt med små kjølevifter på toppen av hver frontlykt. Frontlykter har på de aller fleste biler de siste årene også vært en komplett og dermed ofte kostbar del. På Arteon får man som i "gamle dager" kjøpt frontlampe i deler, slik som løse lykteglass etc.

LED-lys design:

LED-lys og lysdesign har de siste årene kommet for fullt og underbygger ofte bilens design og gjør den lett gjenkjennelig. Slik også på Arteon. Men der som de fleste andre ofte bruker opptil både 30 og 40 led-dioder, har Arteon bare en som lyser, nærmest som en lys-slange der kjørelyset flukter overens med ribbene i den store grillen. Noe som visstnok var både tidkrevende og kostbart å utvikle.

Brukt CC: Det trenger ikke være dyrt å skille seg ut

Kun automatgir – i Norge.

De siste årene har trenden vært soleklar. Flere og flere norske bilkjøpere velger automatgir i sine biler. Det gjør at den norske importøren hit til landet kun tar hjem biler med VWs 7-trinns DSG-automatgirkasse, uansett om bilen har forhjulstrekk eller firehjulsdrift.

Men på andre markeder leveres de fleste modellene også med manuelle girkasser.

Dynamiske bak-blinklys:

Med designet av blinklysene bak har VW-designerne lekt seg litt med mulighetene som ligger i LED-teknologien. Arteon har nemlig fått det VW selv kaller dynamiske blinklys. De blinker altså ikke på vanlig måte, men starter mot midten av bilen og "renner" utover til den siden man har tenkt å svinge. Absolutt ingen verdensnyhet, for enkelte amerikanske biler hadde "kreative blinklys" allerede på 50-tallet, men en fiffig og litt annerledes detalj er det i alle fall.

Kunstnerisk navn

Navnet Arteon, med trykk på første stavelse, er bygget opp av to deler. ”Art” beskriver bilens harmoniske linjer som kunst (Art er kunst på engelsk) og følelsene den skal skape. ”eon”-endingen identifiserer bilen, i likhet med Volkswagens toppmodell for det viktige kinesiske markedet; Phideon.

Les også: Vi har allerede kjørt Arteon, les testen her

Saken er først publisert på Broom.no

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden