I hver tredje dødsulykke var høy fart medvirkende årsak

llustrasjonsfoto/arkiv: Torstein Bøe / NTB scanpix
llustrasjonsfoto/arkiv: Torstein Bøe / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

For høy fart var en medvirkende årsak i én av tre dødsulykker i trafikken i fjor. Som oftest var farten en direkte utløsende faktor, ifølge Vegvesenet. 

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Etter flere år med klar nedgang i fartsulykkene har trenden snudd – med økning i 2015 og 2016. I fjor mistet 135 livet på norske veier. Statens vegvesens fagfolk rykker ut på alle dødsulykker og analyserer hva som skjedde.

– I om lag 40 av 128 dødsulykker i 2016 har høy fart etter forholdene eller godt over fartsgrensen vært sannsynlig medvirkende faktor til at dødsulykken skjer. Sammenhengen mellom fart og alvorlige ulykker er klar, sier Guro Ranes i Statens vegvesen.

Mer enn 70 prosent av alle dødsulykker var utforkjøringer eller møteulykker. Det var 50 utforkjøringsulykker i 2016, elleve flere enn året før. Vegvesenet mener den høye farten har skylda. Kombinert med dårlige kjøreferdigheter blir det enda farligere.

– I nesten åtte av ti av disse ulykkene har manglende dyktighet vært vurdert som avgjørende eller i stor grad medvirkende til at ulykken inntraff. Manglende informasjonsinnhenting og feil beslutning hos fører går igjen, sier Ranes.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dårlige veier eller mangelfull skilting og oppmerking har vært medvirkende årsak i 33 prosent av alle dødsulykkene.

– Veien er nesten aldri utløsende i seg selv til en dødsulykke. Men når en uønsket situasjon først har oppstått, er veiforhold medvirkende til å forsterke hendelsesforløpet og øke alvorlighetsgraden, sier Ranes.

I 34 prosent har kjøretøyet hatt feil og mangler som sannsynligvis har medvirket til ulykken og utfallet. Dårlige dekk og bremser går igjen.