2.000 nordmenn har bestilt denne – usett

Audi e-tron skal ha god plass, god rekkevidde og firehjulsdrift. Bildet viser konseptbilen.
Audi e-tron skal ha god plass, god rekkevidde og firehjulsdrift. Bildet viser konseptbilen.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Audis elektriske SUV kommer allerede neste år.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Flere og flere bilmerker kommer med helelektriske utgaver. Audi er blant dem.

Norge er et pilotmarked for den tyske bilprodusenten. I april i år åpnet de en forhåndsreservasjonsløsning for sin elektriske SUV, e-tron.

For 20.000 kroner får man en plass i køen, før det åpnes for ordinær bestilling av bilen neste år. Responsen så langt viser at interessen er stor i det norske markedet. Audi har nemlig fått hele 2.000 bestillinger. Det et er nesten ekstremt høyt tall for en bil som kjøpes usett.

Inntil videre er ikke detaljene rundt den produksjonsklare utgaven kjent, og Audi Norge får mange spørsmål fra kunder om dette.

Minst 500 km rekkevidde

Det vi vet er at e-tron er på størrelse mellom Audi Q5 og Audi Q7. Med batterikapasitet på 95 kWh har konseptbilen en rekkevidde på mer enn 500 kilometer.

Fremdriften blir sørget for av tre elektriske motorer. En på forakselen, mens de to andre driver bakakselen. Kraftfordelingen mellom de tre elektriske motorene er grunnlaget for e-tron quattro firehjulsdrift.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Motorene i konseptbilen leverer totalt 320 kW (435 hk), men det finnes også en egen boostfunksjon som øker effekten over kortere perioder, til hele 370 kW (503 hk) og dreiemomentet til over 800 Nm.

Foreløpig er bilen bare et konsept, men vi kjenner igjen detaljer fra dagens Audi A6 Allroad.
Foreløpig er bilen bare et konsept, men vi kjenner igjen detaljer fra dagens Audi A6 Allroad.

SUV-favoritter kommer som elbiler

God tilgang på biler

0–100 km/t gjøres unna på 4,6 sekunder, mens toppfarten er regulert til 210 km/t. Konseptbilen er 4,88 meter lang, 1,93 meter bred og 1,54 meter høy, noe som betyr en rommelig kupé og et bagasjerom på 615 liter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi kommer til å få så god tilgang på biler til det norske markedet at vi kan ivareta langt flere enn de som til nå har reservert plass. Vi forventer enda større pågang straks vi kan dele mer informasjon om pris og øvrige egenskaper for en bil som er som skapt for norske forhold, sier den norske Audi-sjefen Harald Edvardsen-Eibak.

Samtidig fortsetter Audi elektrifiseringen av porteføljen med stor fart. I Shanghai ble det i april avduket enda en elektrisk nyhet; Audi e-tron Sportback concept, som kommer i produksjonsklar utgave i 2019.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Slik ser Audi for seg at interiøret i Audi e-tron kan bli seende ut.
Slik ser Audi for seg at interiøret i Audi e-tron kan bli seende ut.

Elektrisk SUV fra Jaguar

I dag finnes det bare én elektrisk SUV på markedet, nemlig Tesla Model X. Men den får ikke være alene veldig mye lenger.

Flere produsenter jobber med dette. En av dem som har vist fram nesten produksjonsklar bil er Jaguar. Deres I-Pace var på kjapp visitt i Norge denne uken og også her er interessen stor. Jaguar har hele 650 reservasjoner på bilen allerede.

I-Pace er størrelsesmessig noe mindre enn e-Tron og Model X. Den kommer på markedet andre halvår 2018. Prisen på I-Pace er ikke klar, men det blir antydet at den vil starte på rundt 700.000 kroner.

Denne Audien kan spare deg for mange penger – les hvorfor her

Saken ble først publisert på Broom.no