Med denne skal VW yppe seg mot BMW og Audi

Arteon heter den og er VWs mest sporty og luksuriøse modell. Vi har kjørt den på tyske landeveier.
Arteon heter den og er VWs mest sporty og luksuriøse modell. Vi har kjørt den på tyske landeveier.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Vi har testet helt nye VW Arteon, bilen som i prinsipp erstatter VW Passat CC / CC og som er VWs nye toppmodell som kombinerer det sporty med det elegante.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

VW Arteon

  • Motor: 2-liter bensin
  • Effekt: 280 hk / 350 Nm.
  • 0-100 km/t: 5,6 sek.
  • Toppfart: 250 km/t.
  • Forbruk: 0,73 l/mil
  • L-B-H: 4,86 - 1,87 - 1,45 m.
  • Bagasjerom: 563 l
  • Pris fra: 518.000 kr.
  • Pris testbil: Cirka 700.000 kr.

VW Passat CC kom til Norge første gang i 2008, siden den gang har rundt 850 biler blitt solgt nye, før modellen stille og rolig forsvant i 2014, grunnet svakt salg.

Ute i den store verden, ble modellen som i 2012 ble hetende bare CC, fortsatt solgt. Nå er oppfølgeren her, Arteon heter den og er tilbake i Norge med brask og bram. Mer enn 100 kunder har forhåndsbestilt bilen, uten å ha sett den først.

Denne uken kommer bilene ut til norske forhandlere og de første kundene vil få sin VW Arteon medio juli. Bilen bygger på VW MQB-plattform, slik som VW Passat. Men den har fått lengre akselavstand og en del andre endringer. Til tross for at noen ihuga entusiaster nekter på at dette er nettopp en Passat, så er det i alle fall liten tvil om at det er veldig mye Passat-DNA i Arteon.

Billigste modell 150 hesters diesel koster fra 518.000 kroner, men en enda rimeligere 1,5-liter bensin på 150 hk vil få en pris godt under 500.000 kroner når den dukker opp mot slutten av 2017.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Vår testbil er en bil til rundt 700.000 kroner, greit utstyrt og med 2-liters, 280 hk bensinmotor. Det er den utgaven som står for 70 prosent av forhåndssalget her i Norge.

(Saken fortsetter under)

VW Arteon er både elegant og sporty på samme tid. Det er også betegnende for kjøreegenskapene.
VW Arteon er både elegant og sporty på samme tid. Det er også betegnende for kjøreegenskapene.

Kjøreglede: 5/6

Bilen starter med et lite snerr. Setene i vår R-line er svært gode, DSG-kassa (standard på alle modeller i Norge) byr på kjappe og presise skift og draget i motoren med 280 hk er både upåklagelig og udramatisk på samme tid.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Udramatisk på den måten at kreftene kommer linjært, at den lange akselavstanden sørger for stabilitet og at VWs 4Motion firehjulsdriftsystem planter gummien på 18-tommershjulene i asfalten med optimalt grep som følge. 0-100 km/t går unna på kjappe 5,6 sekunder, men det kjennes nesten ikke så kjapt ut. Komfort, stabilitet og stillheten i kupeen gjør det hele udramatisk.

Styringen, som VW har fått hjelp av Porsche til å optimalisere, er lett, men ikke sylskarp, fjæringen såpass fast at man godt kjenner underlaget, men allikevel veldig komfortabel når man får litt fart på vogna.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Arteon er veldig stillegående, med blant annet støydempede sideruter (standard) og bilen oppleves som en komfortabel langtursbil.

Det adaptive understellet har raust med justeringsmuligheter – alt etter behov, humør og dagsform. Det har VW fått hjelp av selveste Lamborghini til å fintune. Gode venner og familiemedlemmer er alltid kjekt.

Les også:

(Saken fortsetter under)

VW Arteon har et sterkt Passat-DNA og det skinner igjennom blant annet på dashbordet.
VW Arteon har et sterkt Passat-DNA og det skinner igjennom blant annet på dashbordet.

Interiør / Plass: 5/6

Den innvendige plassen er svært god, både i for- og bakseter. Baksetene har imponerende beinplass, og helt grei takhøyde, selv for voksne. Men du må ta av deg hatten før du setter deg inn.

Bagasjerommet er også digert og rommer 563 liter. Arteon er utstyrt med en stor kombi-bakluke som sikrer enkel tilgjengelighet.

Det er ingen tvil om at denne er stor nok til å fungere som en familiebil, også for de som har små barn, hvor vogner og barneseter er en del av hverdagen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dashbordet er oppgradert i forhold til den gemene VW-hop, men også her skinner Passat DNA-et tydelig gjennom. Ryddig, pent, intuitivt og greit for all del, men kanskje mer forutsigbart enn kjempespennende. Materialkvalitet og finish er heller ikke helt på Audi-nivå, men heller ikke noe å skamme seg over.

Den adaptive cruisecontrollen har her fått skiltgjenkjenning og justerer selv farten etter fartsgrensen. Det er et ikke ubetydelig steg mot selvkjøring.

Som vanlig kommer de norske bilene proppet med sikkerhetsutstyr som standard, som er kostbart tillegg på mange andre markeder. Det kan være viktig å ha i bakhodet om man funderer på gråimport, eller bruktimport på sikt. For bilene som selges i Norge har et helt unikt godt spekk.

Les også:

(Saken fortsetter under)

Arteon er en firedørs coupe og erstatter slik sett VW Passat CC / CC som de siste årene ikke har blitt solgt i Norge.
Arteon er en firedørs coupe og erstatter slik sett VW Passat CC / CC som de siste årene ikke har blitt solgt i Norge.

Design: 5/6

Lang, lav og bred og med en svipende coupe-linje over taket og store hjul gir ofte elegant bil. Nye VW Areton er ikke noe unntak. Den byr også på klassiske lekkert og sporty coupe-design. Så kan man jo alltids diskutere om en ekte coupe kan ha fire dører.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vi synes i alle fall at VW har lyktes ikke bare godt, men svært godt her.

De er jo ikke kjent for å ha vært spesielt vågale på design-fronten de siste årene. Litt vågale må man i alle fall si de har vært her, spesielt bilens front står ut som veldig markant. Til og med kanskje litt mye for litt konservative VW-kjøpere? Vi våger oss på å gjette på at denne fronten vil vi se igjen, noe nedtonet, på andre framtidige VW modeller.

Artikkelen fortsetter under annonsen

VW selv definerer Audi A5 og BMW 4-serie Grand Tourer som de nærmeste konkurrentene. Størrelsesmessig er nok Arteon nærmere Audi A7 og Jaguar XF, enn de to nevnte. Prisen derimot er mer A5 og 4-serie.

Til Norge kommer Arton som Elegance og R-line. Elegance forklarer seg mye selv. Eleganse er høyere prioritert enn det sporty. Men hjelp av andre felger, krom-lister, andre fangertrekk, lyst taktrekk, annet ratt og pianolakkert dekor innvendig.

Artikkelen fortsetter under annonsen

R-Line byr på det litt tøffere. Støtfanger-trekk med større luftinntak, egne seter, en liten bakspoiler, tøffere felger, svart taktrekk, et mer sporty ratt og aluminiumssdekor innvendig, er de viktigste forskjellene.

R-Line er rundt 7.000 kroner dyrere enn Elegance.

Les også:

(Saken fortsetter under)

Denne motoren en 2-liter på 280 hk, DSG-gir og firehjulsdrift – er så langt drivlinjen felst nordmenn har valgt. Et godt valg, mener vi.
Denne motoren en 2-liter på 280 hk, DSG-gir og firehjulsdrift – er så langt drivlinjen felst nordmenn har valgt. Et godt valg, mener vi.

Motor: 5/6

2 liter og fire sylindere høres kanskje ikke så voldsomt ut. Men VW klemmer faktisk hele 280 hestekrefter og 350 Nm ut av bensinmotoren her. Det holder til å sende den 1.641 kilo tunge bilen fra 0-100 på bare 5.6 kjappe sekunder.

DSG-girkassa har syv trinn og mater raskt og presist på med nye gir.Den passer motoren fint, enten du kjører i kø, eller litt friskere på en svingete landevei.

Som nevnt sørger 4Motion firehjulsdrift for god framkommelighet under alle forhold.

Denne kombinasjonen kommer trolig til å bli en av de vanligste i Norge, og er ikke noe dumt valg.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vi kjørte også bilen med 240 hesters dieselmotor, DSG-girkasse og 4Motion, som heller ikke er noen dårlig kombinasjon. Litt mer moment, noe lavere akselerasjon, litt mer støy og vibrasjoner, gjør dog at vår favoritt er bensinvarianten. Prisdifferansen på de to er marginal. Vi snakker om et par tusenlapper i bensinmotorens favør.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også:

(Saken fortsetter under)

Arteon er en kjempegod bil for lengre strekk i høye hastigheter.
Arteon er en kjempegod bil for lengre strekk i høye hastigheter.

Miljø / økonomi: 4/6

Vår testbil, en Arteon 280 TSI, DSG, 4Motion har fra-pris på 630.000 kroner. Bilene er godt utstyrt i utgangspunktet og man behøver derfor ikke som på en del av de tyske premiumkonkurrentene bruke mange hundre tusen kroner for å få en noenlunde godt utstyrt bil.

VW tilbyr noen pakker som kan være smarte tilvalg, men du skal kunne komme langt med utstyr for 50.000 - 70.000 kroner her, om du ikke bare MÅ ha alt.

Service og vedlikehold koster også noe mindre her enn hos premium-konkurrentene. Bilen har naturligvis fem års nybilgaranti.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Både drivstoff-forbruk og utslipp er også hyggelig. I alle fall med tanke på effekten og ytelsene vår 280-hesters testbil byr på. Vi snakker om 0,73 l/mil ved blandet kjøring og et CO2-utslipp på 164 gram. Det er riktignok noe, men ikke mye, over hva 240 hesters dieselen byr på.

Les også:

(Saken fortsetter under)

Ganske tøff i trynet?
Ganske tøff i trynet?

Konklusjon: 5/6

Her har VW lykkes godt i å skape en elegant, moderne, praktisk og ikke minst litt sporty og kjøreglad bil – på en folkelig og smakfull måte.

Det faktum at det er VW-merke i grillen vil gjøre at bilen ikke oppfattes som vulgær, slik som en Tesla, BMW eller Audi kan gjøre i enkelte kretser.

VW Passat CC forsvant, men vi tror absolutt at Arteon er en god arvtager.

Dette er en spesiell og annerledes bil som gir sine eiere det lille ekstra – uten at det koster både skjorta og jakka. Slik sett kan du spare mye penger på å kjøpe Arteon kontra en av de tyske premiumkonkurrentene.

Les også:

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no