
– Tjener ikke penger på biler de selger

Ekspert tror elbiler først i 2025 kan konkurrere mot fossilbiler.
Daglig ruller det over 100.000 elbiler på norske veier. I resten av verden har ikke salget av elektriske biler tatt av på samme måte.
Ifølge transportanalytiker Colin McKerracher i Bloomberg New Energy Finance, kommer det heller ikke til å skje med det aller første.
– Etter våre beregninger vil forbrukernes kostnad ved å kjøpe en elbil uten subsidier være lik med fossilbiler en gang mellom 2025 og 2030, sier han til E24.
Les også: Her er elbil-sensasjonen i Norge
Taper penger
Analytikeren forteller at få bilprodusenter i dag tjener penger på salg av elbiler. Den sveitsiske banken UBS anslår at Tesla vil tape 2.800 dollar per Model 3 de selger, mens Chevrolet taper 7.400 dollar hver gang de selger sin populære Bolt.

Ifølge McKerracher vil bilprodusentene først begynne å tjene penger når elbilene og bilbatteriene blir billigere å produsere, og forbrukerne kan velge mellom flere modeller.
– Med lanseringen av Bolt og Model 3 ser vi slutten på begynnelsen. Det er fortsatt langt igjen, men du begynner nå å få kjøretøy som har en bredere appell. Men de er fortsatt avhengige av subsidier. Det er nesten ikke elbilsalg på steder uten subsidier, sier han.
Les også: Norges mest solgte elbil blir snart helt ny
Vil påvirke oljeprisen
Enn så lenge er elbilene såpass dyre at salget i stor grad avhenger av subsidier og gunstige ordninger i Norge og noen andre land. Men allerede fra 2025 vil den totale kostnaden ved å eie og kjøre elbil trolig være lavere enn for biler med forbrenningsmotor, ifølge en rapport Bloomberg New Energy Finance har laget.
Slår elbil-spådommen til, vil det i sin tur virke tilbake på oljeprisen. Bloomberg New Energy Finance tror elbilene vil utgjøre 35 prosent av småbilsalget i 2040, noe som vil senke den globale etterspørselen etter olje med 13 millioner fat per dag.