
Forgjengeren ble ingen suksess – nå prøver BMW igjen

Her er nye 6-serie Gran Turismo.
BMW har utvidet modellutvalget sitt kraftig de siste årene. Det er snart ikke en bilklasse eller nisje de ikke har minst én modell i. Du skal rett og slett ha god peiling for å ha oversikt over alt du kan få med BMW-logo i grillen.
Dette har gitt ønskede resultater i form av økt salg, men heller ikke hos BMW blir alt en suksess. Ett eksempel på det er 5-serie Gran Turismo, som ble lansert i 2010.
Her snakker vi femdørs kombi med et ganske særegent utseende, vi har vel til gode å høre noen si at de synes den er blant BMWs mest vellykkede designer...
Salgsmessig gikk det heller ikke bra, det var nok ikke mange som ikke helt så poenget med denne bilen.

Opptil 150 kilo lettere
Men BMW gir seg ikke så lett. Oppfølgeren som kommer nå har fått navnet 6-serie Gran Turismo. Og bare for å ta det med en gang: Her har det virkelig skjedd ting med designet!
Nykommeren har verdenspremiere på bilutstillingen i Frankfurt i september 2017, og blir tilgjengelig på markedet i løpet av november 2017.
Her handler det blant annet om nye linjer og spissede egenskaper. Med smarte lettvektskonstruksjoner er nye BMW 6-serie Gran Turismo opptil 150 kilo lettere enn sin forgjenger. Avhengig av hvilken motorvariant man velger, gjøres sprinten fra 0 – 100 unna på ned til 5,3 sekunder. Drivstofforbruket og utslippsnivået er redusert med opp til 15 prosent.
Også størrelsen på bilen forsvarer at modellen nå tar steget opp og får tallet 6 i modellbetegnelsen. Den har økt 87 mm i lengde (5091 mm), bredden er uendret fra 1902 mm, mens høyden er blitt redusert med 21 millimeter til 1538 mm og bakenden er senket med 64 mm. Dermed kommer også den coupè-inspirerte taklinjen enda tydeligere til sin rett.

5-serie GT: Halv pris etter bare tre år
Stort bagasjerom
Interiøret er førerorientert, med en noe høyere sittestilling. Også baksetene kan leveres med elektrisk justering. Bagasjerommet svelger unna hele 610 liter, det er hele 110 liter mer enn forgjengeren.
Bilen lanseres først med tre av BMWs nyeste motorer, to av modellvariantene kommer med BMW xDrive intelligente firehjulssystem. Åttetrinns Steptronic-girkasse og luftfjæring på bakakselen er standard på alle varianter.
Den 2.0-liters firesylindrede bensinmotoren har en effekt på 258 hestekrefter med et dreiemoment på 400 Nm. Bilen går fra 0-100 km/t på 6,3 sekunder, bruker fra 0,62 liter per mil, og har et CO2-utslipp fra 142 g/km.

Se spionbildene: Bjørn fikk et ekte scoop
Ikke akkurat noen sinke...
640i Gran Turismo har en effekt på 340 hk og maksimalt dreiemoment på 450 Nm. Den gjør 0-100 km/t på 5,4 sekunder, mens BMW 640i xDrive Gran Turismo klokker inn den samme øvelsen på 5,3 sekunder.
630d og 630d xDrive Gran Turismo har en sekssylindret dieselmotor med en effekt på 265 hk og et maksimalt dreiemoment på 620 Nm. Bilene går fra 0-100 km/t på henholdsvis 6,0 og 6,1 sekunder, og har en toppfart på 250 km/t.
Nykommeren er utstyrt med display og kontrollsystem med en rekke funksjoner som skal gjør kjøreturen både underholdende og sikker. Bilen leveres med BMWs iDrive-system med Touch Controller på midtkonsollen, og med en frittstående berøringsskjerm med et display på 10,25 tommer. Kundene kan også velge BMW Gesture Control hvor håndbevegelser foran midtkonsollen styrer ulike funksjoner.

Særegen kombinasjon
Kollisjons- og fotgjengervarsel med kollisjonsvarsel kommer som standard. På tilvalgslisten er en ny og forbedret versjon av Aktiv cruisekontroll med Stop & Go-funksjon som opererer i hastigheter mellom null og 210 km/t. Førerassistansesystemene, som er aktiv i samme hastighetsområde, er et annet element som bidrar til at 6-serie Gran Turismo tar oss ett steg nærmere autonom kjøring.
– Nye BMW 6-serie Gran Turismo er en særegen kombinasjon av luksuriøs interiørkomfort og fleksible og praktiske løsninger, pakket inn i et elegant design. Med BMW's erketypiske sportslige og dynamiske kjøreegenskaper, er dette en bil som vil berike den øvre delen av vår modellportefølje, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge, i en pressemelding.
Priser ventes i løpet av sommeren. Utgående 5-serie GT starter for øvrig på 670.000 kroner, da snakker vi 530d. Toppmodellen 550i xDrive har startpris på 1.314.100 kroner.

Saken ble først publisert på Broom.no