Første smakebit: Dette blir en spennende nyhet fra Tesla

Slik teaser Tesla det som skal bli deres fjerde bilmodell: Model Y.
Slik teaser Tesla det som skal bli deres fjerde bilmodell: Model Y.

Og nei: Det er ikke Model 3.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Tesla gjør seg nå klare til det som blir den store testen på om de klarer overgangen fra å være et lite nisjemerke – til å bli masseprodusent av biler.

Nå er det nemlig straks klart for deres fjerde bil, Model Y.

Dette er en mindre bil enn dagens Model S og Model X. Den blir også langt billigere enn disse. Her blir det spekulert i en pris i Norge på rundt 300.000 kroner. Det betyr at Tesla i praksis blir tilgjengelig for langt flere enn i dag. De har flere hundre tusen reservasjoner inne, nå handler det om å få levert ut biler i et høyt tempo.

Neste bil ut

Men Tesla har naturligvis også planer forbi dette. Under et stort møte med aksjonærene i California, har de vist en skisse på det som etter alt å dømme blir neste bil ut etter Model 3, nemlig Model Y.

Det har lenge gått rykter om denne bilen, som skal bli en mindre SUV/crossover, på størrelse med Model 3.

Dermed får dagens Model X en lillebror, samtidig er det nok gode muligheter for at Model Y kjapt blir bestselgeren til Tesla.

Les også: – Tesla-jubel likner på dotcom-boblen

(Saken er opprinnelig publisert på Broom.no)

Model 3 kommer snart og blir en uhyre viktig bil for Tesla.
Model 3 kommer snart og blir en uhyre viktig bil for Tesla.

Billigere enn Model X

Markedet for SUV-er og crossovere er nemlig enormt, og vokser mest av alle bilklasser i verden. Bare i USA selges det rundt syv millioner av disse bilene, hvert år.

Prismessig er det grunn til å vente at Model Y blir noe dyrere enn Model 3, men langt rimeligere enn Model X. Teslas erfaringer er for øvrig at mange kunder legger til ganske mye ekstrautstyr, slik at endelig pris blir en god del høyere enn startprisen.

Foreløpig er ikke produksjonsstart på Model Y bekrefter. Tidligere har det blitt spekulert i at den vil komme i årsskiftet 2018/2019, men nå tyder mye på at det blir senere enn dette, kanskje sent 2019, eventuelt tidlig i 2020.

Unikt i bilbransjen

Dette vil nok også avhenge av hvor smertefritt produksjon og utlevering av Model 3 vil gå. I fjor bygget Tesla rundt 76.000 biler. I år har produksjonstakten økt, målsetningen skal være å produsere over 100.000 eksemplarer av Model 3 i år, i tillegg til Model S og Model X. Men med rundt 400.000 bestillinger inne på Model 3, får Tesla det mildt sagt travelt, hvis ikke kundene skal bli altfor utålmodige.

Les også: Tesla i minus tross rekordproduksjon

(Saken fortsetter under)

Model Y blir i likhet med Model X (over) en SUV/crossover.
Model Y blir i likhet med Model X (over) en SUV/crossover.

En så kraftig økning av produksjonen på så kort tid, er temmelig unikt i bilbransjen. Det at Tesla også er en fersk produsent med begrensede ressurser, gjør det enda mer krevende.

Det trenger også en ny fabrikk, og det haster.

Dette er imidlertid bare starten. Fra 2019 mener Tesla-sjef Elon Musk at de skal kunne klare produsere 500.000 biler årlig.

Mangler speil

Skissen av Model Y viser at den helt mangler sidespeil. Dette har Tesla også tidligere vist. De ønsker å erstatte disse med kameraer som peker bakover, men så langt er de avhengig av lovendringer for å kunne gjøre det.

Tesla er langt framme på selvkjørende teknologi. Der blir Model Y helt sikkert ikke noe unntak. Elon Musk har også store planer for bildeling. Hans utgangspunkt er at dagens personbiler står stille og ubrukt 90-95 prosent av tiden. Det betyr i realiteten veldig mye død og ubrukt kapital, som kunne vært utnyttet langt mer effektivt.

Les også:

Her får du ladbar hybrid til under 300.000 kroner

Setter ny rekord i parkeringsskader

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no