Meny

Denne er verdens raskeste i sitt slag

Brooms Lord Arnstein Landsem er blant de aller første som får teste Hondas nye Civic Type R.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Ikke bilen for deg som bor langs en hullete fylkesvei.

Akkurat nå er den internasjonale bilpressen på plass på lanseringen av nye Honda Civic Type R i Tyskland.

Da snakker vi altså den heftige versjonen av Hondas kompakte Civic. Her har de solide tradisjoner å bygge på. Honda er også kjent for å ta den litt lenger ut en konkurrentene når de skal lage biler som dette.

En av dem som er på plass for å teste Civic Type R, er vår egen Lord Arnstein Landsem. Nå tar vi en telefon for å finne ut hvordan akkurat det går.

Selve verstingen

Ring, ring...

– Heisann, hvordan går det nede i Tyskland? Er det i Dresden du er?

– Hei, vi er i Dresden, ja. Byen er vel mest kjent for den fryktelige bombingen av byen mot slutten av krigen som tok rundt 25.000 menneskeliv. Da ble det meste her rasert, men man har vært flink å bygge opp mange av de fantastiske og flotte bygningene. Man føler virkelig historiens sus når man er her. Men det var neppe for å prate om krigen du ringte, du tenkte vel på bilen?

– He he, jeg gjorde nok det ja. Civic Type R er vel selve verstingen av forhjulsdrevne GTI-biler?

– R for Hondas del betyr heftige saker, ja, akkurat som GSX-R gjør det for Suzuki når det er snakk om motorsykler. Dette er den tredje Civic Type R- lanseringen jeg er på. Jeg husker åttende generasjon ble lansert i Portugal, med kjøring på Estoril-banen. Heftige saker, og minst like heftig ble det da man inviterte til lansering av niende generasjon. Den foregikk på en racerbane i Slovakia, sånn cirka sommeren for to år siden, forteller Lorden.

Les også:   Her snakker vi en drøm av en sportsbil

(Saken fortsetter under)

Diskret er neppe det første ordet du tenker på når du ser denne hekken..!

Viste en prototype

Han legger til:

– Det var et 310-hesters prosjektil, med steinstiv fjæring og null kompromiss for en supersportslig opplevelse. Den ble jo ekstra berømt da den som første forhjulstrekker klarte Ringen på under åtte minutter, fulgt av flere rekorder på andre berømte racerbaner. Sommeren 2015 var egentlig niende generasjon Civic iferd med å fases ut, men det morsomme er at Honda nå har gjort ting motsatt. I stedet for å vente til tiende generasjon Civic har fått noen år på baken, introduserer man R-utgaven tidlig i produksjonssyklusen.

– Ja, jeg mener å huske at de viste den allerede på Paris-utstillingen i fjor høst?

– Det stemmer. Det var en prototype, og en måned før avdukingen av produksjonsmodellen på Geneve-utstillingen i mars i år, fikk jeg ta en sniktitt på bilen under en lukket visning i London. Og nå har vi altså kommet til selve lanseringen. Ikke for at vi skal kjøre rundt og se på gjenoppbyggede bygninger, men fordi racerbanen Lausitzring ligger i nærheten.

Les også:  Tre drømmebiler – men hvilken bør du velge?

Stygge ulykker

– Lausitzring? Den har jeg ikke hørt så mye om. Hva slags bane er det?

– Den heter vel egentlig EuroSpeedway Lausitz nå, men da man bygde den på 1990-tallet, het den Lausitzring. Den består av både en stor ovalbane, en mindre tri-oval, samt en vanlig racerbane inni tri-ovalen. Ellers er banen dessverre mest kjent for noen stygge ulykker. Tidligere Formel 1-fører Michele Alboreto døde her i 2001 da han testet en Audi R8 Le Mans prototype, og det samme året mistet Alex Zanardi begge føttene i den forferdelige ulykken på ovalen.

– Jeg var her på lansering av motorsykkelen Suzuki B-King for mange år siden, og da var det en svenske som dro av ganske tidlig. Det medførte sykebil med legehjelp, og innleggelse på sykehuset. Så jeg behandler absolutt et råskinn som Civic Type R med respekt her. Med 320 hk og 480 Nm går dette virkelig friskt, og kjøreegenskapene virker å være i toppklasse. Det må de jo være, for å kunne sette rekord på Nürburgring, sier Lorden.

Les også:   Slik tok Volvo opp kampen mot selveste Mercedes

(Saken fortsetter under)

Her er det moro å sitte! Honda har laget en skikkelig GTI-killer med sin nye Civic Type R.

Brutal og lynrask

– Ja, den nye bilen har vel allerede satt rekord på Ringen?

– Det gjorde den glatt. VW hadde jo tatt rekorden med sin Golf GTI Clubsport S, men nye Civic Type R klarte en tid på 7.43.8, som er over tre sekunder raskere enn Golfen, og syv sekunder raskere enn forrige Type R. Siden bilen bare har 10 hk mer enn den gamle, sier det seg selv at man har tatt mesteparten av tiden på å finpusse hjuloppheng og detaljer rundt det vi refererer til som «kjøreegenskaper». Uansett så kan bilen stolt bære tittelen «verdens raskeste forhjulstrekker».

– Da antar jeg den er både rask og morsom å kjøre?

– Javisst! Den er brutal og den har lynrask respons på gassen. 0-100 går på 5,7 sekunder, og toppfarten er 272 km/t. Girkassen er så tettsteget og presis som det er mulig å få det, styringen er knivskarp, og det sportslige oppsettet er dratt til maksimum. Dette er toppen av lykke hvis du liker «pocket rockets» som engelskmennene sier, eller lommeraketter rett oversatt, en fin betegnelse på gromme GTI-biler.

(Saken fortsetter under)

Klar til start! Civic Type R er en bil som trives på bane.

Ristet løs tennene

Hvis du bor langs en hullete fylkesvei med mye telehiv, vil jeg ikke anbefale Civic Type R, for da kommer nok tennene dine til å bli ristet løs i løpet av kort tid. Men vil du derimot ha noe som er helt fantastisk morsomt å kjøre, med null kompromisser rundt den sportslige kjøreopplevelsen, så er dette helt innertier. Og dette sier jeg også før jeg har fått kjørt den på bane.

– Ja, det må du komme tilbake til i en mer utfyllende test.

– Det lover jeg. Nå skal jeg prøve å finne veien til racerbanen. Auf Wiedersehen som et av mine favorittband fra syttitallet, Cheap Trick, sa det.

– Auf Wiedersehen!

Les også: 

Her snakker vi en drøm av en sportsbil

Her kommer søppelbilen som kan kjøre seg selv

Nå er den «bruktbil» – sjekk prisen!

Nesten like moro som en millionbil

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no

Motor
Populært