Krasjtest: Fire nye biler har møtt veggen
Blant dem er Skodas nye familie-SUV.
Det europeiske krasjtestinstituttet Euro NCAP har kjørt fire nye bilmodeller gjennom sine omfattende tester.
Euro NCAP har forlengst blitt fasiten på dette i vår del av verden.
Testene deres blir regnet som bransjens beste og mest avanserte, og har stor betydning for bilprodusentene. Her blir kravene også stadig skjerpet, slik at det som ga fem stjerner i fjor, slett ikke behøver å gi det samme i dag.
Viktig for markedsføringen
Topp score og fem stjerner hos Euro NCAP blir av de fleste regnet som et absolutt krav.
Dette er også ofte viktig for markedsføringen av bilene, mens en lavere score ikke er noe man kan være fornøyd med.
De fire som nok bokstavelig talt har møtt veggen, er Skoda Kodiaq, Mini Countryman, Nissan Micra og Suzuki Swift.
Nybil og bruktbil: Forskjellen er enorm
Sikkerhetsutstyr
For Kodiaq og Countryman ender det på fem stjerner og altså topp score. Nissan Micra får i utgangspunktet fire stjerner, men da for en utgave som mangler såkalt sikkerhetspakke. Denne er standard i det norske markedet, og med den på plass ender det med fem stjerner også for Micra.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenFor Suzuki Swifts del, ble en utgave uten autobrems testet, den endte på bare tre stjerner. Men med autobrems på plass, økte antallet stjerner til fire. Og kjøper du Swift i høyeste utstyrsnivå, får du også med en god bunke sikkerhetsutstyr som vil øke scoren til fem stjerner.
Her går det galt i krasjtesten
Slik gikk det for testbilene:
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenSkoda Kodiaq:
Beskyttelse av voksne: 92 prosent.
Beskyttelse av barn: 77 prosent.
Beskyttelse av fotgjengere: 71 prosent
Skkerhetssystemer: 54 prosent.
Mini Countryman:
Beskyttelse av voksne: 90 prosent.
Beskyttelse av barn: 80 prosent.
Beskyttelse av fotgjengere: 64 prosent
Skkerhetssystemer: 51 prosent.
Countryman som ladbar hybrid, det kan bli Norges-suksess!
Nissan Micra: (med sikkerhetspakke)
Beskyttelse av voksne: 91 prosent.
Beskyttelse av barn: 79 prosent.
Beskyttelse av fotgjengere: 79 prosent
Skkerhetssystemer: 72 prosent.
Suzuki Swift: (med sikkerhetspakke)
Beskyttelse av voksne: 88 prosent.
Beskyttelse av barn: 75 prosent.
Beskyttelse av fotgjengere: 69 prosent
Skkerhetssystemer: 44 prosent.
Mye SUV for pengene, les testen av Kodiaq her:
Denne saken ble først publisert hos Broom.no