
Dette er en sjelden mulighet til å sikre seg en klassiker

Men du gjetter neppe prisen...
Ford har flere ikoniske sportsbiler på samvittigheten. En av de som virkelig begynner å bli et sjeldent syn, er Capri-modellen. Den hadde sin storhetstid på 70- og 80-tallet.
Det lange panseret og stutte hekkpartiet gjør den fortsatt til et tidløst og vakkert skue. Det er bare så sjelden du får gleden av å se en slik i trafikken.
I bruktmarkedet er den også en sjelden gjest. Men i skrivende stund ligger det en svært pen og ekstra sprek 1981-modell til salgs.
Hvis du nå står på farten for å kjøpe den, slik en del sikkert kunne tenke seg, så må du ta deg tid til å lese litt til først. Så vet du prisen. Den er nemlig – og hvis du står, så sett deg gjerne ned før du leser videre – 799.000 kroner!
Capri har rundet 40 – her er "Obos-Mustangens" historie
Supersjelden
Ja, du leste riktig. Det er ikke 79.000, men 799.000 kroner som er prisforlangende.
Men så er det heller ingen hvilken som helst Capri, med Wunderbaum i speilet, ettermontert sjalusi på bakruta og rust til godt over vinduskarmen.
Neida, dette er noe så sjeldent som en Capri 2.8 RS Turbo. Den ble kun bygget i 155 eksemplarer!
Lindas Taunus GXL er en sjelden og vakker coupé
Rask
Ifølge annonsen solgte tyske RS-forhandlere Turbo-Caprien fra juli 1981 til september 1982.
Motoren er i utgangspunktet basert på en 2.8-liter, V6-motor fra Ford Granada. Men her er det montert en turbo i tillegg. Dessuten har den ny differensial, ny oljepumpe og elektronisk tenning.
Resultatet av modifiseringene er at den byr på 188 hk.
Det ga en toppfart på svimlende 220 km/t. Helt rått, etter datidens målestokk.
Enorm interesse for Ford-klassiker

Strøken
Bilen som nå ligger til salgs i Norge, er altså en 1981-modell, men den skal kun ha rullet 31.000 kilometer. Ifølge annonsen ble den nøye gjennomgått i 2016, og den hevdes å være blant de fineste 2.8 RS Turboene i verden.
Tyske papirer medfølger også.
Lakken er oliven-grønn, mens interiøret er grått. Etter bildene å dømme, virker bilen å være svært pent holdt.
Rent visuelt ser den litt mer hårete ut enn en standard Capri, takket være skjermbredderne, skikkelig frontspoiler og vinge på bakluka.
Klikk her for å se hele annonsen
Prisen
Til tross for alt det hyggelige det er å si om denne bilen, kommer vi ikke unna prisen. En tusenlapp unna 800.000 kroner er altså en rimelig hårete prisantydning – selv for en strøken og svært sjelden Capri.
Det er ikke lett å sjekke opp rundt hva tidligere modeller har gått for, siden den er så sjelden. Men ifølge diverse norske Capri-forum har det vært registrert minst tre slike på norske skilter. Hvor mange av dem som fortsatt finnes, vites ikke.
Spørsmålet er naturligvis om du er villig til å ta en sjanse. Gjør du det, får du i alle fall rene tidsmaskinen, som virkelig fortjener å bli tatt godt vare på.
Saken ble først publisert på Broom.no