Meny

Bjørn har satt rekkevidde-rekord med Opels nye elbil

Se video av Teslabjørns test av Opel Ampera-e.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Klarte over 600 kilometer på én lading. Se video:

Akkurat nå pågår utleveringen av nye Opel Ampera-e til de aller første kundene i verden. Og de er i Norge!

Elbillandet framfor noen er nemlig høyt prioritert. For øyeblikket er det likevel solide halvannet års ventetid på den nye elbilfavoritten, for de som bestiller nå.

Det er faktisk noen som forsøker å selge sin tidlig bestilte Ampera-e på bruktmarkedet til 100.000 kroner over nybilprisen!

Da kan vi snakke hysteri. På et nivå som Opel aldri har opplevd før.

Interessen dempes neppe av at en nordmann nå har klart å kjøre bilen utrolige 623 km på èn lading!

Ampera-e: Nå har den blitt bruktbil – og sjekk prisen!

Klassens beste

Nettopp rekkevidde er mye av årsaken til at Ampera-e er så ettertraktet. Den leveres med en oppgitt rekkevidde på 517 km. Det er langt mer enn noen av konkurrentene i segmentet med folkelige elbiler. Kun Tesla kan kjøre lenger.

Men hvis du virkelig vil, kan du altså tvinge en Ampera-e til å kjøre vesentlig LENGER enn oppgitt rekkevidde. Det har nemlig Bjørn Nyland, bedre kjent som Tesla-Bjørn, klart.

Nyland er en stor elbilentusiast. Han er en av de i Europa som har kjørt mest Tesla. Han har sin egen YouTube-kanal, der han blant annet legger ut tester av ulike elbiler.

Bilen ble tydelig merket og turen gikk på veier der det var lett å kjøre forbi. Her var det nemlig rekkevidde og ikke fart som var poenget.

Vår test av Opel Ampera-e her

Dro til Danmark

For noen dager siden tok han en Opel Ampera-e til Danmark for å "hypermile", altså kjøre utelukkende for å sjekke hvor langt det er teoretisk mulig å komme med en bil.

Han dro til området sør for Hvide Sande i Danmark fordi det er svært flatt og mange rette strekninger, som gjør det enkelt for andre å kjøre forbi.

– Jeg valgte en dag der det var få biler på veiene, ettersom jeg visste at jeg ville kjøre såpass sakte og være på veien lenge, forteller Nyland.

Ampera-e kan gi deg poengsum basert på hvor miljøvennlig du kjører.

Temperaturen viktig

– Underveis lærte jeg at temperatur spiller en betydelig rolle. På natten da jeg begynte, lå temperaturen på 12 grader. Da var forbruket noe høyere enn om dagen, da temperaturen steg til 14 grader. Det mest optimale hadde vært rundt 20-25 grader og ikke sol, forklarer elbilentusiasten.

Problemet med sol er at det fort blir varmt i bilen – og da må man ha vinduet på gløtt.

– Jeg kjørte hele tiden med vinduene lukket og klimaanlegg av. Og fra tid til annen luftet jeg litt for å bli kvitt dugg.

Her bygges nye Opel Ampera-e

I løpet av 2017 blir Opels elbil et vanlig syn på norske veier.

Lang tur

Selve kjøringen tok 16,5 timer. Men turen i alt tok 20 timer når man inkluderer pauser. Forbruket endte på 92 Wh/km.

– Det er bare 10 prosent lavere enn en Tesla Model S P85D, som vi kjørte på samme sted for to år siden (106 Wh/km). Jeg var litt overrasket over at forbruket på Ampera-e ikke var lavere. Den totale vekten er ca. 600 kilo lavere. Og i de lave hastighene burde ikke luftmotstand spille så stor rolle, mener Nyland.

– Denne gir uten tvil mest elbil for pengene

Ikke realistisk

Han tror noe av årsaken er at GM har valgt å sette inn en kraftigere, men mindre effektiv motor, enn i for eksempel en Hyundai Ioniq eller BMW i3. Bilene i denne klassen bruker en elmotor med permanent magnet. Det er kun Tesla og Mercedes som bruker induksjonsmotor. Disse yter høyere effekt, men har litt lavere virkningsgrad.

– Det folk må huske på er at dette er hypermiling. Man kjører langsomt for å komme lengst mulig på én tank, eller uten å lade. Poenget er å vise hva som er mulig. Under normal kjøring må man regne med ca. 30-50 prosent høyere forbruk, minner Nyland om til slutt.

Saken ble først publisert på Broom.no

Motor
Populært