Privatleasing har doblet seg – men det finnes fallgruver

Rekordmange velger nå å lease bil, i stedet for å kjøpe. Men det er noen fallgruver du bør være klar over. Foto: Newspress.
Rekordmange velger nå å lease bil, i stedet for å kjøpe. Men det er noen fallgruver du bør være klar over. Foto: Newspress.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Mange dropper å kjøpe bilen selv.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Når du som privatperson skal ha nybil har du to valg: Enten kjøpe den for egne (eller lånte) penger – eller du kan lease bilen.

Det siste har tradisjonelt ikke vært så vanlig i Norge, men nå er det store endringer i dette markedet.

Tall fra Finansieringsselskapenes Forening (FINFO) viser nemlig at privatleasingen har doblet seg på bare to år. Første kvartal i 2017 privatleaset vi nordmenn hele 7.899 biler. Økningen fra samme periode i fjor var på hele 63 prosent.

Dermed utgjør privatleasing hele 21 prosent av totalmarkedet for personbiler. Det skriver bransje-nettstedet Bilnytt (krever abonnement).

Vil ikke ta risikoen

– Noe av veksten er avgiftsdrevet, men det viktigste momentet er nok usikkerhet knyttet til drivlinjeteknologi og annenhåndsverdi. Flere ønsker ikke selv å ta risikoen, og velger i stedet å lease bilen. Så får vi håpe at bilforhandlerne klarer å prise denne risikoen riktig, sier direktør Jan Fredrik Haraldsen i FINFO, til Bilnytt.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Brooms bilekspert Benny Christensen har eksperttjenesten "Spør Benny" her på broom.no. Han merker også at det er stor interesse rundt privatleasing.

– Tidligere var det jo nesten slik at det var de som ikke fikk lån i banken som valgte leasing. Den tiden er over. Nå er det langt flere som gjør det. Jeg er helt enig med vurdringen fra FINFO, dette med usikkerhet rundt drivlinjer og annenhåndsverdi er en stor og viktig faktor, sier Benny.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Derfor kan det fortsatt være smart å kjøpe dieselbil

Saken fortsetter under bildet

Bensin, diesel, hybrid eller el? Det er et spørsmål mange nybilkjøpere stusser over akkurat nå. Det gjør det også vanskeligere å forutsi verditapet. På bildet: VW Golf som faktisk tilbys med samtlige av disse alternativene.
Bensin, diesel, hybrid eller el? Det er et spørsmål mange nybilkjøpere stusser over akkurat nå. Det gjør det også vanskeligere å forutsi verditapet. På bildet: VW Golf som faktisk tilbys med samtlige av disse alternativene.

Slipper verditapet

– Hva legger du i det?

– Markedet har nesten blitt snudd på hodet de siste årene. Elbilene og de ladbare hybridene har tatt store markedsandeler, i hovedsak på bekostning av dieselbiler. Samtidig har det vært mye negativ oppmerksomhet rundt diesel. Mange potensielle kjøpere er rett og slett redd for at det vil være dumt å kjøpe ny dieselbil nå. De risikerer å bli stengt ute av bysentrum, og det kan bli adskillig dyrere å eie og bruke en dieselbil i årene framover. Det vil igjen gå ut over verdien på disse som bruktbiler, sier Benny som har følgende råd til alle som er usikre rundt bilvalg.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er å kartlegge egen bruk, og ta valget ut fra det. En ladbar hybrid kan være kjempesmart, men det betinger at du har mye småkjøring, og kan lade ofte. Har du i stedet mye langkjøring, vil en dieselbil i de fleste tilfeller gi lavere driftskostnader.

Når du privatleaser bilen, slipper du å bekymre deg for verditapet. Du betaler den samme summen hver måned, og når leasingperioden er over, leverer du bilen tilbake.

Les også: Verditap: Dette kan være som å kaste penger i peisen

Gått på en smell

– Dette er først og fremst forutsigbart. I de fleste tilfeller vil du nok betale litt mer når du leaser, kontra å kjøpe bilen og selge den igjen etter samme periode. Leasingselskapet skal jo også tjene penger. Men dette er ikke helt entydig. Jeg har sett flere privatleasing-tilbud som virkelig ser gunstige ut og som du skal slite med å matche ved kjøp. Det er tøff konkurranse i dette markedet og mange aktører som tilbyr biler, sier Benny.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Helt til slutt har han følgende advarsel:

– Husk at du må betale for slitasje ut over det normale gjennom leietiden. Der er det mange som har gått på en smell og fått en stor regning etter endt leasingperiode. Det kan også være kostbart å komme seg ut av avtalen, hvis du av en eller annen grunn skulle ønske det. Dette er faktorer man absolutt bør ta med i vurderingen, sier Benny.

Les også:

Derfor kan feil bilvalg koste deg mange tusenlapper