Norsk bompengeordning kan stå for fall

Artikkelen fortsetter under annonsen

Om ti år kan kjørelengde bli avgjørende for hvor mye man skal betale i bompenger, dersom et forslag fra EU-kommisjonen blir vedtatt. 

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kommisjonen la onsdag fram veipakken «Europa i bevegelse», som inneholder i alt åtte lovforslag. Hensikten er å strømlinjeforme regelverket i Europa, gjøre veibruk mer rettferdig og samtidig minske utslippene fra veitrafikken.

Blir forslagene vedtatt, vil de også gjelde for EØS-området.

Kjørelengde avgjør

Blant forslagene er at bompenger skal betales ut fra kjørt distanse. Bilene skal utstyres med en elektronisk brikke som gjelder i hele EU og et felles faktureringssystem.

Landene står fritt til å bestemme om de vil ha bompenger eller ei. Men hvis de vil, må de følge de prinsippene som nå foreslås, mener Kommisjonen.

Fra årsavgift til bruksavgift

EU-kommisjonen foreslår også å bytte ut den europeiske vignett-ordningen – der man betaler en viss sum for å bruke bil en periode, tilsvarende den norske årsavgiften – med en ordning der man betaler for antall kjørte kilometer.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ifølge forslaget skal bruken av årsoblater (vignetter) fases ut for tunge kjøretøyer innen 2023, og for personbiler fra 2027.

I tillegg ønsker Kommisjonen betydelig reduserte avgifter for nullutslippsbiler.

Les også: Nær dobling av bompenger i Oslo

Protest mot bompenger: – Vi tåler ikke mer avgifter

Regjeringen krever inn 37 bompengemilliarder

Solvik-Olsen setter bompengerekord