Nesten like moro som en millionbil

Toyotas sportsbil GT86, laget i samarbeid med Subaru, lyser lett opp en ellers grå dag. Ja, faktisk er den bare enda morsommere når det er litt vått på veiene ...
Toyotas sportsbil GT86, laget i samarbeid med Subaru, lyser lett opp en ellers grå dag. Ja, faktisk er den bare enda morsommere når det er litt vått på veiene ...
Artikkelen fortsetter under annonsen

Toyota har fornyet leketøyet sitt. Les testen:

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Du vet at en sportsbilprodusent har gjort noe riktig, når øynene til alle barna i gata lyser opp når de ser bilen din.

For en barsk sportsbil, som Toyota GT86 er, skal appelere til den lekne og barnslige delen av deg.

Som voksen er det nesten litt "feil" å la seg rive med, snu seg måpende etter en flott bil – eller glemme all verdens bekymringer når du setter deg inn i en stilig bil.

Men GT86, som nå er blitt forsiktig fornyet, har en effekt også på voksne. Selv de som forsøker å late som ingenting.

Det er godt å registrere at du slett ikke trenger en svindyr bil for å lyse opp tilværelsen litt rundt deg.

Men det er ikke andres reaksjoner som gleder mest med denne bilen ...

– Noen finner drømmedama – andre finner drømmebilen

Toyota GT86 har fått en facelift og blitt enda tøffere å se på, selv om endringene ikke er store. Det som har endret seg mest er frontfangeren, som er blitt litt bredere og mer aggressiv.
Toyota GT86 har fått en facelift og blitt enda tøffere å se på, selv om endringene ikke er store. Det som har endret seg mest er frontfangeren, som er blitt litt bredere og mer aggressiv.

Hvordan er den å kjøre?

Den som har anledning til å glede seg aller mest er nemlig sjåføren! GT86 var drivende god fra før. Nå har Toyota skrudd litt her, strammet opp litt der og pusset opp litt både foran og bak. Vi kunne gått i detaljer om dempertårn, MacPherson-oppheng og sveisepunkter. Men tro oss, dette trenger du ikke å vite. Det som gjelder er at bilen leverer kjøreglede til fingerspissene. Og akkurat det gjør den i særklasse.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Jeg må imidlertid tilstå at jeg ikke merker noen stor forskjell fra forrige gang jeg testet GT86 (som riktignok er en god stund siden). Den var rasende god å kjøre den gangen også!

Balansen er perfekt, tyngdepunktet lavt, hekken slipper kontrollert (bare velg Track Mode først, eller, hvis du er eventyrlysten, slå av alt av hjelpemidler) og lyden er passelig frekk og hås.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Med manuell girkasse stemmer det meste. Og igjen, en GT86 skal etter min mening ha nettopp tre pedaler og la deg gjøre jobben med girskiftet selv.

Fortsatt må du regne med en del støy i coupeen og humper liker den ikke, men slik er det med de fleste sportsbiler.

Les også: Toyota Previa er stor familiebil til lavpris

Setene er både fine og komfortable. Men vi savner forlengbar sittepute ... Baksetene er strengt tatt ikke til noe annet enn pynt.
Setene er både fine og komfortable. Men vi savner forlengbar sittepute ... Baksetene er strengt tatt ikke til noe annet enn pynt.

Er dette tidenes tøffeste Toyota?

Hvordan er plassen?

Kjempegod! I alle fall om du er to som skal på helgetur. Foran er det nemlig rikelig med plass, og takhøyden er også god.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den som sitter i passasjersetet kan sette setet i bakerste stilling og mest trolig strekke litt på bena – helt uten omtanke for de som måtte sitte i baksetet. Ja, for i baksetet bør det strengt tatt ikke sitte noen. De to sitteplassene er høyst provisoriske, gir null utsyn og ingen plass til beina. Selv barn vil slite her!

Bagasjerommet er det samme som før, ganske romslig for klassen. Her kan du slenge inn en liten koffert og en bag.

Volumet er på 237 liter.

Fredrics Toyota GT86 får 700 hestekrefter:

Finest utenpå eller inni?

Klassisk coupe-stil - med langt panser og stutt hekk.
Klassisk coupe-stil - med langt panser og stutt hekk.

På innsiden har det skjedd litt siden sist. Instrumentene er blitt mer moderne, og mer digitale. At turtelleren fortsatt er analog og står i fokus, og at det blinker iltert rødt når du presser nåla opp til 7.000 o/min, er akkurat slik det skal være.

Rattet er lite og tykt, mens setene gir solid sidestøtte. Men fortsatt savner vi forlengbar sittepute. Hvorfor skal det være så vanskelig, Toyota?

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Infotainmentskjermen er langt ifra stor og ikke like rask å betjene som de beste – men det fungerer bra.

Les også: Toyota FT - 4X: Den har sovepose i midtarmlenet og strømuttak på taket

Interiøret har ikke fått de helt store endringene, det heller. Men litt småting her og der gir høyere opplevd kvalitet og et bedre totalinntrykk.
Interiøret har ikke fått de helt store endringene, det heller. Men litt småting her og der gir høyere opplevd kvalitet og et bedre totalinntrykk.

Utenpå er det blitt mer "snerr" over GT86. Små endringer, som en lavere-, bredere- og litt skarpere front, gjør susen. Som sagt, denne bilen legges merke til.

Turtelleren er i hovedfokus, og det er blitt et digitalt vindu helt til venstre.
Turtelleren er i hovedfokus, og det er blitt et digitalt vindu helt til venstre.

Bak er det som før to solide enderør, mens vingen bak er blitt litt mer forseggjort og markert enn før. Nye LED-lys både foran og bak er en selvfølge på slike facelifter.

Totalt sett fungerer det veldig, veldig bra! Vi liker eksteriøret best.

Test GT86: Én ting imponerer enda mer enn motoren

Går den bra?

På motorsiden er det ikke gjort noen grep. Det vil si at du har den samme 2-liters boxermotoren som ikke trenger pustehjelp fra en turbo, signert av Subaru. I disse dager er det et sjeldent avvik fra normen å ikke ha turbo.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Toyota GT86

Motor: 2-liter boxer

Effekt: 200 hk

0-100 km/t: 7,6 sek.

Toppfart: 226 km/t

Forbruk: 0,78 l/mil

Bagasjerom: 237 liter

Lengde x bredde x høyde: 424 x 177 x 128 cm

Vekt: 1.222 kg

Pris: 509.000 kroner

Men det fungerer helt ypperlig! Det er en herlig og jevn strøm av krefter hele veien opp turtallsskalaen. Når du treffer godt med girskiftet, får du skikkelig trøkk når du har valgt neste gir.

Subaru kan med rette hevde å ha mye av æren for at denne bilen er så bra. De har for øvrig en mer eller mindre identisk søstermodell med Subaru-logo på panseret: BRZ.

0-100 km/t tar 7,6 sekunder. Det er ikke brennkjapt. Og fortsatt sitter jeg med noe av den samme følelsen som sist jeg kjørte GT86: Kan vi ikke få litt mer trøkk under panseret? 50 eller 100 hk til hadde virkelig gjort underverker.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men kanskje er noe av hemmeligheten bak denne bilen å ikke vri på konseptet. For med mer krefter ville den blitt mindre folkelig. Og akkurat det siste er noe av sjarmen med GT86.

...og hva er konklusjonen?

Ja, du aner nok hvordan dette vil gå, allerede? Toyota viser at de fortsatt behersker det å lage folkelige sportsbiler. Samarbeidet med Subaru, som står for den herlige "sugemotoren", er særdeles vellykket.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå er det bare å gni seg i hendene og vente på neste sportsbilprosjekt. Det skal nemlig komme som resultat av et nytt samarbeid – denne gangen med BMW! Det kan vel ikke bli feil??

Men i mellomtiden er det bare å nyte GT86 til det fulle!

Ser du dette i speilet, så vet du at bak rattet i bilen bak deg sitter det noen som trolig har det mer moro enn deg ...
Ser du dette i speilet, så vet du at bak rattet i bilen bak deg sitter det noen som trolig har det mer moro enn deg ...

GT86: Et fyrverkeri å kjøre – koster mindre enn du tror

Saken er først publisert i Broom.no