Arne Fredly eier biler for over 160 millioner

Artikkelen fortsetter under annonsen

Siste tilskuddet i Arne Fredlys bilsamling er en Bugatti Chiron til 3,2 millioner euro.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Markedet for super/hyper-biler har tatt helt av. Det kan på mange måter sammenlignes med kunst som finnes i begrenset opplag, men disse kan kjøres. Jeg har holdt på med dette i 20 år, og så langt har det gått bra. Jeg har både realiserte og urealiserte gevinster så jeg er ikke bekymret for porteføljen min, sier Arne Fredly til DN.

Den Monaco-baserte norske investoren Arne Fredly har ifølge avisen fått seg nytt leketøy. Fredly er kjent for sin bilinteresse, og fikk for noen uker siden utlevert siste nytt til garasjen: Bugatti Chiron.

Dette er modellen som overtar etter det som lenge har vært verdens raskeste bil, Bugatti Veyron. Motoren har fremdeles 16 sylindere, er på åtte liter, og yter ved hjelp av fire turboer vanvittige 1500 hestekrefter.

Les også: Fredly sulten på fly igjen

Her kan du bli med på en kjøretur i bilen sammen med Arne Fredly og Jon Olsson (spol frem til 8:00 minutter):

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Lakken kostet 2,4 millioner

Bugatti startet kundeleveringene av den nye modellen i starten av mars og Fredlys mørkerøde karbonbil skal være den niende bilen som er levert. Til sammen skal bilen produseres i 500 eksemplarer. Prisen for bilen er ifølge DN 2,4 millioner euro.

I tillegg har Fredly valgt en lakk til 255.000 euro, som vil si rundt 2,4 millioner kroner. Inkludert lakk og moms ender prisen på 3,2 millioner euro, om lag 30 millioner norske kroner.

Les også: Fredly: Det er nå man skal drive shippingbank

I videoen som er lenket over snakkes det imidlertid om en prislapp på 4 millioner euro, tilsvarende nær 38 millioner kroner. Biler i denne kategorien har likevel vært å regne som investeringsobjekter.

– Det er en fantastisk bil. Jeg har målt 1,6 G under akselerasjon og at den klarer å akselerere så fort uten å spinne er fantastisk. Det er helt klart den beste bilen jeg har kjørt, men den er jo en cruiser og ikke en banebil, sier Fredly til avisen.

Til sammenligning oppnår man under akselerasjon med en Formel 1-bil omkring 1,7 G.

Saken er først publisert på Hegnar.no

Illustrasjonsfoto: Bugatti Chiron. Foto: AP
Illustrasjonsfoto: Bugatti Chiron. Foto: AP