Disse norske bileierne er minst fornøyde

Vi har allerede fortalt hvem som kommer best ut av Autoindex 2017 – og "som vanlig" var det Lexus. Men alle kan ikke være i toppen. Vi har sett nærmere på dem fem merkene som ligger helt på bunnen. Illustrasjonsfoto.
Vi har allerede fortalt hvem som kommer best ut av Autoindex 2017 – og "som vanlig" var det Lexus. Men alle kan ikke være i toppen. Vi har sett nærmere på dem fem merkene som ligger helt på bunnen. Illustrasjonsfoto.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ett merke har hatt en tydelig nedgang fra i fjor.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Skal du klare å selge biler over tid, er du avhengig av at de kundene du har er fornøyde og at produktene er gode.

Bilkjøp er jo noe mange gjør med hjertet, mer enn hjernen. Men når en først har fått bilen, er det hverdagen som teller. Hvor god den er å kjøre, hvor driftssikker den er, hvordan prisen holder seg og hvordan du blir møtt hos merkeforhandler. For å nevne noe.

Bilbransjens årlige kundetilfredshetundersøkelsen, Autoindex, tar for seg nettopp disse punktene. Og er derfor en viktig pekepinn på hvor de ulike merkene har forbedringspotensial.

Årets undersøkelse er nå ute.

Disse familiene er mest fornøyd med bilen sin

Mang deltakere

I 2017 har 15.934 norske bileiere sagt sin mening om bil og bilhold i undersøkelsen. De har svart på en rekke spørsmål innen fire kategorier: Bilmerket, forhandleren, verkstedet – og lojalitet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Undersøkelsen omfatter 23 bilmerker, og bilene skal være førstegangsregistrert mellom 2010 og 2016.

Lexus havnet på topp, som de har gjort hvert år siden de ble med i 2012, med rekordhøye 932 poeng. Men hvem havnet i bunnen?

Her kan du lese mer om Autoindex 2017

I bakleksa

Nissan har ingen grunn til å være fornøyd med årets kundetilfredshestundersøkelse fra Autoindex.
Nissan har ingen grunn til å være fornøyd med årets kundetilfredshestundersøkelse fra Autoindex.

Helt nederst på lista finner vi Nissan. De har 784 poeng, og ligger således et godt stykke bak de beste.

Minst like urovekkende for merket som har elbilen Leaf, kompakt-SUVen Quashqai og SUVen X-Trail som sine bestselgere, er at man opplever en lavere poengsum enn i fjor. Det er 1,2 prosent nedgang.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Og det er nedgangen som fører til at de må finne seg i å ha jumboplassen denne gangen.

Dette er de 20 bilmodellene med flest feil:

Fiat like foran

Fiat har en av markedets billigste biler med firehjulsdrift: Panda Cross.
Fiat har en av markedets billigste biler med firehjulsdrift: Panda Cross.

Fiat, som har hatt et turbulent periode med ny imortør og omstrukturering, kommer også dårlig ut. De ender hårfint foran Nissan med bare 786 poeng. Men de kan om ikke annet trøste seg med at det er en ørliten forbedring i poengsummen, sammenlignet med i fjor.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Går vi videre oppover på lista finner vi Hyundai. De er nok skuffet over å være i bunnsjiktet. Men har tross alt klart å bedre poengsummen sin betydelig fra i fjor.

På gang

Faktisk er Hyundai det merket som har vist den mest positive utviklingen med utgangspunkt i utvikling fra i fjor.

De har også hatt en betydelig økning av salget det siste året, mye takket være søstermodellene Ioniq, som er tilgjengelig både som hybrid, ladbar hybrid og ren elbil.

Les også: Her kan du gjøre et bruktbil-kupp

Resten av bunn 5-lista utgjøres av henholdsvis Mitsubishi og Kia. Begge har opplevd godt salg de siste årene – med henholdsvis Outlander PHEV og Soul Electric.

– Viktig å gjøre noe

Brooms redaktør, Knut Skogstad, tror det akkurat nå legges konkrete planer blant merkene som har havnet nederst på lista.

– Flere av merkene med lavest poengsum selger jo egentlig mye biler. Men de er nok klar over at hvis det skal fortsette, må de ha fornøyde kunder. Da holder ikke de resultatene som har kommet her. Mer personlig og tett oppfølging av kundene er bare blitt mer og mer viktig de siste årene. Her gjelder det å være god, mener Skogstad.

Her ser du hele listen fra årets undersøkelse:

Kanskje er dette verdens beste bil

Denne saken ble først publisert i Broom.no