Her treffer Volvo blinken – igjen

Artikkelen fortsetter under annonsen

XC60 blir en av bestselgerne i klassen. Les testen:

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Volvo traff virkelig blink da de lanserte XC60 tilbake i 2008. Den mellomstore SUV-en har vært en bestselger hos Volvo i mange år.

Faktisk nådde utgående modell salgsrekord i sitt siste leveår. Her snakker vi om en ni år gammel modell, som helt klart tilsvarer en moden pensjonist i bilverdenen.

Nå er omsider arvtageren klar – en bil mange har høye forventninger til. Spesielt med tanke på suksessen til storebror XC90, og Volvos nye designspråk som videreføres på andre generasjon XC60.

Vi er på plass i Barcelona for å teste nyheten mange nordmenn allerede har bestilt, uten engang og ha sett eller prøvekjørt den.

660 bestillinger på én dag

Med til den spanske solkysten er også direktør i Volvo Norge, Øystein Herland. Han forteller om en formidabel mottakelse:

– Nye XC60 blir en ekstremt viktig bil for oss, særlig med tanke på at utgående modell har vært en bestselger i mange år nå. Allerede første dag vi åpnet for reservasjoner ble 660 kontrakter undertegnet. Nå er vi oppe i nærmere 1,700 bestillinger, sier Herland.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Det er ikke bare designet som har fått et kraftig løft på XC60. Også kjøreegenskapene er mer innbydende, selv om vekten helt klart heller mot det komfortable.
Det er ikke bare designet som har fått et kraftig løft på XC60. Også kjøreegenskapene er mer innbydende, selv om vekten helt klart heller mot det komfortable.

Det er selvsagt MANGE nyheter på XC60, både hva gjelder design, teknologi og drivlinjer. Sistnevnte spiller dessuten en sentral rolle i Norge, når XC60 for første gang kan leveres som ladbar hybrid, eller T8 som Volvo kaller den.

Av alle som har bestilt nye XC60 i Norge, velger hele 94 prosent T8, mens 5,5 prosent går for diesel og bare en halv prosent bensin. Det utgjør en stor forskjell fra utgående modell, hvor det er dieselmotoren som dominerer.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Her skal det ikke legges skjul på at insentiver i det norske avgiftssystemet bidrar til en hyggeligere pris på T8-verstingen, sammenlignet med rene bensinkrefter. Startpris på T8 er 699.900 kroner, mens innstegsmodellen D4 (diesel og 190hk) begynner på 649.900.

Førsteinntrykk Volvo XC60: – Bare å glede seg til denne kommer til Norge!

Finest utenpå eller inni?

Bilene vi skal teste nå er D5 og T6. Det innebærer altså en diesel på 235 hk, samt en bensinmotor som leverer 320 hk.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men før vi går løs på vakre landeveier rundt Barcelona, må vi ta en titt på selve bilen. Den er jo rykende fersk, og sterkt inspirert fra suksessoppskriften til XC90. Bilene er også bygget på samme SPA-plattform, men XC60 er krympet i ytre mål og akselavstand.

XC60 kommer i tre forskjellige utstyrsgrader: Momentum, R-Design og Inscription. Vi kjører sistnevnte.
XC60 kommer i tre forskjellige utstyrsgrader: Momentum, R-Design og Inscription. Vi kjører sistnevnte.

Det betyr en mer kompakt bil, noe vi synes eksteriørdesignet nyter godt av. XC60 fremstår hakket mer sportslig i fremtoningen, selv om hovedtrekkene er tilnærmet lik storebror.

I front er det svært lite som skiller de to brødrene fra hverandre, men en liten detalj som avslører nye XC60 er at Tors Hammer-lyktene strekker seg helt inntil grillen. Om vi beveger oss bak på bilen, ligger forskjellen i ”L-lyktene” – som er hentet fra V90.

Her er den: Årets store nyhet fra Volvo

Men det er på innsiden nyheten imponerer aller mest. Både kvalitetsfølelse og design er helt i toppsjiktet. Ja kanskje klassens beste. Her har Volvo gjort en god jobb, både for deg som sjåfør og passasjer.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Vi kommer heller ikke unna å nevne setene. De er i kjent stil meget bra, og forresten de samme som sitter i XC90. Oppsummert har interiøret i andre generasjon XC60 gjennomgått en liten revolusjon. Det har gått fra å ha noen rimelige løsninger, til å by på en god dose premiumfølelse. Hvis vi utelukkende ser på design og byggekvalitet står det til terningkast 6.

Det eneste vi kan sette fingeren på (bokstavelig talt) er infotainment-systemet i kombinasjon med touchskjerm. Det er ikke like brukervennlig som de beste konkurrentene fra Tyskland. Rett og slett fordi det krever at du tar blikket fra veien hvis du skal justere eller bytte mellom ulike moduser.

Etter hvert vil det også kunne dukke opp småirriterende fettmerker etter en bedre middag på Shell, for eksempel. Dette er småpirk, og touch vil man nok venne seg til.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Bak rattet føler du deg både vel og hjemme. Her har det skjedd store ting sammenlignet med første generasjon. Den fremstår nå litt gammeldags i forhold.
Bak rattet føler du deg både vel og hjemme. Her har det skjedd store ting sammenlignet med første generasjon. Den fremstår nå litt gammeldags i forhold.

Hvordan er den å kjøre?

Vel på plass bak rattet tar det ikke lang tid før vi merker spesielt én ting, nemlig et imponerende lavt støynivå. Volvo hevder selv at nye XC60 er den mest støysvake bilen de noen gang har laget. DET tror vi på!

Vi kjenner også merkbar forskjell på understell kontra utgående modell. Det har blitt mer dynamisk og tight. Samtidig går det ikke utover komforten, som helt klart veier tyngst. Testbilene er i tillegg utstyrt med luftfjæring, som hele tiden responderer på underlag og kjørestil. Dermed leverer bilen best mulig resultat, enten det er gjennom svingene eller en ujevn kjerrevei.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Her kan du også tilpasse oppsettet på bilen gjennom ulike kjøreprogrammer. Alt fra Off-road til Dynamic og Comfort. Vi syns bilen oppleves best i Comfort, og gjerne i kombinasjon med D5-dieselmotoren.

Kort oppsummert har XC60 blitt mer kjøreglad, samtidig som den er herlig komfortabel. Dette er en bil du trives like godt i mil etter mil. Etter mil…

Artikkelen fortsetter under annonsen
Utvendig er det mange likheter med XC90. Lillebror har derimot baklykter som strekker seg inn mot skiltplaten. Vi må innrømme at vi liker lyktene på XC90 hakket bedre.
Utvendig er det mange likheter med XC90. Lillebror har derimot baklykter som strekker seg inn mot skiltplaten. Vi må innrømme at vi liker lyktene på XC90 hakket bedre.

Test Volvo V90 Cross Country: Det beste fra to verdener

Andre generasjon XC60 får masse ny teknologi, deriblant tre nye sikkerhetssystemer som er standardutstyr.

City Safety Steer Assist er en av dem. Dersom det oppstår en hindring i veien, og bilen ikke rekker å bremse ned for å unngå kollisjon, vil systemet automatisk svinge unna hindringen fremfor å kollidere. Dette gjelder naturligvis kun hvis det er klart i motgående felt.

Dessuten er Pilot Assist (tilvalg) forbedret – og er dermed et skritt nærmere autonom kjøring. Vi testet "autopiloten", og det fungerte veldig godt så sant veimerkingen er tydelig nok. Her snakker vi tilnærmet Tesla-nivå, på strekningene vi kjørte.

Oncoming Lane Mitigation blir også standardutstyr på XC60. Det innebærer rett og slett at bilen tar over styringen dersom du skulle havne over midtstripa og bilen registrerer et møtende kjøretøy.

Artikkelen fortsetter under annonsen
For å underbygge godfølelsen i førermiljøet klinker Volvo til med lydanlegg fra engelske Bower and Wilkins.
For å underbygge godfølelsen i førermiljøet klinker Volvo til med lydanlegg fra engelske Bower and Wilkins.

Dette er bare noen av flere viktige sikkerhetsteknologier som er utstyrt på nykommeren. Og det er helt klart at Volvo jobber mot visjonen om null drepte i trafikken innen 2020.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Skulle vært bestselgeren – slik gikk det ikke

Går den bra?

XC60 leveres med fem ulike motoralternativer. D4, D5, T5, T6 og T8. Vi har altså kjørt D5 og T6. Og selv om sistnevnte kan skilte med 320 hk kontra dieselens 235 – er det dieselmotoren vi synes bilen kler best. Her har du mer moment (480 kontra 400 Nm) og bedre skyv fra lavere turtall. Det resulterer også i at girkassen jobber litt mindre anstrengt ved pådrag.

Og når vi nevner girkasse, leveres XC60 med 8-trinns automat. Den fungerer helt fint, men den er ikke blant de raskeste i klassen. D5-motoren for øvrig, gir mer enn godt nok fraspark. 0-100 km/t går på 7,2 sekunder.

T6-motoren er svært så underholdende, men den er avhengig av litt turtall for å yte maks. Selv om den er utstyrt med både turbo og kompressor. Derfor liker vi dieselmotoren best - den harmonerer rett og slett bedre med bilen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Når det gjelder maks utnyttelse av krefter vil T8 være et glimrende alternativ. Med til sammen 407 hk, en elektrisk rekkevidde på 45 km og gunstige avgifter, er det kanskje ikke så rart at de aller fleste velger nettopp denne versjonen. Men her skal man være bevisst på kjøremønster og regelmessig lading for å forsvare et T8-kjøp.

Den råeste fra Volvo – og den imponerer

1700 biler er allerede bestilt. Nå tror Volvo i Norge at totalsalget vil ligge et sted mellom 2.500-3.000 XC60-er i år. Sammen med salget av nye S- og V90 er det dermed store sjanser for at Volvo oppnår et gullår her hjemme.
1700 biler er allerede bestilt. Nå tror Volvo i Norge at totalsalget vil ligge et sted mellom 2.500-3.000 XC60-er i år. Sammen med salget av nye S- og V90 er det dermed store sjanser for at Volvo oppnår et gullår her hjemme.

Hvordan er plassen?

Nye XC60 har blitt 44 mm lenger og 110mm bredere enn forgjengeren. Vi opplever tilstrekkelig med plass i både førersete og bak. Så her kan hele familien dra på tur uten å engste seg over mangel på beinplass. Bilen har også blitt 56 mm lavere, noe som til en viss grad har gått utover bakkeklaringen. Den er redusert fra 23 til 21,6 centimeter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bagasjerommet har vokst med 15 liter og rommer nå 505 liter. Det er mindre enn eksempelvis Mercedes GLC og BMW X3, som kan skilte med 550 liter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Er dette verdens dyreste 240?

Og hva er konklusjonen?

Det er ingen tvil om at Volvo er inne i en god periode om dagen. Sammen med den nye 90-serien vil XC60 være et viktig bidrag i rekken. Bilen har store sko å fylle, og det er mye som tyder på at det ikke skal bli noe problem.

Her får du et sprekere eksteriørdesign, klasseledende komfort og et elegant interiør som er løftet mange hakk fra første generasjon.

De første bilene vil ankomme Norge rett før fellesferien. Overlevering til kunder skjer derimot først i september. Inntil da er det bare å glede seg. Her har Volvo med all sannsynlighet laget en ny Norges-favoritt.

Priser – Volvo XC60 2018

D4 - 190 hk diesel: 649.900 kroner

D5 - 235 hk diesel: 699.900 kroner

T5 - 254 hk bensin: 734.900 kroner

T6 - 320 hk bensin: 899.900 kroner

T8 - 407 hk bensin + el: 699.900 kroner

Volvo XC60 D5

Motor: 2 liter diesel

Effekt: 235 hk / 480 Nm.

0-100 km/t: 7,2 sekunder

Toppfart: 220 km/t

Snittforbruk: 0,55 liter/mil

Lengde, bredde, høyde:

469/200/166 cm.

Egenvekt: 1.814 kilo

Bagasjerom: 505 liter

Pris fra: 649.900 kroner