Frp vil ha bybiler
En ny bildelingstjeneste får byfolk over hele Europa til å selge bilen. Nå vil Frp ha en lignende ordning her til lands.
Bildelingstjenesten som selskapet DriveNow så langt tilbyr i 12 europeiske byer, blant annet i Stockholm, Helsinki og København, er en slags parallell til ordningen med bysykler i Oslo.
Forskjellen er bare at det ikke er sykler, men elbiler som er utplassert rundt om i byene DriveNow har etablert seg i. Disse elbilene kan hvem som helst benytte seg av, mot å betale for hvert minutt de er i bruk.
Ordningen har vært en gedigen suksess, skal vi tro DriveNow. Så langt har 10.000 europeere valgt å selge bilen sin for i stedet å benytte seg av DriveNows elbiler. 20.000 andre har unnlatt å kjøpe seg bil.
Les også: Tar tre grep på Tøyen
40.000 brukere
Bare i løpet av det første året etter at ordningen kom på plass i København, i august 2015, fikk DriveNow 30.000 kunder der. Nå har antallet kunder passert 40.000, fikk Frp opplyst under et nylig møte med DriveNow i København.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenMorten Stordalen, samferdselspolitisk talsmann i Frp, likte godt det han fikk høre.
– Det hadde vært spennende å få et lignende tilbud til Oslo og kanskje andre norske storbyer. Oslo har gratis parkering for elbiler, og jeg tror dermed det er gode muligheter for å få dette på plass i Oslo, mener han.
– Tilbudet med bybiler kan være med på å redusere innbyggernes behov for egen bil. For dem som kun trenger bilen for eksempel i forbindelse med handling av mat, kan dette eliminere deres behov for egen bil, fortsetter han.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenBybil i stedet for buss, trikk og T-bane har Stordalen likevel ikke noen tro på.
– Bybil kan ikke erstatte kollektivtrafikken, men komme i tillegg til den. Jeg er overbevist om at innbyggerne ville satt pris på et tilbud om korttidsleie av elbil i de tilfellene der kollektivtilbudet ikke er dekkende.
Artikkelen fortsetter under annonsenLes også: Bilfritt byliv i Oslo
– Enkelt
Også Tommy Skjervold, samferdselspolitisk talsmann for Oslo Frp, ønsker seg nå bybiler.
– Tilbudet med bysykler er populært, og ordningen er enkel å bruke. Jeg mener ideen med enkelthet kan videreføres med DriveNow, og kommunen burde tilrettelegge med god tilgang til ladestolper i sentrum, mener han.
Det at byrådet i Oslo allerede fra i sommer begynner gjennomføringen av sitt prosjekt med bilfritt sentrum, bør ikke være til hinder for en eventuell ordning med bybiler, mener både Stordalen og Skjervold.
– Byrådet vil stenge indre by for biler, hovedsakelig med miljø som argument. Med miljøvennlige biler burde ikke det være nødvendig, sier Stordalen.
Bybilene i København er så langt brukt 400.000 ganger, opplyser DriveNow.
Denne saken ble først publisert på Dagsavisen.no