Frp vil ha bybiler

til etterfølgelse: De erfaringene Morten Stordalen og hans partifeller i Frp gjorde seg under besøket i København, får nå partiet til å ønske seg elektriske elbiler også i norske storbyer, slik som Oslo. Bybilene i København har så langt kjørt 3 millioner kilometer.FOTO: FRP
til etterfølgelse: De erfaringene Morten Stordalen og hans partifeller i Frp gjorde seg under besøket i København, får nå partiet til å ønske seg elektriske elbiler også i norske storbyer, slik som Oslo. Bybilene i København har så langt kjørt 3 millioner kilometer.FOTO: FRP
Artikkelen fortsetter under annonsen

En ny bildelingstjeneste får byfolk over hele Europa til å selge bilen. Nå vil Frp ha en lignende ordning her til lands.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bildelingstjenesten som selskapet DriveNow så langt tilbyr i 12 europeiske byer, blant annet i Stockholm, Helsinki og København, er en slags parallell til ordningen med bysykler i Oslo.

Forskjellen er bare at det ikke er sykler, men elbiler som er utplassert rundt om i byene DriveNow har etablert seg i. Disse elbilene kan hvem som helst benytte seg av, mot å betale for hvert minutt de er i bruk.

Ordningen har vært en gedigen suksess, skal vi tro DriveNow. Så langt har 10.000 europeere valgt å selge bilen sin for i stedet å benytte seg av DriveNows elbiler. 20.000 andre har unnlatt å kjøpe seg bil.

Les også: Tar tre grep på Tøyen

40.000 brukere

Bare i løpet av det første året etter at ordningen kom på plass i København, i august 2015, fikk DriveNow 30.000 kunder der. Nå har antallet kunder passert 40.000, fikk Frp opplyst under et nylig møte med DriveNow i København.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Morten Stordalen, samferdselspolitisk talsmann i Frp, likte godt det han fikk høre.

– Det hadde vært spennende å få et lignende tilbud til Oslo og kanskje andre norske storbyer. Oslo har gratis parkering for elbiler, og jeg tror dermed det er gode muligheter for å få dette på plass i Oslo, mener han.

– Tilbudet med bybiler kan være med på å redusere innbyggernes behov for egen bil. For dem som kun trenger bilen for eksempel i forbindelse med handling av mat, kan dette eliminere deres behov for egen bil, fortsetter han.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bybil i stedet for buss, trikk og T-bane har Stordalen likevel ikke noen tro på.

– Bybil kan ikke erstatte kollektivtrafikken, men komme i tillegg til den. Jeg er overbevist om at innbyggerne ville satt pris på et tilbud om korttidsleie av elbil i de tilfellene der kollektivtilbudet ikke er dekkende.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Bilfritt byliv i Oslo

– Enkelt

Også Tommy Skjervold, samferdselspolitisk talsmann for Oslo Frp, ønsker seg nå bybiler.

– Tilbudet med bysykler er populært, og ordningen er enkel å bruke. Jeg mener ideen med enkelthet kan videreføres med DriveNow, og kommunen burde tilrettelegge med god tilgang til ladestolper i sentrum, mener han.

Det at byrådet i Oslo allerede fra i sommer begynner gjennomføringen av sitt prosjekt med bilfritt sentrum, bør ikke være til hinder for en eventuell ordning med bybiler, mener både Stordalen og Skjervold.

– Byrådet vil stenge indre by for biler, hovedsakelig med miljø som argument. Med miljøvennlige biler burde ikke det være nødvendig, sier Stordalen.

Bybilene i København er så langt brukt 400.000 ganger, opplyser DriveNow.

Denne saken ble først publisert på Dagsavisen.no