Hyundai Ioniq: Et kinderegg av en bil
Hyundai Ioniq er et kinderegg som kan oppfylle tre forskjellige ønsker for miljøvennlig kjøring: Vanlig hybrid, ladbar hybrid eller en ren elektrisk bil. Suksessen er allerede et faktum.
Artikkelen fortsetter under annonsen
Hyundai Ioniq
Pris: Pris fra kr 232.000, pluss reg.kostnader
Miljø og forbruk 9/10
Pris 10/10
Driftskostnader 9/10
Annenhåndsverdi 8/10
Praktisk 7/10
Sikkerhet 10/10
Design 7/10
Utstyr 8/10
Komfort 8/10
Kjøreegenskaper 7/10
Totalt:
83 av 100 poeng
Tom André Nilsen, teknisk konsulent i NAF: «Ioniq er en av de få elbilene som har god nok innvendig plass til en familie med tre barn.»
Hyundai har ikke vært bortskjemt med at kundene står i kø foran butikken de siste par årene.
Men slik er det faktisk nå.
Og det er den elektriske utgaven av Ioniq som er årsaken.
Gruppetest: Fire gode kompakt-SUV'er
Den vanlige hybridutgaven har allerede vært på veien en tid, men det var da den elektriske utgaven kom i februar at kundene virkelig fikk øynene opp for bilen.
Her får du kort sagt svært mye bil for pengene.
Ioniq har riktignok ikke den lengste oppgitte rekkevidden – fabrikken sier 280 kilometer fra det 28 kWh store batteriet – men det viser seg at dette stemmer overraskende bra med det du kan forvente på norske landeveier.
Saken fortsetter under
Den innvendige plassen er også overraskende god. Her får vi plass til en bakovervendt barnestol i baksetet, samtidig som det er bra beinplass igjen til passasjeren foran.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenSe også: Siv Jensen gjør disse fire til gode kjøp
Saken fortsetter under
Legger vi til at kjørekomforten er god og at prisen starter på 232.000 kroner, så er det ikke vanskelig å forstå at mange ønsker seg en Ioniq EV.
At Forbrukerrådet har kåret nybil-garantien til Hyundai til en av de beste, er selvfølgelig også positivt når valget skal tas.
Saken fortsetter under
Saken er først publisert på Motor.no