– Bare å glede seg til denne kommer til Norge!

Brooms Mats Brustad er akkurat nå i Spania - der vi får møte nye Volvo XC60 for første gang.
Brooms Mats Brustad er akkurat nå i Spania - der vi får møte nye Volvo XC60 for første gang.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå tester vi nye Volvo XC60.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

BARCELONA (Broom): En av årets store bilnyheter kommer til Norge på sensommeren i år. Da er det nemlig klart for en helt ny utgave av Volvo XC60.

Dette er Volvos bil i klassen for familie-SUVer. Dagens XC60 har vært en stor suksess og mye tyder på at den nye modellen vil følge opp dette.

Allerede i god tid før bilen er i Norge, har Volvo nemlig nesten 1.700 bestillinger inne. Det er et svært høyt tall, ikke minst når vi snakker en bil som fort koster 700.000-800.000 kroner. Gjerne også mer.

Kjørt to utgaver

Akkurat nå er den internasjonale bilpressen på plass på lanseringen av XC60 utenfor Barcelona i Spania. Blant dem er Brooms egen Mats Brustad. Vi tar en telefon for å finne ut hvordan hans førsteinntrykk av XC60 er.

Ring, ring

– Hei Knut! Nå har jeg akkurat svingt av motorveien. Det passer bra med en prat, men tror det er best at jeg holder motoren i gang. Det er nemlig 35 grader i skyggen her!

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Såpass, ja. Det høres jo behagelig ut. Bra bil også, eller?

– Ja, så absolutt! Nå har jeg kjørt to utgaver av nye XC60 noen timer, en bensin og en diesel. T6-motoren byr på 320 hestekrefter mens D5 har 235 dieselhester. Jeg ble faktisk litt overrasket selv over at jeg foretrekker dieselmotoren. Den er sterkere og kler denne bilen best, T6-motoren må jages litt mer, sier Mats.

Saken fortsetter under

Hekken er typisk Volvo, med høye baklykter.
Hekken er typisk Volvo, med høye baklykter.

Den beste svenskehandelen: Les mer om Volvo XC90 her

Skryt for interiørene

– Hvis jeg skal oppsummere førsteinntrykket litt, er det at Volvo har laget en veldig komfortabel bil, med høy premiumfølelse. Jeg hadde kanskje ventet at den skulle være hakket mer sporty å kjøre, men her har Volvo tatt et valg. De mener komfort veier tyngre for kjøpere i denne klassen, og det har de nok også rett i. Komforten underbygges av imponerende god støydemping. Dårlig asfalt er ikke noe problem, her har de gjort jobben skikkelig. Alle de som har bestilt denne bilen har grunn til å glede seg til den kommer til Norge, fastslår Mats.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

En ting Volvo har fått mye skryt for de siste årene, er interiørene sine. Her startet de en helt ny designretning med nye XC90 for to år siden. Den er videreført i S90/V90 og kommer nå også i XC60.

Vi kjørte 1.400 kilometer med Volvo V90 AWD, les mer om det her

Trygg løsning

– Dette er rett og slett lekkert! Her matcher Volvo de beste konkurrentene. Ja, de overgår de fleste av dem og bringer noe nytt til denne klassen. Materialkvaliteten er høy og alt du tar og kjenner på føles solid og skikkelig. Her snakker vi virkelig en revolusjon i forhold til utgående XC60, den blir veldig gammeldags sammenlignet med dette, sier Mats.

– Hva med det utvendig designet?

– Her går Volvo for en trygg løsning. Med den suksessen de har hatt med XC90, er det ikke veldig overraskende at de går for mye av det samme i XC60. Samtidig har den med seg noen elementer fra V90, blant annet baklyktene som skrår innover. Du er overhodet ikke i tvil om at dette er en Volvo.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Saken fortsetter under

Interiøret imponerer, her flytter XC60 grensene i sin klasse.
Interiøret imponerer, her flytter XC60 grensene i sin klasse.

V90 Cross Country: Det beste fra to verdener

95 prosent ladbar hybrid

Mens det var diesel som gjaldt i denne klassen inntil nylig, har det nå skjedd mye på kort tid. Av alle de som har bestilt seg en ny XC60, går hele 94 prosent for T8, som betyr ladbar hybrid.

– Det er et nesten utrolig høyt tall, og henger naturligvis sammen med at det er lite avgift på denne biltypen, dermed blir også prisen på bilen gunstig. Av det øvrige salget er 5,5 diesel og bare en halv prosent bensin. Da snakker vi virkelig nye tider, sier Mats som ikke får kjørt T8 i Spania.

– Nei, den er dessverre ikke klar for prøvekjøring ennå, men vi skal i alle få se den når vi kommer til hotellet senere i kveld. Men først skal jeg kjøre bil noen timer til, gleder meg til det!

Vi kommer tilbake med test på nye XC60 når Mats er hjemme i Norge igjen.

Lyst på brukt XC60? Les mer om den her:

Saken er først publisert på Broom.no