Slik viser Volvo fram årets hotteste SUV-nyhet i Norge

Volvoene står utstilt i høyden på Aker Brygge. Det er første gangen norske kunder får se Volvos nye bestselger i virkeligheten.
Volvoene står utstilt i høyden på Aker Brygge. Det er første gangen norske kunder får se Volvos nye bestselger i virkeligheten.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne venter mange på.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nye Volvo XC60 er allerede en salgssuksess i Norge, med nærmere 1.700 forhåndsolgte biler – der den ladbare hybriden T8 er den aller mest populære.

Mer enn 660 kontrakter ble signert her i landet allerede den første dagen etter salgsstart.

Nå får endelig kundene anledning til å se bilen i virkeligheten – i Norge. Det er takket være et ganske spektakulært showroom på Aker Brygge i Oslo.

Les også: 5 ting du bør vite om Volvos nye bestselger-SUV

Traff godt

XC60 er en SUV som svært mange har et forhold til. Første generasjon er en av Volvos største salgssuksesser i Norge. Selv i fjor, som altså var det siste hele salgsåret før den ble erstattet, var salget rekordhøyt.

Det sier noe om hvor bra man har truffet med dette konseptet.

Likevel har man tatt et langt steg videre. Nå er linjer og utseende, både utvendig og innvendig, langt mer i samme gate som storebror XC90.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Stor offensiv: De skal komme med 14 modeller på fire år

Større og sterkere

Men det er ikke bare design og utseende som er endret. Nye XC60 har blitt 4,4 centimeter lengre enn forgjengeren og er 468,8 centimeter lang totalt.

Den har blitt hele 10,8 centimeter bredere, men 5,6 centimeter lavere. Det siste har til en viss grad gått utover bakkeklaringen som er redusert fra 23 til 21,6 centimeter.

Den ladbare T8-utgaven byr på over 400 hk, med en gunstig startpris på 690.000 kroner. Med tanke på at innstegsmodellen, D4 med 190 hesters dieselmotor koster 615.000 kroner, er det ikke så rart at over 90 prosent av bestillingene til nå har vært på T8.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les mer om årets store nyhet fra Volvo her

Saken fortsetter under bildet

Likhetstrekkene mellom storebror XC90 og andre generasjon XC60 (bildet) er store. XC60 kjennes lettest igjen på den lille knekken på den bakerste sideruten.
Likhetstrekkene mellom storebror XC90 og andre generasjon XC60 (bildet) er store. XC60 kjennes lettest igjen på den lille knekken på den bakerste sideruten.

Innovativt

Enn så lenge har norske kunder måttet forholde seg til bilder og videoer av sin nye bil. Men nå er det altså mulig å se den i levende live.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Pop-up installasjonen på Aker Brygge er et showroom for Volvos biler og tilbehør, og er designet i Gøteborg.

Utstillingskonseptet er skalerbart, og gjør at Volvo med dette kan nå ut til nye kundegrupper på nye arenaer.

Saken fortsetter under bildet

Interiøret er også blitt helt annerledes. Opplevd kvalitet og materialfølelse er i en helt annen liga enn forgjengeren.
Interiøret er også blitt helt annerledes. Opplevd kvalitet og materialfølelse er i en helt annen liga enn forgjengeren.

Volvo bekrefter: XC40 kommer i år

Eneste i Skandinavia

Installasjonen har et utpreget skandinavisk design, og skal blant annet gjenspeile Volvo som verdens eneste skandinaviske bilmerke.

Slik installasjonen står på Aker Brygge nå, bygges den på om lag tre dager – og er fleksibel i høyde og bredde, nettopp for å passe best mulig inn i sammenhengen bygget skal opptre. Alle elementene blir fraktet i lastebiler mellom arrangementssteder rundt om i Europa.

Nye Volvo XC60 er tilgjengelig på Aker Brygge i Oslo, frem til 11. juni.

I en pressemelding skriver dessuten Volvo at Sveriges nasjonaldag, som er 6. juni, skal feires spesielt i Volvo Cars pop-up showroom.

Leveringen av de første bilene vil starte mot slutten av sommeren.

Saken er først publisert på Broom.no