Denne klassikeren kan være en veldig god investering

80-tallet var GTI-bilenes tiår. Opel stilte med blant andre Kadett GTE, som nå er sjeldne saker. Faksimile fra AutoDB.no
80-tallet var GTI-bilenes tiår. Opel stilte med blant andre Kadett GTE, som nå er sjeldne saker. Faksimile fra AutoDB.no
Artikkelen fortsetter under annonsen

Her er prisene på full fart oppover.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kjøp av bil er som oftest en affære med små sjanser til økonomisk gevinst. Som regel er verditap og avskrivning alt annet enn hyggelig. Men heldigvis finnes det unntak.

Slik som på denne Opel Kadetten fra 1983. Det er nemlig en ganske sjelden og sporty GTE-utgave. Den ble produsert i kun litt over ett år, og i drøyt 36.000 eksemplarer.

Opel Kadett har gode tradisjoner med sine litt sporty utgaver. Opel Rally Kadett av B-utgaven er en definitiv klassiker. Kadett C i GTE-utgave koster fort en liten formue. Felles for begge disse er at de har bakhjulsdrift og både var, og fortsatt er, mye brukt innen motorsport.

Heftig den gangen

D-modellen, som bilen på disse bildene er, kom på markedet i 1979 og var den første Kadetten med tverrstilt motor og forhjulstrekk. Store deler av Opel-menigheten vendte den ryggen. Den har ikke oppnådd i nærheten samme popularitet. I alle fall ikke ennå...

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Men Opel fulgte opp tidligere tradisjoner med sportslige alternativer. Først med SR, så fra 1983 GTE med 1,8-liters innspøytingsmotor på 115 hk. Det høres kanskje ikke så heftig ut i dag, men det var helt på høyden den gang. 80-tallet var jo på mange måter GTI-enes tiår.

Til sammenligning kan det jo nevnes at VW Golf GTI hadde 110/112 hk, Peugot 205 GTI 105/115 hk og Fiat Ritmo 120 hk (første generasjon).

Nå er "sosse-tralla" fra 80-tallet veteranbil

Reklamebilde fra da bilen var ny. 1/3 av alle bilene ble laget med høyreratt og solgt som Vauxhall Astra GTE.
Reklamebilde fra da bilen var ny. 1/3 av alle bilene ble laget med høyreratt og solgt som Vauxhall Astra GTE.

Den eneste i Norge?

Som alle de andre hadde selvfølgelig Kadetten typiske GTI-attributter i form av sportsratt, styling, Recaro-seter, ekstra instrumenter, ventilerte skivebremser, aluminiumsfelger – og ikke minst eget speedometer gradert til 220 km/t.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Som kunde den gangen kunne du velge mellom fargene polarhvit, rød - slik som denne, sølv og svart.

Valgte du hvit, fikk du også hvite støtfangere og hvite felger. Alle andre GTE-modeller hadde svarte støtfangere og sølvfagede lettmetallfelger.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Av de 36.000 GTE-bilene ble 1/3 produsert med høyreratt. Allerede i 1984 ble D-modellen erstattet av E-modellen og Kadett GSi ovetok stafettpinnen som den tøffeste...

På tradisjonellt Opel-vis rustet de friskt, og veldig få D-biler er nå bevart i god originalstand. Slik som bilen til Rune fra Lillesand ser ut til å være, selv om han har vært litt sparsom både med bilder og informasjon om bilen. Men er han som sørlendinger flest, så er han en hyggelig kar, så det er jo bare å ringe!

Se hele annonsen her:

GTE hadde blant annet sort film rundt bakvinduet med GTE-logo. Faksimile fra AutoBD.no
GTE hadde blant annet sort film rundt bakvinduet med GTE-logo. Faksimile fra AutoBD.no

Stigende etterspørsel i Europa

I Europa, og spesielt i Tyskland, er nå etterspørselen sterkt stigende på D-modellen av Kadett, og GTE-modellen i særdeleshet.

Det betyr at denne bilen, som kanskje er den eneste D/GTE som er registrert i Norge, kan være en god investering. 45.000 kroner er det selgeren ber om.

En ting er sikkert: Hadde dette vært en VW Golf GTI, Peugeot 205 GTI eller Fiat Ritmo Abarth til samme annonserte pris – ja, så hadde de vært revet bort...

Dette er en sjelden sjanse til å sikre seg en Opel-klassiker! La oss håpe denne bilen forblir i Norge og ikke forsvinner utenlands.

Les også: De har fått Opelen over 4.000 nordmenn venter på

Saken ble først publisert på Broom.no