
Volvo kan komme til å kutte ut dieselmotorer

Nå går utviklingen i markedet fort.
Dieselmotorene har hatt det tøft de siste årene. Det startet for alvor da det ble avslørt at Volkswagen systematisk hadde jukset med utslippene fra sine dieselmotorer.
I etterkant har det blitt et voldsomt fokus på hva dieselmotorene egentlig slipper ut. Strengere regler er på vei, samtidig som flere storbyer har begynt å stenge dieselbiler ute. De forurenser rett og slett for mye.
Elbil og ladbar hybrid
Her i Norge hadde vi dieselforbud i Oslo én dag i vinter. Det betydde i seg selv ganske lite, men den psykologiske effekten har vært stor. Svært mange er i dag skeptisk til å kjøpe ny dieselbil.
Dette er naturligvis også noe bilprodusentene merker. Elbiler og ladbare hybrider er blant det mange satser på nå, dieselmotorene har havnet mer i bakleksa.
Det fikk vi nylig bekreftet da Volvo-sjefen Håkan Samuelsson i et intervju med tyske Frankfurter Allgemeine Zeitung ble sitert på at Volvo ut fra dagens perspektiv ikke kommer til å utvikle noen nye dieselmotorer. Begrunnelsen var at det rett og slett blir for kostbart, for å klare stadig strengere krav til utslipp.
(Saken fortsetter under)

Vakte stor oppsikt
Uttalelsen vakte stor oppsikt og ifølge bransje-nettstedet Automotive News kom en talsmann fra Volvo i etterkant ut og modererte det hele.
Her ble det anført at Samuelsson hadde diskutert mulige planer, ikke endelige konklusjoner.
Samuelsson sendte i etterkant selv ut denne presiseringen:
– Vi har akkurat lansert en ny generasjon av bensin- og dieselmotorer. Som et resultat av det, er det ikke nødvendig å ta en avgjørelse på utvikling av nye dieselmotorer nå.
Les også: Volvos første elbil skal komme fra Kina
50 prosent er diesel
I det opprinnelige intervjuet sa Samuelsson blant annet at Volvo vil fortsette å utvikle og forbedre dagens motorer for å møte framtidige krav til utslipp – og at produksjonen av disse sannsynligvis vil gå fram til rundt 2023.
Samtidig understreket han at elbiler og ladbare hybrider er noe Volvo satser tungt på. Deres første elbil skal være klar i 2019.
I Europa ligger dieselandelen blant nye biler nå på rundt 50 prosent. I enkelte bilklasser er den også langt høyere enn dette. Volvos store SUV XC90 har for eksempel en dieselandel på 90 prosent.
Les også: Nytt batteri kan gi elbil-revolusjon
75 prosent ladbar hybrid i Norge
Her er Norge et skikkelig annerledesland. Vi har hverken avgift eller moms på elbiler, det gjør dem relativt sett mye rimeligere enn biler med bensin- eller dieselmotorer.
Ladbare hybrider kommer også svært gunstig gjennom avgiftssystemet. Volvo er blant dem som virkelig merker det.
På den store familiebilen S90/V90 er andelen ladbare hybrider nå helt oppe i 75 prosent. Det har skjedd nærmest over natten og er naturligvis også noe Volvo sentralt legger merke til.
Les også:
Skulle vært bestselgeren – slik gikk det ikke
Nå har to av tre bruktbiler dieselmotor
Nye EU-regler kan bli spikeren i kista for dieselmotoren
Saken er opprinnelig publisert på Broom.no