Spennende under dekk

På dagtid er sofagruppen og den store dobbeltkøya en del av inneområdet i Leader 36. Foto: Jeanneau
På dagtid er sofagruppen og den store dobbeltkøya en del av inneområdet i Leader 36. Foto: Jeanneau

Gøyale løsninger gjør dette til en allsidig ferie- og dagsturbåt.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Tekniske data: Jeanneau Leader 36

  • Lengde. totalt: 11,47 m
  • Bredde: 3,62 m
  • Dypgang: 0,75 m
  • Høyde over vannlinje: 4,16 m
  • Vekt, tom: 6 616 kg
  • Vekt som testet: 9286 kg (full tank, 2 x VP D4-260)
  • Drivstoff: 550 l
  • Vann: 160 l
  • Kabiner: 2
  • Soveplasser: 5
  • Personer: 8 (CE-kategori B)

Etter en stund bak roret på Jeanneau Leader 360 sitter smilet ganske løst. Til å være en relativt stor turbåt er den rett og slett morsom å kjøre. I den grad du kan si at du får jollefølelse i en turbåt, så skjer det her. Den lar seg hive rundt i bølgene, reagerer raskt både på rattutslag og gasspådrag. I dønningene går den også mykt for en båt av dette slaget. Med joystickstyring av drevene er den i tillegg enkel å håndtere i havna.

De to Volvo Penta D4-260 i vår testbåt er et av to dieselalternativ – det andre de litt kraftigere D4-300-utgavene av samme motor. Selv om toppfarten på 32 knop ikke er imponerende høy med 260-ene i hekken, har båten likevel et fornuftig og godt utnyttbart fartsområde. Kjører du rolig – rundt 6–7 knop, er drivstofforbruket på 6–10 l per time.

Det mest økonomiske marsjfartområdet er fra rundt 22 til 28 knop. Da drar Volvo-dieselene mellom ca. 70–90 liter i timen, og distanseforbruket ligger på 3,2-3,3 liter per nautisk mil. Turtallet holder seg på et drifts- og støymessig behagelig nivå, mellom 2800 til 3200 o/m – godt under toppturtallet på 3540 o/m.

Overrasker under dekk

Båten finnes både i en åpen DC-aktig utgave, og Sportop-versjonen vi kjører. Da har du et hardtoptak trukket godt utover aktersofaen, og en takluke gir lys og luft over førerplassen på fine dager. Og nettopp på soldager får cockpiten vist seg fra sin beste side. På U-sofaen vippes seteryggen akter kjapt rundt og blir en flott solplatting for to. Er ikke det luftig nok, kan man også nyte livet på to solputer forut på dekk.

Les også: Silver Eagle BR 640 er en kjøremaskin

(Saken fortsetter under)

Leader 36 er lettkjørt og leken, størrelsen tatt i betrakting og vil fungere bra både som dagsturbåt og på lengre ferieturer. Foto: Jeanneau

På styrbord finner du en utebysse og to sittebenker på hver side for fører og copilot. I Norge synes vi kanskje ikke så mye om en solseng foran i cockpit. Men på de kjølige soldagene vi har en del av her nord, er det i alle fall et lunt sted å slikke sol. Og når du skjønner hvorfor den er der, forsvinner en eventuell irritasjon:

For når du forsvinner under dekk og bak i akterkabinen, er det både god høyde under taket, en sofa og takhøyt skap under den opphøyde solsengen i cockpit. Så kanskje er det slik at ideen om en rommelig akterkabin kom først, og det mest praktiske å plassere på toppen var en solseng …? Uansett, her det også plass til to køyer – en dobbel og en enkel. Dermed blir akterkabinen både praktisk og fleksibel.

Les også: Dette er kanskje klassens morsomste bil

Smart triks

Midt- og baugseksjon er et stort, åpent område. De lyse fargene og romfølelsen gjør at båten kjennes noen fot større enn den faktisk er her nede under dekk. En liten stund lurer du på hvordan privatlivet for dem som sover på dobbeltkøya i baugen vil være med så åpen løsning. Men når du finner skyvedøren og lukker den inntil, blir det ekte lugarfølelse forut.

Jammen har Jeanneau-designerne funnet plass til en liten sofakrok med bord der man kan trekke seg tilbake for et lett måltid og noe godt i glasset.

I midtseksjonen ligger hovedbyssa på babord side, mens toalett- og dusjrom på styrbord har en felles inngang. Under dekk på Jeanneau Leader 36 er gode med andre ord jevnt fordelt.

Les også:

Saken er opprinnelig publisert på Klikk.no