Nordmenn har forhåndsbetalt 36 mill. for denne

Audis første elektriske bil blir en SUV. Det passer det norske markedet som hånd i hanske, og interessen er skyhøy for denne bilen. Så høy at over 1.800 nordmenn har betalt 20.000 kroner for å sette seg i reservasjonskø. Foto: Jens Meyer
Audis første elektriske bil blir en SUV. Det passer det norske markedet som hånd i hanske, og interessen er skyhøy for denne bilen. Så høy at over 1.800 nordmenn har betalt 20.000 kroner for å sette seg i reservasjonskø. Foto: Jens Meyer
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå skal Tesla få tøff konkurranse.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det tok sin tid. Audi har på ingen måte forhastet seg, når de først skulle inn på elbilmarkedet.

Det ble i stedet en litt myk vei mot elektrifiseringen, med ladbare modeller som A3 e-tron og Q7 e-tron.

Men nå er det snart klart for merkets første helelektriske modell. Som enn så lenge har fått navnet e-tron quattro concept.

Norge først og eneste i verden

Konseptbilen er allerede avduket, og 24. april åpnet det opp for å reservere seg en plass i køen med tanke på den kommende produksjonsmodellen.

For 20.000 kroner kan nordmenn, som de eneste kundene i hele verden, sette seg opp på reservasjonsliste.

– Etter litt vurdering fram og tilbake, og med tanke på det sterke elbilmarkedet i Norge, ble det bestemt at vi som eneste markedet får lov til å starte forhåndsbestilling, forteller informasjonsdirektør hos Audi Norge, Øyvind Rognlien Skovli.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Den muligheten er det mange som har grepet begjærlig. Over 1.800, faktisk! Det blir en omsetning på 36 millioner kroner i en bil som ingen vet hvordan vil se ut en gang. Det er noe Tesla-aktig over den responsen.

Les også: – Derfor ryker elbil-fordelene

Tesla-rekkevidde

At det er Tesla som virker å være målestokken, er det heller ingen tvil om. Rekkevidden skal bli på over 500 kilometer.

– Tror du vi får se den produksjonsklare modellen på bilutstillingen i Frakfurt til høsten?

– Det kan jeg dessverre ikke spekulere i. Vi jobber for tiden med å få bekreftet tidspunktet for å vise fram det som blir produksjonsmodellen. Men at den begynner å nærme seg er det ingen tvil om. Kundene som står på reservasjonslisten vil få fortløpende informasjon så snart vi vet noe.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Skal det være en Volvo-grill?

Heftige ytelser

Vi antar at konseptbilen er en klar indikasjon også med tanke på hvilken effekt det blir snakk om. Her har Audi i utgangspunktet lagt inn 435 hk, men med en boost-funksjon som sørger for 503 hk i kortere perioder.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det gir en solid spurt fra 0 til 100 km/t på bare 4,6 sekunder.

Konseptbilen er også stor – med en lengde på 4,88 meter, og har et bagasjerom på 615 liter.

Les også: Bilistene får hakeslepp når de ser hvem som kjører forbi

Mer på gang

Audi har ikke tenkt å ta det rolig på elbilfronten i årene framover. De har allerede vist et annet lekkert SUV-konsept med elektrisk motorisering: e-tron Sportback concept.

Det er en SUV med litt mer coupeaktig taklinje, som minner litt om biler som GLE Coupe og BMW X6.

Fra 2018 skal det komme en ny elbil på markedet hvert år.

– Elbil er en prioritet, lover Audis norske PR-sjef.

Les også:

Dette er en av de smartes SUVene på markedet

Denne skal gi oss det beste fra to verdner

En av de viktigste trendene i bilmarkedet akkurat nå

Her får du superkrefter på tilbud

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no