Norge på tvers – i Toyotas mest solgte SUV

Norge på våren kan bety alt fra snåkaos til sandstrender badet i sol. I løpet av en og samme tur fikk vi oppleve begge deler.
Norge på våren kan bety alt fra snåkaos til sandstrender badet i sol. I løpet av en og samme tur fikk vi oppleve begge deler.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Vi har virkelig fått satt bestselgeren på prøve! Les testen:

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Toyota Rav4 Deep Silver edition

  • Motor: Hybrid, bensin+elmotor
  • Effekt: 197 hk / 450 Nm
  • 0-100 km/t: 8,3 sek.
  • Forbruk: 0,51 l /mil
  • Toppfart: 180 km/t
  • Bagasjerom: 501 / 1.700 liter
  • Lengde x bredde x høyde: 460 x 184 x 166 cm
  • Vekt: 1.690 kg
  • Pris: Fra 368.800 kroner (hybrid uten firehjulsdrift)
  • Pris testbil: 463.100 kroner

For å virkelig å teste Toyota Rav4, bestemmer jeg meg for å ta en aldri så liten roadtrip. I løpet av en helg, skal jeg tilbakelegge over 1.000 kilometer i bestselgeren.

Ruta går fra Oslo via Notodden og Haukelifjell og Stavanger til Sandnes.

Turen er altså på drøyt 500 kilometer hver vei. Dessuten inkluderer den motorveier, småveier, fjelloverganger og vanlig riksvei.

Ikke bare det, siden Kong vinter har sett grundig feil feil på kalenderen, må jeg få Toyota til å legge om fra sommerdekk til vinterdekk. Over Haukelifjell er det nemlig meldt snø. Og vind!

Så med bilen vinterskodd, nistepakken på plass og en god porsjon med Radioresepsjonen på podcast, er jeg klar for avreise.

Avgiftsendring

Rav4 er oppskriften på en Norgesbil – og en av Toyotas virkelig storselgere de siste årene. I fjor ble det registrert 4.775 i Norge. I år er målet 4.770.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I år har det kommet en ny utstyrsmodell som skal hjelpe på salget. Active Style, Deep Silver Edition, heter den. Eller Blue Edition, om du vil ha den i blått.

Denne har lakkerte detaljer, en raus utstyrsliste og "naturligvis" hybrid motorisering, koblet til trinnløs CVT-girkasse.

I så stor grad er dette konseptet tilpasset Norge, at selv ikke politikerne klarte å ødelegge salget. Men ingen skal si at de ikke prøvde. De bestemte seg nemlig for å øke avgiftene på vanlige hybrider (de som ikke er ladbare). Men nordmenn gir blaffen! Salget har foreløpig bare fortsatt å øke.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Denne elektriske SUV-en kan du kjøpe allerede neste år

(Saken fortsetter under)

Toyota Rav4 ser rett og slett ganske barsk ut med lakk hele veien ned både på sideskjørt, hjulbuer og fangere og noen litt tøffe felger.
Toyota Rav4 ser rett og slett ganske barsk ut med lakk hele veien ned både på sideskjørt, hjulbuer og fangere og noen litt tøffe felger.

Snø

Og når en først har en Norgesbil for hånden, passer det jo veldig godt å ta den med på en aldri så liten turné.

Turen starter udramatisk nok. Riktignok er Østlandet tynget av regn og skyer, men slikt skaper ikke problemer. Selv ikke snøværet som begynner i Telemark er til bry.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men allerede her er jeg glad jeg fikk lagt om, for med sommerdekk hadde jeg ikke følt meg trygg. Enkelte steder blir nemlig slapsen liggende.

Og snart kommer selve hovedutfordringen: Haukelifjell!

Les også: Fintunet kompakt-SUV

Forbruk

Men før tankene om potensiell kolonnekjøring tar overhånd, rekker jeg å merke meg forbruket. Rav4 med hybrid motorisering byr på nesten 200 hk. 0-100 km/t tar 8,3 sekunder.

Oppgitt forbruk ved blandet kjøring er 0,51 l/mil.

Vi endte omtrent akkurat der på vår tur, som altså må kunne sies å være dominert av langkjøring.

Det er slett ikke ille, men kanskje ikke fullt så lavt som forventet, likevel.

(Saken fortsetter under)

Interiøret er bra, men fortsatt er infotainmentsystemet litt tungvint og skjermen har dårligere oppløsning enn det du finner hos for eksempel VW.
Interiøret er bra, men fortsatt er infotainmentsystemet litt tungvint og skjermen har dårligere oppløsning enn det du finner hos for eksempel VW.

Seter

For øvrig er Rav4 et hyggelig sted å oppholde seg på langtur. Setene er bra, og når rattet kan justeres både inn/ut og opp/ned finner du fort en god kjørestilling. Du sitter også ganske høyt, og får helt klart SUV-følelse.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det vi merker oss på minussiden er at det er noe vindsus og at sitteputa er litt stutt.

Forøvrig er det ganske irriterende varsellyder, for eksempel når du åpner førerdøra etter at du har parkert. Selv når du har satt giret i Park, og slått av motoren!

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Flott og nyskapende SUV - men vi savner én ting

Norgesvei

E134 gjennom Telemark er en veistrekning der det jobbes mye. I løpet av de kommende årene kommer Øst-Vest-forbindelsen til å bli betydelig bedre. Og det er ikke til å stikke under en stol at det trengs.

Kvaliteten på veien er bra der en er ferdig. Men den grenser til sjokkerende dårlig andre steder, særlig med tanke på at dette er en av hovedfartsårene i landet vårt.

Vanskelige forhold

Det var mange i Norge som ble tatt på senga da det plutselig begynte å snø i slutten av april.
Det var mange i Norge som ble tatt på senga da det plutselig begynte å snø i slutten av april.

Men tilbake til bilen. Rav4-en gjør altså et godt inntrykk. Så er tiden kommet. Klatringen fra Haukeli opp mot selve fjellet. Snøværet blir bare tettere, og skylaget kryper lenger ned. Nå er det også store områder av veien som er dekket av snø.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Foran meg kjører et vogntog, og det er jeg glad for. Den «rydder» vei. Etterhvert som tåka kommer, vinden øker og snødrevet blir tettere, gjelder det å holde seg såpass tett at jeg ser den, uten å ligge limt til bakfangeren dens.

Les også: Nå kuttes prisen på SUV-favoritten over 100.000 kroner

Ser ingenting

Men på toppen er det umulig. I noen sekunder er det bare hvitt lerret i alle retninger. Bakover, forover og til begge sider. Jeg har ikke et eneste holdepunkt å styre etter.

Alle som har kjørt over en fjellovergang vinterstid vet at det knapt er mulig å kjenne seg så ensom som når fokk- og snølerretet trekkes skikkelig ned rundt deg.

Heldigvis er det gjerne slik på vinterfjellet, at vindkastene går litt i kast. Så plutselig åpner det seg en luke, og jeg kan igjen skimte lastebilen foran.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Slik går kilometerne, sakte, over fjellet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Matpause-bonus

Vel nede i Røldal, er det en lettelse å være ferdig med den delen av turen. På vei hjem viser dessuten Haukelifjellet seg fra en helt annen side. Med nydelig sol, knallblå himmel og hvite, vakre snøvidder så langt øyet kan se.

Tunneller finnes det MYE av på vestlandet. Særlig mellom Røldal og Stavanger. Og du kan bare glemme DAB-dekning.
Tunneller finnes det MYE av på vestlandet. Særlig mellom Røldal og Stavanger. Og du kan bare glemme DAB-dekning.

Lite tips fra Røldal, forresten. Shell-stasjonen der har digg utvalg av mat, inkludert gode, grove baguetter med karbis. Namnam!

Jeg koster på meg et punkt til som ikke har noe med bilen å gjøre. Nemlig DAB-radio. Skal du kjøre fra Oslo til Stavanger, blir det etterhvert mange tunneler. Stort sett er det ingen DAB-radio inne i fjellet på denne strekningen, og akkurat det kan være utrolig frustrerende.

Takk og lov for podcasten, med pratemakerne Steinar, Bjarte og Tore. De holdt ikke kjeft med mindre jeg slo av selv, hvis det er lov å si (de som ikke tar referansen, får bare sjekke ut Radioresepsjonen).

Artikkelen fortsetter under annonsen

Spesialmodell til Norge

Så var det bilen igjen, da. Selve designet er altså blitt ganske stilig etter faceliften. De nye LED-lysene gir bilen et mer moderne uttrykk.

Nå er den tilgjengelig i en ny utgave som heter Active Style, med lakk helt ned både rundt hjulbuene og på fangerne foran og bak. Sammen med mørke ruter og litt raffe felger, gjør det at testbilen ser litt mer sportslig ut.

Det passer også bilen bra. Den er kanskje ikke rask på avtrekkeren med CVT-girkassen, men klarer seg overraskende godt på svingete vestlandsveier.

Artikkelen fortsetter under annonsen

(Saken fortsetter under)

Prisen på topputgaven er 448.000 kroner. Så kommer levering og eventuell metallic-lakk i tillegg.
Prisen på topputgaven er 448.000 kroner. Så kommer levering og eventuell metallic-lakk i tillegg.

Mye utstyr

Active Style-utgaven inkluderer omtrent alt som er mulig å få på denne bilen, som for eksempel navigasjon, adaptiv cruise, skinnseter og utvidet skinnpakke, for å nevne noe.

Vi kostet på oss en tur innom Sauda i nydelig vårvær. En fin kontrast til turen over fjellet.
Vi kostet på oss en tur innom Sauda i nydelig vårvær. En fin kontrast til turen over fjellet.

Det eneste som koster ekstra på testbilen er metallic-lakk. Det må du ut med 5.200 kroner for.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Inkludert dette, og frakt, ender prislappen på testbilen på 464.100 kroner.

Det er mye bil for pengene. Ikke minst med tanke på at den er blitt en fullgod familiebil.

Les også: Denne kan du kjøpe om to år

Fra snø til sandstrand

Det er noe med å kjøre rundt i Norge på våren. Da kan du liksom få alt, fra full vinter til vår og nesten sommer. På en og samme tur!

Når vi har kommet oss til Rogaland er det blitt sol. Ferjeturen Tau-Stavanger er et hyggelig avbrekk fra kjøringen.

Her anbefaler vi forresten ikke rundstykke med ost og skinke, som varmes i mikroen til den ikke lenger er mulig å gjenkjenne!

Vel på plass i oljebyen, er det bare å sette snuten mot Sandes og kystlinjen, der hvit sand og blått hav møter oss, og sommerfølelsen setter inn.

Oppsummering

Ankomsten i Sandnes er naturligvis bare halve turen. Og jeg har bilen i noen dager etterpå også.

Artikkelen fortsetter under annonsen

På disse dagene rekker jeg å bli glad i Raven. Til tross for irriterende varsellyder og CVT-kassen. Det er ikke vanskelig å skjønne at dette er en populær bil.

Bakseteplassen er imponerende og Toyota skal ha ros for justeringsmulighetene. Her kan du vippe seteryggen bak og slappe av på lange turer. Dessuten har de noen praktiske bagasjeromsløsninger, som hengekøyen til småting. Sånt er faktisk gull verdt i hverdagen.

Bakseteplassen er romslig, og dessuten kan du justere vinkelen på ryggen. Smart!
Bakseteplassen er romslig, og dessuten kan du justere vinkelen på ryggen. Smart!

Les også:

Ny svindel: Denne e-posten bør du slette

Dette skal gjøre det mye enklere å velge bil

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no