Feil på kollisjonsputer hos Tesla

Feilen på Takatas kollisjonsputer kan føre til at metallsplinter treffer passasjerer i bilen. Foreløpig er det 2012-modellen av S som kalles tilbake.
Feilen på Takatas kollisjonsputer kan føre til at metallsplinter treffer passasjerer i bilen. Foreløpig er det 2012-modellen av S som kalles tilbake. Foto: Rune Korsvoll
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bare to uker etter at 53.000 Tesla-eiere fikk varsel om bremsefeil, kalles nå nye biler tilbake på grunn av mulig farlig feil på kollisjonsputene.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I slutten av april sendte Tesla ut melding til 53.000 eiere av Model S og X om en mulig feil på bilens parkeringsbrems.

Stor test: Her er de beste sommerdekkene!

Feilen på den elektriske parkeringsbremsen kan føre til at det ikke er mulig å løsne bremsen igjen. Feilen kan oppstå på biler produsert mellom februar og oktober 2016, men Tesla har ikke fått rapporter om uhell eller skader som følge av dette.

I Norge ble det registrert rundt 3.500 Tesla Model S og X i 2016.

Les også: Teslas nye, lille bil koster 300.000

Nå kommer en ny tilbakekalling. En feil på gassgeneratoren til kollisjonsputen i Model S produsert i 2012, kan føre til at puten blåses opp for kraftig, slik at den skades. I tillegg kan metallbiter løsne og skade personer i bilen alvorlig.

I Norge ble det ikke ny-registrert noen Model S i 2012.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Tesla sier at modeller fra 2013 til og med 2016 er trygge, men at de sannsynligvis kommer til å bytte disse kollisjonsputene også for å være på den sikre siden.

Dersom alle Model S i Norge skal få ny kollisjonspute, er det snakk om 12.113 biler, pluss biler som er bruktimportert.

Tesla opplyser at tilbakekallingen er beordret av amerikanske myndigheter, men at man velger å bytte ut putene på de europeiske bilene også.

De aktuelle kollisjonsputene er produsert av japanske Takata, som bare i 2016 måtte bytte ut 40 millioner puter.

Les også: Dette er de ti elbilene med lengst rekkevidde

– De norske kundene som dette angår har allerede fått beskjed om å ta kontakt med sitt verksted, sier en representant for Tesla i Norge.

Hvor mange norske biler som disse tilbakekallingene gjelder, ønsker han ikke å kommentere.

Den siste tilbakekallingen dreier seg om forbindelsen mellom sikkerhetsbeltet og beltestrammeren, som kan føre til at beltet ikke klarer å holde igjen passasjeren i en kollisjon.

Saken er først publisert på Motor.no