To ting imponerer ekstra mye med BMWs nye familiebil

Brooms bilekspert er på tur med BMW, og tester nye 5-serie stasjonsvogn. Det har foreløpig vært en positiv opplevelse.
Brooms bilekspert er på tur med BMW, og tester nye 5-serie stasjonsvogn. Det har foreløpig vært en positiv opplevelse.
Artikkelen fortsetter under annonsen

MÜNCHEN (Broom / TV 2): Dette er drømmebilen til mange nordmenn.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

BMW 5-serie er en bil som har fulgt oss lenge. Den aller første kom helt tilbake i 1972. På typisk BMW-vis har den vært ledende på kjøreegenskaper og hvert opparbeidet seg en god dose status, i likhet med resten av BMW-familien.

Tidligere i år ble syvende generasjon BMW 5-serie lansert, men da bare som sedan. Her i Norge er det stasjonsvogna – eller Touring, som BMW kaller den – mange venter på.

– Denne BMWen står til terningkast 6!

Snart til Norge

Den ventetiden er snart over nå. Bilene kommer nemlig hit til berget i løpet av bare noen få uker.

Akkurat nå pågår det internasjonal lansering i bilens hjemby München, i Tyskland. Der er også Brooms Benny Christensen for å teste bilen, som denne gangen bærer intern-koden G31.

Vi gjør som så ofte før; tar en telefon for å gi deg aller siste nytt og et førsteinntrykk av BMW Touring.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Olav sperret opp øyenene, da han så den nye BMW-en

Slik vil norske BMW-kunder helst ha sin 5-serie: Som stasjonsvogn.
Slik vil norske BMW-kunder helst ha sin 5-serie: Som stasjonsvogn.

Imponerer ekstra mye

– Ring, Ring...

– Hallo, fra et grått og småkjølig München.

– Heisann, Benny! Såpass, ja. Ikke noen forsmak på sommeren i sydligere strøk denne gangen, altså. Men har du fått tittet på den nye Touringen?

– Ja, absolutt! Nok en lekker bil fra BMW, dette, selv om den helt store designrevolusjonen uteble. Den dreier over mot å være ganske lik 7-serie nå, både innvendig og utvendig.

– Størrelsen er økt i alle retninger og det kommer den innvendig plassen tilgode. Særlig bakseteplassen har blitt bedre. Bagasjerommmet er forsiktig økt med ti liter, fra 560 til 570 liter. Men dette holder for de fleste.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– BMW har også beholdt den smarte løsningen med at bakvinduet kan åpnes separat, og gi tilgang til bagasjerommet, uten at hele bakluka på opp.

Går ned i pris – allerede før den kommer til Norge

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Tyst som i grava

– Ellers er det naturlig nok mer sikkerhetsutstyr her. BMW må jo bare det, så kort oppsummert så kan vi si at "alt" er på plass, forklarer Benny.

– Du har kanskje fått gjort unna noen mil på landeveien også?

– Jada, og her må jeg si at jeg er blitt imponert. Først kan jeg berolige alle BMW-fans med at kjøregleden er vel ivaretatt. Akkurat på dette området er det knapt noen som matcher BMW. Og det var vel egentlig som forventet. Det er imidlertid to ting som imponerer enda mer denne gangen. Det ene er hvor god støyisoleringen er. Vi har kjørt opp mot 200 km/t og fortsatt er det tyst som i grava. Det andre er automatgirkassen. Den er skikkelig god, og bidrar til å heve kjøreopplevelsen. Dette er det ikke mange som matcher, sier en tydelig imponert Benny.

Denne bilen er fantastisk god å kjøre

Det går unna på tyske motorveier.
Det går unna på tyske motorveier.

To testmodeller – med dieselmotor

På lanseringen har BMW stilt to modeller til rådighet: 520d og 530d. Begge er altså diesel.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Ja, BMW forventer at bestselgeren av Touring-utgaven blir 520d med xdrive. Testbilene her har imidlertid bakhjulsdrift, fordi 4x4-modellen først går i produksjon i juni.

– Hva er ditt inntrykk av de to motorene?

– 520d ser rask ut på papiret. 0-100 km/t går unna godt under 8 sekunder. Likevel kjennes den ikke så sprek ut på veien. 530d derimot, er en annen historie. Her går det skikkelig unna. Det er helt klart en veldig riktig motor til bilen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ikke ladbar

Et litt interessant nerde-poeng angående nye 5-serie, er forresten at BMW forventer at fordelingen mellom sedan og stasjonsvogn i Norge blir 50/50. Tidligere har Touring stått for hele 80 prosent av salget.

– Det er jo ganske spesielt. Hva er grunnen?

– Det skyldes at sedanen blir tilgjengelig som ladbar hybrid, Touring-utgaven gjør ikke det. Og som vi vet, ladbare hybrider kommer veldig godt ut av det norske avgiftssystemet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Diesel blir bestselger

– Og det er ingen planer om å få ladbar stasjonsvogn, heller? Det ville jo vært en perfekt Norges-bil?

— De utelukker det ikke. Så enn så lenge går det jo an å håpe. Det hadde virkelig vært en gladnyhet. Inntil det eventuelt skjer, forventer BMW at innstegsmodellen, 520d med 190 hk og xdrive, blir bestselgeren. Startprisen blir rundt 600.000 kroner, og leveringene starter i mai.

– Den er god. Høres ikke ut som den verste dagen på jobb, dette her. Du får kose deg videre, og nyte Autobahn.

– He, he, det skal jeg. Dette er en perfekt bil for akkurat det!