Norges dyreste bruktbil er 27 år gammel

Her står den, en vaskeekte Ferrari F40. Et beist av en bil - der ytelser og kjøreegenskaper er det eneste som er vektlagt. Dette er en superbil av typen "old school". Nå kan den bli din! Faksimile: Finn.no.
Her står den, en vaskeekte Ferrari F40. Et beist av en bil - der ytelser og kjøreegenskaper er det eneste som er vektlagt. Dette er en superbil av typen "old school". Nå kan den bli din! Faksimile: Finn.no.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Prislapp på herligheten: 10,5 millioner kroner!

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er mange av oss som liker å drømme seg litt bort på bruktbilmarkedet innimellom. Og hvis vi er skikkelig gærne, sorterer vi etter pris: Høy-lavest.

Da får du som regel noen rimelig hårete greier øverst på lista.

Akkurat nå er intet unntak. Faktisk er det noe av det aller håreste vi har sett på en god stund. En skikkelig 80-tallshelt! Ferrari F40. Rett og slett en episk bil – som etter alle solemerker bare vil øke ytterligere i verdi de kommende årene.

Så er det nå du skal punge ut dine hardt opptjente flaskepant-millioner, og gjøre denne potensielle investeringsmuligheten din?

Nå kan du spare mye på dette beistet

Forklaring

Bilen var i 10 år del av en utstilling, noe som er med på å forklare den lave kilometerstanden. Faksimile: Finn.no.
Bilen var i 10 år del av en utstilling, noe som er med på å forklare den lave kilometerstanden. Faksimile: Finn.no.

La oss først forklare dette med prisen, før kommentarfeltet renner over av irriterte lesere som mener vi skriver feil pris. I annonsen står det nemlig at bilen koster 8.500.000 kroner. At vi skriver at du må ut med 1,5 millioner til, skyldes denne formuleringen:

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

"Bilen er eid av et single purpose aksjeselskap i Norge, der bilen er eneste eiendel, og prisen på kroner 8.500.000 gjelder salg av aksjene i selskapet. Bilen har bokført verdi i balansen på 3.6 MNOK. Hvis bilen skal kjøpes direkte er prisen 10 MNOK."

Vi tar med at norsk mva er inkludert i prisen, men ikke engangsavgiften. Den er ifølge annonsen på 23.000 kroner. Men hvis man drøyer til bilen er 30 år i 2019, og dermed veteran, er det ingen kostnader ved registrering.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Fikk ikke kjøpe superbilen – ble sur og ville saksøke selskapet

For mange er Ferrari F40 den ultimate superbilen fra 80-tallet.
For mange er Ferrari F40 den ultimate superbilen fra 80-tallet.

Les også: Nå får du «Norges-Ferrarien» med 1,7 mill. kroner i avslag

Riktig pris

Om vi skal mene noe om pris, så kan vi vel si at dette er "innafor". Selv om det naturligvis er helt hinsides mye penger.

Det er nemlig på dette nivået F40 ligger. Enkelt og greit. I 2016 ble det for eksempel solgt en strøken utgave, som minner en del om den vi omtaler her, til 10 millioner kroner på auksjon.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I fjor lå det dessuten en F40 til salgs i Norge, med en prislapp på 8,5 millioner kroner, som ble solgt.

Her kan du lese mer om den som ble solgt i fjor

Bilen

Ok, da har vi forhåpentligvis ryddet unna potensielle misforståelser om formalitetene, og synset litt kort om pris. La oss nå gå til bilen. Det er jo det som er moro her!

F40 er altså et av Ferraris virkelig prestisjeprosjekter og en vaskeekte superbil. Dessuten er det den siste bilen som ble laget mens Ferrari-gründeren selv, Enzo Ferrari, levde.

Et siste hurra for han, med andre ord. Og for et hurra! Den hadde blant annet en toppfart på uslåelige 324 km/t. Det var høyere enn noe annen produksjonsbil på denne tiden.

Denne bilen har en helt spesiell historie

Utstillingsobjekt

F40-produksjonen startet i 1987, mens bilen vi har funnet er en 1989-modell. Den har rullet svært beskjedne 45.000 kilometer på disse årene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Noe av forklaringen på det er at bilen stod utstilt i Monaco i 10 år.

Artikkelen fortsetter under annonsen

For øvrig er bilen av den "gamle skolen", med plexiglass racing skyvevinduer på siden, plexiglass over motoren og hverken katalysator eller justerbart understell. Dette er hard core!

Klikk her for å se hele annonsen

Prøvekjøring koster

Om du nå skulle fundere på tanken om å stikke til Tigerstaden, der bilen står, og sikre deg en prøvetur i det røde beistet, så bør du nok tenke om igjen.

Ferrari i vinterland. Ikke nødvendig en god ide ...
Ferrari i vinterland. Ikke nødvendig en god ide ...

Prøvekjøring er noe som kun tillates etter at kjøpskontrakt er inngått, bare for at du skal kunne få bekreftet at bilen er slik den omtales.

Det er nok også greit å ikke la hvem som helst ratte rundt i denne. For det er litt av en kraftpakke. Motoren er en illsint V8-er, utstyrt med TO japanske IHI-turboer. Det ga effekten på 479 hk/7000 omdreininger.

Kombinert med den lave vekten på 1.320 kg (grunnet et karosseri laget av komposittmaterialer og forsterket med kevlar og karbonfiber) leverer den 0-100 km/t på 3,9 sekunder.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er en imponerende tid, fortsatt, 27 år etter at bilen rullet ut fra fabrikken.

Apropos ytelser: Så dyrt er det å kjøre for fort

Perspektiv

Ok, så det du eventuelt skal betale rundt 10 millioner kroner for er altså en bil uten skikkelige vinduer og enhver form for moderne sikkerhetsutstyr - og som har ytelse som på rekordtid kan sette ditt eget og andres liv i umiddelbar fare.

Dessuten koster den for eksempel dobbelt så mye som en 2017-modell Ferrari GTC4 Lusso V12 med nesten 700 hk.

Eller du kan kjøpe deg 44 splitter nye Suzuki Swift – og bil nybilforhandler i samme slengen – og fortsatt ha en del penger til overs.

Les også: – Dette er så nydelig som det kan få blitt

Skal en tenke rent økonomisk, er det likevel Ferrarien som trolig er den mest lukrative investeringen. Men vi håper de som eventuelt ender opp med denne bilen ser på det som noe langt mer enn en investering - snarere realisering av en drøm ... Og skulle alle ønsker oppfylles, håper vi også at den forblir i Norge.

Saken ble først publisert i Broom.no