Elegant virkelighet

Når de to store dieselmotorene jobber for fullt, har Custom Line 120 en toppfart på 25 knop.
Når de to store dieselmotorene jobber for fullt, har Custom Line 120 en toppfart på 25 knop.

Custom Line 120 er ikke bare tankespinn fra en designer eller luftslottet til et verft. Yachten er under bygging i La Spezia.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Tekniske data

  • Modell: Custom Line 120
  • Leveringsår: 2017
  • Produksjonssted: La Spezia, Italia
  • Byggemateriale: Glassfiber
  • Design: Francesco Paszkowski
  • Lengde: 38,36 meter
  • Bredde: 7,61 meter
  • Vekt. Maks: 140 tonn
  • Motor: MTU 16V, 2 x 2.638 HK
  • Toppfart: 25 knop
  • Marsjfart: 22 knop
  • Gjester / mannskap: 10 personer/6 personer
  • Prisanslag: 120 millioner kroner

Det italienske verftet regner med at den 120 fot lange yachten er klar til å sjøsettes sommeren 2017. Det betyr at vi kan entre den i september. En testtur på bøljan blå kan vår kontakt i Custom Line foreløpig ikke love oss.

Potent miniformat

Custom Line er et av de mange merkene i Ferretti-gruppen, og verftet har en rimelig klar profil. Merket representerer og produserer yachter i miniformat. Det vil si båter med en skroglengde som er på over 24 meter. De blir, i det minste foreløpig, produsert i glassfiber. Yachtene til Custom Line er derfor ikke skreddersøm fra A til Å, men kundene har stor valgfrihet til å bestemme hva slags farger og materialer som skal brukes i innredningen.

Ferretti-gruppen har i tillegg et tilbud til dem som vil ha større yachter produsert som one off. De blir sendt til CRN. Den største yachten CRN har levert, er 80 lange «Chopi Chopi». CRN er også snart klar til å levere en 74 meter lang yacht som ennå ikke er solgt.

Frem til nå har Custom Line kalt hver ny modell for Navetta. Det er en tradisjonell betegnelse som italiensk verftsindustri har utnyttet og forflatet. Tenk deg at en norsk produsent av cabincruisere skulle døpt sin modell Polar 42 Snekke. Den nye modellen, som er langt mer strømlinjeformet og har en mer sporty profil enn tidligere modeller, heter bare 120.

120-foteren er også mer potent enn de sedate Navetta-modellene. Standard i maskinrommet er to MTU 16V-motorer. Hver motor har en effekt på 2.638 hester. Det er med på å gi Custom Line 120 en toppfart på 25 knop.

Marsjfarten er oppgitt til 22 knop – da jobber motorene normalt med 85 prosent av maksimal kapasitet. Skal det kjøres økonomisk, reduseres farten til 11 knop. Litt forundret er vi over at den nye modellen har temmelig små tanker. Tankene rommer bare 16.000 liter og rekker bare til en tur på drøyt 1.000 nautiske mil. Det er mer enn nok i Middelhavet. En eier som vil la Custom Line 120 pendle mellom sommersesongen i Middelhavet og vintersesongen i Karibia, må imidlertid tinge plass på en av de mange skipene som hver vår og høst frakter dusinvis av mindre yachter og båter over Atlanterhavet.

Les også: Elbiltoppene og -floppene i Norge

(Saken fortsetter under)

Den nye modellen til Custom Line på snaut 40 meter har moderne løsninger. Blant annet er en seksjon av den faste skansekledningen fjernet for å gi salongen på hoveddekket mer utsyn.

Populær designer

Custom Line har også valgt og bytte designer. Studio Zuccon ble erstattet med Francesco Paszkowski. Paszkowskis designfirma jobber for flere verft og er så vidt vi kan skjønne et av de mest aktive og etterspurte firmaene ved siden av Nuvolari & Lenard i Italia akkurat nå.

Custom Line 120 er Paszkowski i fri flyt. I den grad en designer har et varemerke, kan Paszkowskis beskrives som sporty, lavprofilert og elegant. Når han får frie tøyler, holder han avstand til rett baug, klumpete overbygg og rette linjer.

Arbeidet med teknikken har konstruksjonskontoret til Ferretti-gruppen stått for. De har tilsynelatende gjort en solid jobb. Maskinrommet er minimalisert. Det gir mye plass på det nedre dekket. Akter er det en stor strandklubb, som også fungerer som en tendergarasje.

To gjestelugarer er store og har sengen plassert slik at gjestene har utsikt gjennom høye vinduer i skrogsidene. De to andre gjestelugarene er litt mindre. Mannskapet har det temmelig trangt i forskipet, hvor skipperen og «hovmesteren» har egne soverom. Resten av mannskapet på fire personer deler to lugarer.

På hoveddekket er det ingen overraskelser. Eierlugaren er plassert forut. Den har god plass til seng og sittgruppe, fin utsikt og et stort bad. En bysse som ikke er altfor stor og en liten lobby skiller den fra salongen med sittegruppe og spiseplass. Salongen har store vindusflater og vinduene, to på hver side, kan åpnes. Den aktre delen i salongen, med teak på gulvet, flyter nærmest sømløst over i uteplassen på akterdekket når dørene er åpnet.

Les også: Betaler 20.000 for sjansen til å være nest først

Mye plass ute

Styrehuset er plassert på et nivå mellom soldekket og hoveddekket. Soldekket, som delvis er skjermet, er stort fordi det er trukket så godt som helt akterover til hekken. Verftet foreslår å bruke det til spiseplass, boblebad og solsenger. I tillegg er det masse uteplass på fordekket hvor gjestene kan boltre seg.

Siden Custom Line er ferdig med formene og godt gang med å vakuumstøpe skrog og dekk, er yachten helt sikkert solgt. Prisen er hemmelig. Vi er sikre på at kjøperen har fått en viss rabatt blant annet fordi Custom Line kommer til å stille ut byggenummer én på messen i Cannes og antageligvis også i Monaco i september. Det er vel heller ikke umulig at de tar den med over Atlanterhavet til den gigantiske messen i Fort Lauderdale.

Det virker som om verftet har hatt en aktiv rolle i utviklingen av interiøret. Dermed har de fått en utstillingsyacht som er moderne og ikke dominert av eiernes kanskje litt mer sære ønsker.

Prisen for en ny 120-foter varierer med type, merke og ikke minst hvem som bygger og hvor yachten bygges. Rimelige verft i Østen tar cirka 120 millioner kroner. Dyre amerikanske verft nærmer seg 160 millioner kroner for et nybygg. 140 millioner kroner mener vi er et realistisk anslag for hva Custom Line tok seg betalt for byggenummer én.

Les også: Den er like rask som en Pagani Zonda

Saken er opprinnelig publisert i Finansavisen

Personvernpolicy