Ny BMW-versting får FIRE turboer!

BMW ønsker velkommen til sitt nyeste råskinn: M550d. Denne hysteriske dieselverstingen byr på verdens sterkeste sekssylindrede dieselmotor.
BMW ønsker velkommen til sitt nyeste råskinn: M550d. Denne hysteriske dieselverstingen byr på verdens sterkeste sekssylindrede dieselmotor.

BMWs toppmodell på dieselsiden er M550d. Nå er det snart klart for en ny utgave. Den blir helsprø - med 400 hk

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Da BMW for første gang viste verden dieselråskinnet M550d, var det mange som fikk hakeslepp. Her var det ikke mindre enn tre turboer i aksjon, som sørget for hinsides 381 hk.

Den nye generasjon 5-serie er allerede på plass, og nå begynner informasjon om den nye M550d å komme til overflaten. Og her er det mye å godt seg med!

Nykommeren får for eksempel verdens sterkeste sekssylindrede dieselmotor under panseret. Med over 400 hk!

Når alle god ting ikke er tre ...

Men la oss starte med volumet. Her sitter det altså en 3-liters rekkesekser som er utstyrt med ikke tre-, men FIRE turboer! Den var ny!

Du får M550d både som sedan og stasjonsvogn. I Norge er det Touring-utgaven folk flest vil ha.
Du får M550d både som sedan og stasjonsvogn. I Norge er det Touring-utgaven folk flest vil ha.

Og sannelig om ikke det gir resultater. For eksempel har du 450 Nm til rådighet allerede ved 1.000 o/min.

400 hk er altså rått i seg selv, mens dreiemomentet på 750 Nm er mulig takket være at dette er en dieselmotor. Momentet er høyere her enn forrige generasjons M5. Om du ikke er forsiktig kan du risikerer at denne drar av deg hele fjeset når du gir gass!

Les også: Nå vil BMW gjøre som Tesla

Akselerasjon

M550d holder dessuten følge med en utgående generasjon M5 ut av lyskrysset. Takket være firehjulsdrift vil den til og med vinne spurtduellen til 100 km/t mange ganger.

Tiden på den øvelsen er oppgitt til 4,4 sekunder for sedanen og 4,6 sekunder for Touring-utgaven (stasjonsvogn). Da er det bare å holde på hatten!

Det gjør også at den er 0,3 sekunder raskere enn forrige M550d.

Lavt forbruk

Man har kostet på seg litt tøffere font på MPerformance-skriften på motordekselet.
Man har kostet på seg litt tøffere font på MPerformance-skriften på motordekselet.

Fordelen med diesel er naturligvis at du får et langt lavere forbruk enn tilsvarende bensinmotor. BMW opererer med 0,59 l/mil for M550d. Det er imponerende lavt, med tanke på den kraftpakken som er tilgjengelig her!

Kreftene fordeles forøvrig via BMWs åttetrinns automatgirkasse, og den har naturligvis M-sportunderstell på plass.

Les også: Philip fikk hjelp av mamma da han skulle bygge bil

Anonym

På utsiden er det ikke all verden som gjør at denne skiller seg ut fra en vanlig 520d. M-pakken kan jo bestilles til alle motorvarianter. Men grillen, felgene og speilhusene er gråfarget og den har blå bremsecalipre.

Sedanen har også en spoiler på bakluka – og begge karosserivariantene har M550d-logoen bak.

Innvendig er det blant annet emblem på innstegslistene, i instrumentpanelet og på rattet.

Prisene er ikke klare ennå. Men for de som gir blanke i dieselforbud på vinteren og ikke er redd for dagen når alle fire turboer raser samtidig, kan dette være en skikkelig godbit!

På innsiden er det sportsratt, mørk farge på girspaken og infotainmenthjulet og sportsseter. Ingen tvil om at du sitter i en premiumbil her.
På innsiden er det sportsratt, mørk farge på girspaken og infotainmenthjulet og sportsseter. Ingen tvil om at du sitter i en premiumbil her.

Les også:

På bruktmarkedet kan du gjøre kupp på M550d

Dette har BMW aldri gjort før

BMW: Trippel-turbo er fremtiden

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden
Populært