Nå blir en av verdens eldste bilmodeller ny

Den ser nesten ut som en spøkelsebil bak den hvite laken-lignende kamuflasjen. Men det er etter alt å dømme en ny Mercedes. Foto: Privat.
Den ser nesten ut som en spøkelsebil bak den hvite laken-lignende kamuflasjen. Men det er etter alt å dømme en ny Mercedes. Foto: Privat.

Se hva Terje kom over på Kiel-ferga.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Den ser mystisk og nesten litt spøkelsesaktig ut, der den står godt innpakket i sin lakenaktige, hvite kamuflasje.

Men både den rette frontruta, det karakteristiske panseret og den butte fronten levner allikevel liten tvil om hvilken bil Terje Breili knipset på fergekaien i Kiel i Tyskland forleden.

Seiglivet modell

– Vi var på tur i helgen med Color Line og så bilen da vi gikk i land i Kiel. Den sto klar for ombordkjøring, men området var sperret av slik at det var vanskelig å få tatt noe godt bilde, forteller Terje, som sendte bildet han tok til oss i Broom.

Dette er en av verdens mest seiglivede bilmodell gjennom tidene. Nemlig Mercedes G-Klasse. Kanskje enda bedre kjent under sitt tidligere nevn; Geländewagen.

Det er nå, for aller første gang, nemlig klart for en helt ny modell av den gamle sliteren. Bilen kom allerede i 1979 og til tross for at den har hatt en facelift eller åtte gjennom årenes løp, så har grunnkonstruksjonen vært den samme hele tiden.

Men nå, til modellens 40-års jubileum klinker altså Mercedes til med en helt ny utgave. Den skal etter planen komme i 2018, men som 2019-modell. Altså samme år som den runder 40 år.

Når du vil være tøffere enn alle andre ...

Bredere, lettere og kortere.

Jo – den ser snarlik ut ved første øyekast, men forskjellene skal allikevel være store.

Den største forandringen er at bilen blir bredere. Bredden økes nemlig med ca 10 centimeter. Dette gir flere fordeler. Bilen blir mer stabil og komfortabel og det gir naturlig nok også økt innvendig plass. Ellers er grunndesignet nesten litt skuffende likt - ut fra hva vi kan se på denne testbilen.

Nye G-klasse skal også bli en god del lettere, takket være utstrakt bruk av aluminium. Bruk av høyfast stål skal gjøre den stivere. Ryktene sier også at karosseriet blir noe kortere enn på dagens modell.

En annen viktig nyhet er et helt nytt hjuloppheng, som også skal bidra til bedre kjøreegenskaper, sammen med ny elektrisk styring og nytt og mer avansert infotainmentsystem og en del nytt sikkerhetsutstyr. Vi regner også med at interiøret blir helt nytt.

Les vår test av Mercedes G-klasse her:

Slik ser dagens modell av G-Klasse ut. Den nye får mye av det samme grunn-designet, men blir bredere og bedre utstyrt.
Slik ser dagens modell av G-Klasse ut. Den nye får mye av det samme grunn-designet, men blir bredere og bedre utstyrt.

Habil offroader

Bilen skal fortsatt være en habil offroader. Det forventes permanent firehjulsdrift, gir med høy- og lavserie og tre differensialer. Har man i en årrekke vært kongen på "offroad-haugen" gir man ikke automatisk fra seg tronen...

Den største grunnen til at bilikonet skal bli nytt er nye utslippskrav. Bilen blir lettere, ruller lettere, blir sikrere og den får selvfølgelig nye motorer og girkasser også. Det snakkes om sekssylindrede motorer i Europa og V8-ere i USA.

Selvfølgelig vil den også komme ei en hårete (og steindyr...) AMG-versjon. Denne står i dag for rundt 50 prosent av G-Klasse-salget.

Les også: Dette er bilen som nekter å dø!

Denne saken ble først publisert på Broom.no

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden
Populært