Porsche valgte en av verdens mest voldelige byer til lanseringen

utgående Panamera-hybrid kostet over 100.000 kroner mer enn denne. At det Panamera 4 E-hybrid mye bild for pengene trenger du økonomiutdannelse for å skjønne.
utgående Panamera-hybrid kostet over 100.000 kroner mer enn denne. At det Panamera 4 E-hybrid mye bild for pengene trenger du økonomiutdannelse for å skjønne.
Artikkelen fortsetter under annonsen

La lanseringen av Panamera E-hybrid til Cape Town, Sør-Afrika.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Porsche Panamera 4 E-Hybrid

Motor 2,9 l. V6 biturbo + elmotor

HK/kW/Nm 462/340/700

0-100 km/t 4,6 sek.

Toppfart 278 km/t

Teoretisk elrekkevidde 51 km

Vekt 2.170 kg

L/B/H 505/194/142 cm

Forbruk 0,25 l/mil

CO2-utslipp 56 g/km

Bagasjerom 405 (1.215) l

Priser:

Rimeligste modell 1.193.000 kr

Denne modellen 1.193.000 kr

Testbilen Ca. 1.600.000 kr

CAPE TOWN, SØR-AFRIKA (FINANSAVISEN): –Eeeeeyh, very nice car, sir!

Den unge mannen i bomstasjonen gliser fra øre til øre før han hopper ut, danser seg forbi det lange panseret på bilen og kommer rundt på feil side for å ta imot pengene.

Å kjøre tyskregistrert Porsche på tidligere britisk territorium er en eksotisk affære, og venstrekjøringen utgjør bare en liten del av uforståeligheten ved å legge en internasjonal billansering helt i bunnen av Afrika.

Ikke at vi klager. Overhodet ikke. Faktisk har vi knapt opplevd mer imøtekommende mennesker noe sted enn her, idet vi durer rundt i en gedigen Porsche Panamera 4 E-hybrid i Cape Town – gjennom überluksuriøse, Beverly Hills-lignende boligstrøk etterfulgt av ekstremt fattige townships bare noen kilometer unna. Men smil og hyggelige tilrop til tross – i 2015 skjedde det 2.451 drap i denne byen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I forhold til befolkningsstørrelsen var det 38 ganger flere enn i Oslo.

– De svarte bor i slummen der, de brune bor i slummen der. De har ikke noe med hverandre å gjøre, forklarte vår hvite minibussjåfør på vei fra flyplassen.

Han sa det med samme likegyldige tonefall som om en Oslo-mann skulle peke på bussterminalens beliggenhet i forhold til Oslo S.

Les også: Vi har prøvekjørt elbilen «alle» venter på

Ny innstegsmodell

Cape Town er omgitt av åser og fjell, og vakkert er det. Nede ved flyplassen, derimot, er det bare flatt. Dermed er det her de største slummene ligger, blikkskur tett i tett, hundretusener av mennesker bor her, geiter gresser på avkjøringsrampen til en motorvei som forøvrig er i upåklagelig forfatning. Noen barn sparker fotball i veikanten.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hit er vi altså fløyet for å kjøre Porsche. Det er snakk om andre tapning av Panamera i plugg-inn-versjon, en litt obskur modell i alle andre markeder enn Norge. Bilen er i utgangspunktet svært kostbar, men ettersom den kan lades, blir engangsavgiften minimal: 67.000 kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dermed blir den innstegsmodellen i det norske Panamera-sortimentet. Forlokkende, med tanke på at oppgitt systemeffekt er oppgitt til 462 hestekrefter – mye mer enn den tidligere innstegsmodellen med 211 dieselhester.

Les også: Flott, nyskapende SUV - men vi savner én ting

Toner ned miljøargumentet

På grunn av EUs utslippskrav, er bilprodusentene nødt til å balansere produktutvalget med modeller som i teorien slipper ut svært lite CO2. Det er gjennomsnittet som teller, og la oss ødelegge livsløgnen til enkelte nå: Det er ikke fordi e-Golf er en banebrytende og kjempelukrativ nyvinning at Volkswagen produserer den. De gjør det for å smette inn under utslippskravene. Heldigvis for tyskerne finnes det et land i Utkant-Europa som tar imot de elektriske bilene med åpne armer, så ikke tapet blir altfor ekstremt stort.

For rene sportsbilprodusenter er det verre. For dem er det en skikkelig hodepine å greie kravene, hvilket kan gi bedriftsøkonomisk kløktige manøvrer som Aston Martin Cygnet – en Toyota IQ med skinnseter og firedobbel prislapp – for de minst glupe bilkjøperne blant oss.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Porsches markedsføringsavdeling har naturligvis skjønt dette, og er det noe de er redd for, er det at Porsches gode navn og rykte skal vannes ut av kvotepliktige bastardmodeller som ikke lever opp til sedvanlig Hochstandard.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Derfor hører vi det konstant fra Porsches folk under testingen: Panamera E-Hybrid ikke har fått en elektrisk hjelpemotor fordi det er så veldig miljøvennlig, men fordi det skal gjøre bilen enda bedre og enda mer sportslig. Samtidig faller det teoretiske CO2-utslippet tilfeldigvis ned i 56 gram pr. kilometer. En Ford Fiesta slipper ut 99 gram, liksom. Snakker de sant?

Les også: – Det burde vært vanskeligere å hacke en bil

Lyntog

Bang! Lyden av Porsche-døren som slår igjen er det ihvertfall ikke noe å si på. Når du setter deg inn i denne bilen, omfavnes du av et interiør det knapt finnes maken til. Skinnet er så utsøkt, bryterne er så stramme og byggekvaliteten så uvirkelig at du nesten må sitte noen minutter og suge det til deg før du vrir om «nøkkelen». På venstre side av rattstammen, selvsagt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Da skjer det ingenting. Bilen går rett i elmodus, og brølet fra motoren man helt sikkert egentlig ønsker seg uteblir. Vi sklir av sted med bare noen elektriske summelyder som akkompagnement. Om stillheten blir påtrengende, er det forsåvidt bare å trykke inn en bryter, så går bilen i et modus der bensinmotoren våkner.

I motsetning til Cayenne S E-hybrid, der man virkelig begynner å lure på hvorfor man gidder å slepe med seg en enorm ladekabel, kan Panamera 4 E-hybrid faktisk summe seg avgårde på strøm ganske lenge. Rekkevidden er oppgitt til maksimalt 51 kilometer – vi greide rundt 40.

Artikkelen fortsetter under annonsen

En bil for de schizofrent økonomibevisste, altså. De som liker å spare i hverdagen, men ikke kimser av syvsifrede prislapper i butikken. Her kan man kjøre gratis til og fra sin relativt nærliggende jobb, og samtidig rekke frem til hytta i tide. For når man tramper gasspedalen hardt ned, går det raskt unna. Skikkelig raskt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

0 til 160 km/t tar 10,7 sekunder, og skyvet fra motorene summerer seg til 700 Nm. Når bilen veier omtrent 2,25 tonn med bare deg selv ombord, kommer man ikke unna en viss fornemmelse av lyntog.

Ikke ferdigutviklet

Men så var det disse hybridproblemene da. Hvis man ble satt til å lage verdens mest underholdende sportsbil, måtte man ha kognitiv svikt for å begynne arbeidet med en hybrid drivlinje.

Man kan alltids være positiv og hygge seg over hvor fascinerende det er at forbrenningsmotoren og elmotoren faktisk greier å jobbe sammen, også kan man følge med på displayet og se hvordan energien flytter seg rundt. Her er det masse datamaskiner og så videre. Artig.

Så kan man eventuelt være irritert over den vedvarende indirekte kjørefølelsen i alle hybridbiler. Ikke at Panamera 4 E-hybrid er på Yaris-nivå når det gjelder å fjerne seg fra kroppslig input, for all del. Men det er jo en Porsche vi snakker om her. Den har veldig mye å leve opp til. Og når man trykker inn gassen, er det en forsinkelse der. Bilen kalkulerer og tenker seg om i noen millisekunder før den gjør ting. Noen rare lyder kommer den også med av og til. Dette ødelegger for opplevelsen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bremsene kunne vært et avsnitt for seg, for de er ikke gode. I bytrafikk nykker de og minner mest om trommelbremser. Ansvarlig for hybride drivlinjer hos Porsche, ingeniør Daniel Semmler, er overraskende ærlig om problemet.

– Disse bilene er preproduksjonsbiler som ikke er helt ferdig utviklet. Vi jobber med å gjøre bremsene bedre, sier han, og forklarer at nykkingen har med regenerering av bremseenergi å gjøre.

Semmler ser ut som en mann du kan stole på, og vi håper problemet er løst når de første bilene triller inn på norsk jord.

Blir ved sin lest

Panamera 4 E-hybrid er altså ingen perfekt bil, men målestokken er satt høyt til værs. I denne klassen er det ingen konkurrenter som matcher Panamera på kombinasjonen av luksus og sportslighet. Aston Martin Rapide kanskje, den er både raskere og spiller på mange av de samme strengene, men så har den da også en startpris på 2,64 millioner kroner og er en mye eldre konstruksjon.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Sammenlignet med en BMW 6-serie eller en Mercedes-Benz CLS er Panamera mye stivere. Den har ingen egen «Comfort»-innstilling, bare «Sport» og «Sport+» i tillegg til hybridinnstillingene. Vi liker det. Porsche gjør en god jobb i å holde på ryktet sitt, og om du er en entusiastisk grisekjører er det ikke noe problem å leve ut hobbyen sin her. Som vanlig er den egenutviklede PDK-girkassen en fryd å bruke. Den veksler mellom sine åtte trinn på en måte du ikke hadde greid selv.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mer plass på vei

I midtkonsollen er det ryddet kraftig opp. Forgjengeren hadde over 100 knapper og brytere, nå er mange av dem samlet i en digital berøringsskjerm. Om det faktisk blir enklere på denne måten er det ulike meninger om, for i den gamle modellen vennet man seg fort til hvor knappene var og kunne betjene dem direkte.

Innvendig er det rikelig med plass om du sitter foran, men særlig mer enn 190 centimeter bør du ikke være for å sitte komfortabelt bak. Da finnes det heldigvis et splitter nytt og godt alternativ i «stasjonsvognen» Panamera Sport Turismo, som nylig ble lansert på bilmessen i Genève. Også den kommer som ladbar hybrid, og Finansavisen Motor vil selvsagt være på plass så fort bilen er klar for prøvekjøring.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den opplevde kvaliteten er ihvertfall svært høy, og det fine med Porsche er at den faktiske kvaliteten viser seg å være lik: I den nyeste undersøkelsen til amerikanske J.D. Power deler Porsche førsteplassen sammen med Lexus når det kommer til færrest feil.

Det er 2014-modeller som er undersøkt i løpet av ett år, og både Porsche og Lexus ligger best an med 110 registrerte feil pr. 100 biler. Gjennomsnittet er 156 feil, og Fiat kommer dårligst ut med 298 feil. Mercedes-Benz hadde 131 feil, mens BMW står oppført med 139.

Tatt i løgn

Tror vi så på tyskerne når de sier at Panamera 4 E-hybrid er laget for å gjøre kjøredynamikken bedre? Absolutt ikke. De har først og fremst laget denne bilen for å tilfredsstille miljøkrav.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ville vi valgt den om ikke prisen var avgjørende? Nei. Men ville vi valgt den om vi skulle betale selv? Antagelig. At ikke en ladbar Panamera er like god å kjøre som en Turbo S, hindrer ikke at den er et meget godt kjøp til denne prisen. For her befinner vi oss uansett på øverste hylle.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Saken er først publisert i Finansavisen


+ Ekstremt mye Porsche for pengene.

Skyhøy byggekvalitet.

Vesentlig lekrere enn forgjengeren.

- Kjøreglede skrives ikke «hybrid».

Ekstrautstyr koster MYE.

Nykkete gass og bremser må fikses.

Design: Har gått fra blubbete til smekker. Særlig bakenden er velformet.

Førermiljø: Uvirkelig kvalitetsfølelse i cockpit. Ny digital betjening krever noe tilvenning.

Kjøreegenskaper: Veier over to tonn og kjører som et lite lyntog om du bunner pedalen, men hybridsystemet reduserer kjøregleden.

Ytelser: 700 Nm bør tilfredsstille den kravstore, men gassresponsen er indirekte til Porsche å være.

Plass: Lav taklinje kan by på problemer for høye baksetepassasjerer. Baksetene kan slås ned for frakt av moderat høye møbler.

Mye for pengene: I utgangspunktet dyr, men slipper unna med 67.000 kroner i engangsavgift. To streker under ja.

Konklusjon: Et opplagt valg til denne prisen, men hybridsystemet er ikke på plass for å gjøre kjøreegenskapene bedre.

Score 8*