Dette er en liten lykkepille på hjul

Fiat 127 ble produsert i fem millioner eksemplarer, men er sjelden å se langs veien nå. Foto: Privat
Fiat 127 ble produsert i fem millioner eksemplarer, men er sjelden å se langs veien nå. Foto: Privat
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Jeg smiler hver gang jeg er ute og kjører ...

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I spalten "Bilen Min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Geir Langlo fra Trondheim har en entusiastbil utenom det vanlige. Nemlig en litt spesiell Fiat 127.

Han har delt sin historie og litt generell informasjon om sin bil med oss her og skriver som følger:

Fiat 127 var veldig moderne da den ble lansert i 1971, både designmessig og konstruksjonsmessig.

Konstruksjonen gir bilen på beskjedne 3.5 meter god plass inni. Hele 80% av gulvarealet kan brukes til passasjerer og bagasje.

Kjøperne opplevde derfor å få biler som var overraskende romslig i kupeen, og bagasjerommet rommet et bra antall handleposer. Baksetet kunne også legges ned, og da var det kun fantasien som satte begrensningene.

Den var også kvikk med sin 903 kubikk store motor med 45 hk, og hadde for den tiden veldig gode kjøreegenskaper.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
En liten tøffing som har fått Abarth-motor, senkesett og klassik ATS-felger. Foto: Privat
En liten tøffing som har fått Abarth-motor, senkesett og klassik ATS-felger. Foto: Privat

Bygget i 5 millioner eksemplarer

Kjøperne stilte seg i kø da denne ble lansert i 1971, og allerede tre år etter var det produsert så mye som 1 million biler. I 1972 ble den kåret til Car of the Year i Europa, og bilen lå på salgstoppen i flere år. De fleste Fiat 127 ble produsert i Italia, men noen ble også laget i Brasil.

Som med andre Fiat-modeller på den tiden ble de også produsert i Spania, men da som Seat. Den fikk flere runder med facelift, og siste modell kunne bli levert med 1300 kubikk og 75h k. 127 ble produsert fram til 1981, og solgte i nesten fem millioner eksemplarer.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Akkurat denne bilen er en 1975-modell.

Fiat Uno: Ikke en bil du kan stole på

Abarth er kjent for å lage små men hissige og turtallsvillige motorer. Nettopp en slik motor har tatt plass mellom forskjermene her. Foto: privat.
Abarth er kjent for å lage små men hissige og turtallsvillige motorer. Nettopp en slik motor har tatt plass mellom forskjermene her. Foto: privat.

Bilen har klart seg veldig bra mot rusten som har tatt knekken på mange 127-er, og ser veldig presentabel ut. Forrige entusiastiske eier har oppgradert til 1050 kubikks Abarth-motor med litt ekstra snacks. Den har også fått femtrinns girkasse, coilovers og klassiske ATS hjul. Alt i alt er dette en veldig morsom bil, som byr på store smil bak rattet. I mine øyne kler den sin originale tidsriktig sennepsgule lakken og det sorte skai-interiøret godt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hvor lenge har du eid den? En sesong.

Hva har du gjort med den? Mest av alt: Smilt hver gang jeg har kjørt!

Liker best med bilen: At den er hysterisk morsom å kjøre med sine beskjedne motorstørrelse.

Liker minst med bilen: At den egentlig er litt til overs i garasjen

Beste opplevelse med bilen: At Abarth-gutta visste hva de drev med, slik at hver tur er morsom.

Framtidsplaner for bilen: Ingen, da den vurderes solgt for å slanke bilparken en liten smule ...

Drømmebil: Er godt fornøyd med den jeg har.

Fiat 124 Spider gjør comeback etter 50 år!

Vi vil tro Geir Langlo får en del oppmerksomhet når han er ute med den spesielle Fiaten. Foto: Privat
Vi vil tro Geir Langlo får en del oppmerksomhet når han er ute med den spesielle Fiaten. Foto: Privat

Eieren

Navn: Geir Langlo.

Alder: 43 år.

Bosted: Trondheim.

Litt om meg selv: Lidenskapelig forhold til hobbybil og MC, med størst interesse for italiensk. Når det er sagt, er jeg omtrent altetende når det kommer til bil, og ser sjarmen i det meste.

Les også: Topp 5 morsomme Fiat-modeller

Vis fram bilen din:

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Geir om? Bruk kommentarfeltet under!

Les også: Norske Ole-Kristian har drømmejobben hos Volvo