Flott og nyskapende SUV - men vi savner én ting

Årets bil er veldig bra, men først om et par år blir den perfekt for norske forhold.

Noen ble nok litt overrasket da Peugeot 3008 ble kåret til Årets bil i Europa. Etter å ha kjørt bilen er ikke vi så overrasket, for crossoveren har mange positive sider. Den kan også by på en og annen overraskelse, skriver Hegnar.no.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

peguot2

Både i Norge, Europa og store deler av verden kjøper flere og flere litt høyreiste biler. Crossovere og SUV-er er den store trenden. Det har Peugeot tatt innover seg. I løpet av kort tid har den franske bilprodusenten lansert flere crossovere, deriblant 3008, mens den større 5008 er rett rundt hjørnet.

Bilene skiller seg kraftig ut fra det vi har sett tidligere fra Peugeot. Ikke minst gjelder det 3008.

Les også: – Det burde vært vanskeligere å hacke en bil

(Artikkelen fortsetter under bildet)

peguot4

Vi er blant de som liker designet på 3008. Bilen er rett og slett tøff, med røffe detaljer. Se for eksempel på lyktene, de særegne vinklene i fronten, listene nederst på dørene, spoileren øverst på bakluken, de rektangulære eksospottene osv. SUV-preget understrekes med de obligatoriske skliplatene, sammen med plastbeskyttelsen på hjulbuene.

Vår testbil var i tillegg frisket opp med to-farget lakk, mest en gimmick, men nok til at bilen skiller seg ut fra 99,9 prosent av resten av bilparken i Norge.

Les også: – Denne SUV-en kan bli en perfekt bil nummer én for mange

(Artikkelen fortsetter under bildet)

peguot5

Originaliteten fortsetter når du setter deg inn bak rattet.

Dashbordet er…eeeeh…annerledes. Du finner instrumentene over rattet, et av de rareste rattene vi noen gang har sett og kjent på. Det er lite, racingpreget og nesten firkantet! Etter hvert som vi kjørte bilen elsket vi det.

Head up-display blir fullstendig overflødig.

Les også: Nytt merke lanserer elektrisk 7-seter og superbil

(Artikkelen fortsetter under bildet)

peguot7

Samtidig skiller knappene i midtkonsollen seg ut. I starten knoter man litt for å finne rett knapp, men etter en liten stund sitter det.

Girspaken for vår automatkasse er også annerledes. Originaliteten til tross, det funker. Og mer er enn det.

i-Cockpit-en er faktisk et kjøpsargument. Man får noen aha-opplevelser bak rattet og tenker; «hvorfor har ingen andre gjort det slik før?»

(Artikkelen fortsetter under bildet)

peguot8

Materialvalgene er også annerledes og skiller 3008 fra røkla. Du finner naturligvis plast også i en 3008, men ikke den kjipeste hardplasten enkelte østligere bilprodusenter sverger til. Både dashbordet og dørene er frisket opp med andre materialer vi knapt har sett i noen bil tidligere (dette gjelder testbilen vi har kjørt nå og ikke minst ulike 5008-varianter).

(Artikkelen fortsetter under bildet)

peguot9

Vi kjørte 3008 med den største dieselmotoren, det vil si 180 hk og et maksimalt dreiemoment på 400 Nm. Bak på bilen finner vi GT-emblemer, og det er en forkortelse som forplikter. 3008 føles i alle fall sprek, spesielt når du setter den i sports-modus. 0-100 km/t går unna på 8,9 sekunder, mens toppfarten er på 207 km/t.

Det høye dreiemomentet gir deg det overskuddet du trenger (og vel så det) ved forbikjøringer.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

peguot10

Peugeot er dessuten flinke når det gjelder å smake drivstoffgjerrige motorer. I teorien bruker GT-utgaven med automat bare 0,44 liter på mila, noe som tilsvarer et utslipp på 124 gram CO2 per kilometer.

Vi var nylig på lanseringen av storebror 5008, som i praksis er samme bil, bare lengre og med syv seter. Om lag 20 cm skiller de to modellene.

Er ikke de to siste setene avgjørende, kan du vel så gjerne vurdere en 3008, som er romsligere enn vi hadde forventet. For du blir litt overrasket når du åpner bakluken. Her er det god plass. Bagasjerommet er på 520 liter og bør være tilstrekkelig for en liten familie.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

peguot11


et som er kjipest med 3008 er at den ikke lever helt opp til utseende. Da tenker vi utelukkende på at den ikke kan leveres med trekk på alle fire. Med 4x4 hadde 3008 vært en ultimat bil for Norge.

Med 22 cm bakkeklaring er den klar for større utfordringer. Som sjåfør glemmer man nesten tøffingens begrensninger.

Selv om mange ikke trenger firehjulstrekk, spesielt ikke på kontinentet, hadde det vært greit å ha muligheten. Men det kommer. Det er bare å smøre seg med tålmodighet.

Peugeot har bebudet at 3008 kommer som ladbar hybrid, men ikke før i 2019. Da er bieffekten at bilen får 4x4.

Men med batteripakke om bord blir nok bilen hakket mindre praktisk. Hvor mye plass batteriene faktisk tar gjenstår imidlertid å se.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

peguot12

Prisen på den toppspekkede testbilen er på 528.000 kroner, mens prisen uten ekstrautstyr er 442.000 kroner. En halv million for en bil i denne klassen kan synes litt stivt, men i forhold til det du får er det ingenting å si på prislappen.

Alt i alt sitter vi igjen med en veldig godt inntrykk av Peugeot 3008. Den ser tøff ut og er lastet med originalitet, som også har en funksjon.

Men vi skulle gjerne sett 3008 med firehjulstrekk. Det hadde den fortjent.

fakta peguot

Saken er først publisert på Hegnar.no

Hva kan vi bli bedre på?

Dine synspunkter er viktige i vårt kontinuerlige arbeid med å forbedre Startsiden. Derfor ber vi deg bruke cirka 3 minutter på en kort spørreundersøkelse.

Ja, jeg kan delta
Nei takk

Hilsen oss i Startsiden