E-klasse All-Terrain er som skapt for Norge

Mercedes E-klasse All-Terrain er en bil som vil friste mange norske kjøpere. Med ekstra god framkommelighet og imponerende komfort er dette en drømmebil for mange familier.
Mercedes E-klasse All-Terrain er en bil som vil friste mange norske kjøpere. Med ekstra god framkommelighet og imponerende komfort er dette en drømmebil for mange familier.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bare én viktig ting mangletr.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mercedes E-klasse All-Terrain

  • Motor: 2-liter, diesel
  • Effekt: 194 hk / 400 Nm
  • Forbruk: 0,52 l/mil
  • 0-100 km/t: 8 sek.
  • Toppfart: 231 km/t
  • Bagasjerom: 640 / 1820 liter
  • Lengde x bredde x høyde: 494 x 186 x 149 cm
  • Vekt: 1.825 kg
  • Pris: 717.900 kroner
  • Pris testbil: 1.030.000 kroner

Mercedes har tatt et solid grep på konkurrentene i storbilklasse med sin nye E-klasse. Aldri før han de laget så mange ulike varianter av den populære familiebilen. Du får den som stasjonsvogn, sedan, coupe og cabriolet – og nå dessuten for første gang i crossover-utgave.

Nykommeren har fått alle de «klassiske» grepene: Litt bedre bakkeklaring, kraftige hjulbuer, nytt design på fangerne foran og bak og en ny og kraftigere grill.

Lenge var det Audi, Subaru og Volvo som fikk regjere alene med denne typen stasjonsvogn. Men nå får de også selskap av Mercedes.

Det bør gi grunn til bekymkring blant konkurrentene. For E-klasse er en bil som har mange sterke egenskaper. Spørsmålet er om multikunstneren også mestrer denne klassen til det fulle.

(Saken fortsetter under)

E-klasse All-Terrain har ikke noe problem med å komme seg fram på snø og is.
E-klasse All-Terrain har ikke noe problem med å komme seg fram på snø og is.

Hvordan er den å kjøre?

Kjøreegenskapene domineres mest av en komfort som savner sidestykke i klassen. Luftunderstellet er eksemplarisk i å spise unna norske «kjerreveier» som er preget av telehiv og dårlig asfalt.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

All-Terrain-utgaven har alt i utgangspunktet litt høyere bakkeklaring enn de andre, og kan dessuten heves ytterligere om forholdene krever det. Opptil 156 mm.

I tillegg har den ulike kjøreprogram som blant annet skal hjelpe deg fram i dyp snø, sand eller sørpe.

Er du ute på landeveien kan du velge Sport-programmet. Da blir styringen mer direkte og understellet hardere. Men noen BMW får du ikke, av den grunn. Det er for mye vekt og høyde til å kunne kalles dynamisk.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Herlig bil – men kan også bli et økonomisk mareritt

(Saken fortsetter under)

Baksetet i en E-klasse er romslig og komfortabelt.
Baksetet i en E-klasse er romslig og komfortabelt.

Hvordan er plassen?

E-klasse har bygget sitt rykte på å være romslig. Slikt roter en ikke med. Den nye er riktignok ikke så voldsomt mye større enn forgjengeren, men leder likevel an i løypa. Bagasjerommet er på 670 liter, og det volumet vokser til 1.820 når du legger ned ryggen på baksetene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dermed er den betydelig større enn for eksempel Volvo V90 Cross Country og Audi A6 Allroad.

I baksetet er det nok plass både til knær og hode for de aller fleste. Også de på 190 cm. Bare vær obs på at hvis de foran har stolene på laveste nivå, kan det bli litt trangt til vrista.

Les også: Mange biler har for gamle dekk

(Saken fortsetter under)

Disse to skjermene byr på en svært imponerende totalpakke – og er de mest brukervennlige på markedet.
Disse to skjermene byr på en svært imponerende totalpakke – og er de mest brukervennlige på markedet.

Finest utenpå eller inni?

De siste ukene har vi testet veldig mange biler som leveres med grå eller sølvfarget lakk. Vi skulle ønske at flere ville vært mer vågale – og spredd litt mer farge i hverdagen.

E-klasse All-Terrain er en lekker bil, men med sølvfarget lakk og sorte plastdetaljer blir det likevel litt kjedelig. Det hjelper litt med 20” felger, og når du dessuten har et understell som hindrer det fra å bli ukomfortabelt, er det jo to fluer i en smekk.

Interiøret er klasseledende og bilbransjens best akkurat nå, såfremt du sørger for å bestille den med det største infotainmentsystemet og digitale instrumenter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Menystyringen av skjermene via rattet er helt genial, og fungerer bedre enn noe annet system vi har testet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

(Saken fortsetter under)

Det er mange instillingsmuligheter i E-klasse All-Terrain. Blant annet kan bakkeklaringen justeres, som er viktig for mange.
Det er mange instillingsmuligheter i E-klasse All-Terrain. Blant annet kan bakkeklaringen justeres, som er viktig for mange.

Går den bra?

Vi har allerede slått fast at E-klasse All-Terrain langt ifra er sportslig å kjøre. Ytelsene er heller ikke nok til å gi horn i panna. Testbilen er en 220d, som enn så lenge er eneste alternativ om du vil ha denne utgaven av E-klasse. 220d betyr dieselmotor på 194 hk, og med et dreiemoment på hele 400 Nm.

Nettopp bunndraget er det beste med denne motoren, i tillegg til lave 0,52 l/mil i blandet forbruk.

Vi har sagt det før og sier det gjerne igjen: Skal du ha en stor og tung bil, er fortsatt en moderne og effektiv dieselmotor et godt alternativ. Spørsmålet er bare hvor praktisk det blir i lengden, og hvor lett det blir å selge den igjen senere.

Det er ingen tvil om at All-Terrain hadde hatt godt av en ladbar utgave, også.

Artikkelen fortsetter under annonsen

0-100 km/t tar forøvrig 8 sekunder blank.

Les også: Dette er den råeste bilen du får kjøpt

(Saken fortsetter under)

Det skal mye til om du ikke klarer å finne deg veldig god til rette bak rattet i E-klasse All-Terrain.
Det skal mye til om du ikke klarer å finne deg veldig god til rette bak rattet i E-klasse All-Terrain.

Konklusjon er ...

E-klasse All-Terrain er som skapt for det norske markedet: Litt høyreist, romslig, praktisk, komfortabel og med høy status.

Den har også et eminent infotainmentsystem, best plass, luftfjæring og et mer avansert offroad-system enn for eksempel Volvo V90 Cross Country.

Det som trekker ned, er at eneste motoralternativ er 220d, altså dieselmotor. Dessuten koster det friskt. Testbilen ender på rundt millionen med en anseelig mengde utstyr. Mens startprisen er på 717.900 kroner.

Volvo V90 Cross Country på sin side starter på 619.000 kroner, og er tilgjengelig med flere motorer med både diesel og bensin.

All-Terrain er kanskje ikke dømt til å bli en salgssuksess, men at bilen er svært bra, er det ingen tvil om.

De første norske kundene får bilene sine i mai. Nedtellingen er begynt.
De første norske kundene får bilene sine i mai. Nedtellingen er begynt.

Les også:

Topp 5: Her er årets hotteste påske-SUVer

Lang bil på langfredag? Sjekk denne!

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no