Biltest

Sportsbil i forkledning

Foto: Per Torstein Haugen

Mercedes-AMG E43 er stasjonsvognen som får deg til å glemme prislappen - i alle for et øyeblikk.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Mercedes-AMG E43 4Matic er en bil som er skreddersydd for den plass-kresne, taxi-sjåføren eller for familiemannen som vil ha en råere bil enn naboen når man kjører barna til fotballtrening.

Både på utseende og med sin motorkraft overbeviser den med en slik selvsikkerhet at den i bunn og grunn kan oppsummeres med ett ord:

Solid.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: Foto: Per Torstein Haugen
Foto: Foto: Per Torstein Haugen

Når du først hører Mercedes, er det ofte bilene i taxi-køen hjem fra en fuktig bynatt og det blinkende taksameteret du husker. Men Mercedes er etter de siste årenes ansiktsløftning mer enn en selvskreven drosjebil. Spesielt hvis du setter deg inn i denne.

E43 er en stasjonsvogn, men ikke bli lurt av utseendet; dette er en sportsbil i forkledning.

Utenpå den grålakkerte førersiden er "biturbo" påklistret ". I tillegg har bilen AMG i navnet, noe som gjør at forventningene stiger i det du setter deg i førersetet.

Under panseret finner man en treliters V6-motor. Det er den samme som resten av familiemedlemmene C43 og GLC43 har, men i tillegg har AMG spandert 36 hestekrefter ekstra.

Fasiten viser dermed 401 hestekrefter og 520 Nm. E43 bruker presise 4,7 sekunder på å ta deg fra 0 til 100 km/t, noe som er ganske så respektabelt når bilen tross alt veier 1.855 kilo.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: John Inge Seljehaug
Foto: John Inge Seljehaug

E43 kommer med en nitrinns automat girkasse som girer der det gires skal, og som gjør det så overbevisende at man ikke savner å ta styringen selv. Likevel har man muligheten til å gjøre dette ved hjelp av hendlene bak på rattet, som kan være et positivt tilskudd på langkjøring, i høy fart eller om du enkelt og greit foretrekker å være sjefen.

Eco, Comfort, Sport og Sport Plus er fire forskjellige klassiske moduser du kan velge mellom. I de to førstnevnte sitter du likevel med en liten følelse av at det er noe som mangler, at den er litt snillere og for "pusete" etter å ha vært i til å ha AMG klistret på seg. Spanderer du derimot på sportsmodusene forsvinner inntrykket fort. Bilen akselerer hurtigere, lyden blir skarpere og frekkere, noe både sjåføren og de i baksetet vil elske.

I tillegg finnes det en egen individuell innstilling, der føreren kan skreddersy egenskapene til motor, girkasse, hjuloppheng og styring individuelt.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: Mercedes-Benz
Foto: Mercedes-Benz

Innvendig er E43 i tråd med foreverntingene til en bil med en slik prislapp. Interiøret er moderne, og midt i sentrum er det en stor skjerm som presenterer grafikk på en imponerende måte og tilbyr smarte styringssystemer.

Når det er sagt er det ikke alt bare smart.

Mercedes har også erstattet enkelte knapper med styreflater som styrer begge skjermer. Konsekvensen er at en kan miste fokus på veien siden man i stedet er nødt til å se på skjermen for å ha kontroll på hva man driver med. Da kjører man fort både hundre- og to hundre meter før man har lyktes med å skifte radiokanal.

Bortsett fra det er det ikke mye å utsette, med unntak av at prisen fort blir stiv om du ønsker ekstra utstyr oppå de opprinnelige 1,1 millionen du må ut med for å få bilnøklene til Mercedes-AMG E43. Likevel, er den et rimeligere alternativ enn AMG-modeller flest.

Saken ble først publisert på Hegnar.no

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden