Test:Den store sommerdekktesten

Et godt sommerdekk kan være avgjørende i kritiske situasjoner, og egenskapene på våt vei er spesielt viktig. (Illustrasjonsfoto: Nokian Tyres)
Et godt sommerdekk kan være avgjørende i kritiske situasjoner, og egenskapene på våt vei er spesielt viktig. (Illustrasjonsfoto: Nokian Tyres)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Her får du oversikt over hvordan de kjente sommerdekkene og årets nykommere presterer i norske og europeiske forbrukertester.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Slik fungerer Test.no

Vi oppsummerer alle tester innen et tema og regner ut en samlescore mellom 0 og 100 for hvert produkt. Les mer

Dynamisk resultatliste

Vi oppdaterer listen etter hvert som det kommer nye tester og produkter i kategorien.

Tips oss gjerne om du kjenner til tester som ikke er tatt med.

Mønsterdybde

På sommerdekk må mønsterdybden være minst 1,6 mm, men NAF anbefaler at biler under 3500 kg har minst 3 mm mønsterdybde.

Dimensjon

Alle testdekkene har dimensjonen 205/55 R16. Dette er en av de vanligste dimensjonene i Norge.

205: Dekkets bredde i mm.

55: Dekkets høyde i prosent av bredden (profil).

R: Radialdekk.

16: Felgdiameter i tommer.

På dekkene finnes også en belastningskode og en hastighetskode. For eks. 205/55 R16 91H:

91: Maksimal belastning dekket tåler (91 = 615 kg).

H: Maksimal hastighet dekket tåler (H = 210 km/t).

Vognkortet angir hva slags dekkdimensjon, belastnings- og hastighetskode dekkene dine skal ha.

Kilde: NAF.

Det er det nye dekket Nokian Hakka Blue 2 som får delt førsteplass sammen med fjorårets nykommer og testvinner Nokian Hakka Green 2. Begge dekkene har lik poengsum og like mange kilder til grunn for totalscoren. Hakka Blue 2 er testet i 2017 og Hakka Green 2 ble anmeldt i 2016.

De neste dekkene på listen får noe lavere poengsum, men det er greit å være oppmerksom på at de er testet mange flere ganger enn vinnerne. Vi ser ofte at antall tester gir store utslag på produktenes endelige testscore.

Les også: Stor test av elsykler

Billigdekk på bunn

Den nederste plasseringen inntas av billigdekket Wanli Harmonic H220, i år som i fjor. Det får riktignok mye bedre resultater på vått underlag i årets test, men det havner helt nederst når det gjelder egenskaper på tørr vei.

Dekkets viktigste egenskaper

Kildene tester dekkene i flere ulike testdisipliner: vannplaning, bremsing på vått og tørt underlag, veigrep, kjøreegenskaper på tørr og våt vei, rullemotstand og støy. NAF mener det aller viktigste er at sommerdekket har kort bremsestrekning, god evne til å motstå vannplaning og godt sidegrep på vått underlag.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Se hvordan Toyota RAV4 Hybrid klarer seg i forbrukertestene.

Må man bytte til sommerdekk?

Bruker du piggdekk på vinteren og bor i Sør- eller Midt-Norge, gjelder et piggdekkforbud fra og med første mandag etter 2. påskedag til og med 31. oktober. For Nordland, Troms og Finnmark gjelder det fra og med 1. mai til og med 15. oktober.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Et tilstrekkelig veigrep veier likevel tyngre enn de fastsatte fristene. Det er med andre ord lov å bruke piggdekk dersom føret krever det.

Piggfrie dekk kan i teorien brukes hele året, men vinterdekk er ikke laget for sommerføre. Broom skriver om at vinterdekk på sommerføre vil gi lengre bremsestrekning og vesentlig dårligere sidegrep enn et sommerdekk. Det vil også slites raskere og føre til økt drivstofforbruk. Det anbefales derfor på det sterkeste at du bytter til sommerdekk når vær- og kjøreforhold tilsier det.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Anerkjente kilder

NAF har utført årets test i samarbeid med finske Tekniikan Mailma, russiske Auto Revue, svenske Aftonbladet og Auto Motor og Sport Sverige.

I tillegg presenterer vi resultatene fra testene gjennomført av det svenske magasinet Vi Bilägare, den svenske forbrukerorganisasjonen Råd & Rön (i samarbeid med ADAC/ICRT), samt tyske ACE.

Ulike resultater på tvers av år

Noen av dekkene i samletesten får ganske ulike vurderinger i 2017 enn det fikk i 2015 og 2016, selv om navnet på dekket er det samme som i fjor, og selv om det er samme kilde som tester dekket. NAF skriver at det ikke er lett å forklare hvorfor dette skjer, men at det kan være fordi produsentene har gjort endringer ved dekket.

Fordi vi ikke vet sikkert om det er endringer fra produsentenes side, eller om det kan være andre aspekter som gjør at resultatene endres, velger vi å inkludere alle 2015- og 2016-testene her. Forhåpentligvis gir dette et tydeligere og fullere bilde av eventuelle endringer i dekkenes prestasjoner. Vi setter pris på tilbakemelding dersom du er uenig.

Saken er først publisert på Test.no