Denne jobben bør du ikke slurve med

Å polere bilen forhindrer rustangrep og får lakken til å skinne igjen. Lar du være å polere, kan det fort dukke opp kostbare rustproblemer. Foto: Colourbox
Å polere bilen forhindrer rustangrep og får lakken til å skinne igjen. Lar du være å polere, kan det fort dukke opp kostbare rustproblemer. Foto: Colourbox
Artikkelen fortsetter under annonsen

Så lett tar du vårklargjøringen selv:

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Etter flere måneder med snø, salt, slaps og strøsand på veiene, er det endelig blitt vår.

Les også: Herlig bil – men kan også bli et økonomisk mareritt

Slik gjør du bilen vårklar

1. Sjekk spylevæske og vindusviskere

Med salt og skitt i veien blir vinduene fort nedgriset. Ha alltid en ekstra kanne med spylevæske i bagasjerommet. Sjekk vindusviskerne for eventuelle skader og bytt dersom det trengs. Rens også glassene på hovedlyktene og innsiden av frontruten.

2. Sjekk fukt i kupeen

Vi drar med oss mye fuktighet og snø inn i bilen i løpet av vinteren. Det kan føre til mugg- og rustdannelse inne i bilen. Kjenn med hånden under gulvmatten. Er det vått, ta ut matten og la døra stå oppe til lufting. Eventuelt kan du sette inn luftavfuktere for å trekke opp fukten.

3. Rengjør bilen innvendig

Støvsug og vask seter, bagasjerom, gulvmatter og interiør. Ved flekker i tekstiler finnes det effektiv skumrens. Bruk gjerne vinylglans på dashbord for å friske opp og få nybilfølelsen tilbake.

4. Skift til sommerhjul

Det kan være lurt å gjøre dette selv, slik at du er forberedt dersom du punkterer. Med en garasjejekk kan du enkelt skifte dekk. Pass på at håndbrekket står ordentlig på. Bruk momentnøkkel, og ikke dra til hjulmutrene for hardt. Etterstram etter tre til fem mils kjøring. Pass på at dekkene har riktig lufttrykk.

Piggdekk skal for Sør- og Midt-Norge være skiftet innen første mandag etter 2. påskedag hvis forholdene tillater det. Datoen for Nord-Norge er 1. mai.

5. Vask bilen og motoren

Vask med sjampo og svamp og skyll godt med rent vann. Tørk med en tørkeklut eller pusseskinn. Et godt råd er å bruke en smussavskiller i bøtta, noe som gjør at man ikke drar opp gammel skitt og partikler i svampen ved væting.

Bruk avfettingsmiddel på motoren og skyll lett med en hageslange eller med svak stråle på høytrykksvaskeren. Unngå å bløtgjøre elektriske komponenter.

6. Poler bilen (tradisjonell metode)

Beregn 1-2 timer. Plasser bilen i skyggen og sørg for at den er ordentlig ren før du setter i gang. Påfør lakkrens skånsomt og tørk av middelet med en poleringsklut. Bruk deretter poleringsmiddel på samme måte, og tørk av med mikrofiberklut eller maskin. Til slutt påfører du voks. Vent litt før du tørker av.

(Kilder: NAF/Biltema)

Med tørr asfalt og blomstring i veikanten er det mange som gjør bilen klar for sommeren. Da er det blant annet vask og polering som gjelder.

Men det er slett ikke alle som er like interessert i å stå og gnukke og gni. En spørreundersøkelse gjort av YouGov for Biltema, viser nemlig at 6 av 10 dropper poleringen.

Problemet med det, er at bilen kan tape seg i verdi raskere enn andre hvis du slurver med dette.

Ruster raskere

– Upolerte biler ruster fortere. Grobunnen for rust er stor, siden upolert lakk lettere holder på salt og asfalt-, pigg- og bremsepartikler. I tillegg blir lakken matt og mister glansen sin, noe som også bidrar til å redusere bilens verdi, sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Mange automatiske bilvaskemaskiner tilbyr vaskeprogrammer med polering. Ifølge NAF er ikke dette like bra som manuell polering.

– Det er godt nok der og da, men holdbarheten er mye kortere enn en skikkelig polering, sier Engebretsen.

To ganger i året

Du bør polere bilen to ganger i året, og vårpoleringen er viktigst.

– Om høsten bør du polere for å motvirke at salt og skitt setter seg fast i lakken. Om våren bør du polere for å fjerne det som har satt seg fast og for å få opp glansen i lakken, sier Engebretsen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Å polere er ikke vanskelig, men det må gjøres riktig.

– Bilen er ofte noe av det dyreste man eier. Da er det dumt ikke å ta ordentlig vare på den. Hvis du rengjør, polerer og vokser grundig, får du langvarig beskyttelse som gjør det enklere å vaske bilen i fremtiden, sier Dag Bergby, markedsansvarlig i Biltema.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Menn kjøper dyr Tesla, kvinner velger liten Yaris

Viktig forarbeid

Det viktigste er å gjøre grundig forarbeid. Masker lister og annet som ikke skal poleres.

– Plast og gummi bør ikke får polish på seg. Det kan føre til at de får stygge grå flekker som det er vanskelig å få av. Du bør heller ikke polere i direkte sollys, sier Bergby.

En typisk feil er for dårlig vask og rengjøring før polering.

– Dersom saltet og skitten ikke blir fjernet, kan hele poleringsjobben være bortkastet. Spray på avfettingsmiddel, vent de angitte minutter og skyll av, sier Bergby.

Renske lakken med leire

Mange velger å bruke renseleire, eller "clay bar", for å dyprense og polere lakken på en enklere måte.

– Dette er i utgangspunktet en leireklump som sammen med en spesiell væske, svært effektivt dyprenser lakken til den er helt fri for gjenstridig piggstøv og asfaltrester. Billakken blir tilnærmet som ny, og du kan hoppe rett videre til å påføre voks etter leirebehandlingen, sier Bergby.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Enklere med maskin

Velger du å polere på den tradisjonelle måten, skal du påføre lakkrens skånsomt med klut eller poleringsmaskin. Tørk av med en tørr mikrofiberklut og påfør deretter poleringsmiddelet med samme metode. Tørk av og påfør deretter voks. Vent litt før du tørker av med en klut.

– Jobben gjøres enklere ved å bruke en poleringsmaskin, men det gjelder å vite hva man holder på med. Les instruksjonsboken og øv deg på en annen overflate først, sier Dag Bergby i Biltema.

Les også: Bensinstasjoner slurver med hygienen

Saken ble opprinnelig publisert på broom.no.