Dette bør du lese før du drar på påsketur
Gjetter du hva som er den store bulkedagen?
Påskeutfarten skaper hvert år en rekke skumle situasjoner i trafikken.
Antall ulykker øker også kraftig, når veldig mange skal avgårde på tur samtidig.
– Du er ikke den eneste som skal på påskeferie. Kjør ekstra forsiktig på onsdag, sier fagsjef motor Roger Ytre-Hauge i Frende Forsikring.
Påsketrafikken fordeler seg oftest godt utover i uken, men onsdag, som er halv arbeidsdag, skiller seg ut. Statistikk fra tidligere år viser at dette er den største ulykkesdagen i påsken.
Les også: Her er 25 gode spisesteder for deg som skal langs veien i påsken
Fredag er unntaket
I fjor registrerte forsikringsbransjen 784 små og store ulykker i trafikken denne dagen, med 13 personskader.
Påsken sett under ett krasjet vi i gjennomsnitt 688 ganger om dagen i fjor, og 68 førere- og passasjerer ble skadet i påsketrafikken.
Fredag ettermiddag er tradisjonelt en ulykkesdag i trafikken, men langfredag er et unntak. Tradisjonelt sett er det lite trafikk og færre ulykker på helligdagene i påsken.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenTall fra Finans Norges trafikkskadestatistikk (TRAST) viser 6.883 materielle skader i trafikken i løpet av påsken 2016. Av disse var det 1.771 ulykker med bare en bil involvert, 306 møteulykker og 105 ulykker i forbindelse med forbikjøring.
Takler ikke å sitte i kø
– Forbikjørings-uykker kan være de aller skumleste, samtidig som de i svært mange fleste tilfeller også er helt unødvendige. Her handler det om sjåfører som har det altfor travelt og som kjører med små marginer, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenHan mener påskeutfart kan få fram det verste i mange sjåfører:
– Det er nok noen som rett og slett ikke takler å sitte i kø. I stedet for å lene seg tilbake og godta at det tar den tiden det tar, legger de seg til en svært aggressiv kjørestil, og hakker seg framover i køen med forbikjøringer. Heldigvis er dette noe politiet har spesielt fokus på å luke ut ved utfartene. Disse sjåførene skaper farlige situasjoner, i mange tilfeller bidrar de også til at køen flyter dårligere, det blir enda mer rykk og napp ved denne kjøringen, sier Benny.
Artikkelen fortsetter under annonsenLes også: Slik sparer du 200.000 på luksusbilen Audi A7
Bilen oppfører seg annerledes
Bileksperten mener også at mange undervurderer betydningen av at bilen gjerne er tungt lastet når man drar på påsketur.
– Det er noe som påvirker kjøreegenskapene, ofte mer enn man tror. Bilen oppfører seg rett og slett annerledes. Den blir tregere, den krenger gjerne mer i svingene, og bremselengden øker også. Alt dette gjør det ekstra viktig å kjøre defensivt og ha gode marginer. Kanskje kommer du en halvtime senere fram til hytta, men det er langt bedre enn å ta store sjanser som gjør at du kanskje ikke kommer fram i det hele tatt, sier Benny.
Viktig å pakke riktig
Måten du pakker bilen på er også viktig:
– Du vil ikke risikere at bagasjen kommer flygende og skader deg eller passasjerene ved en kollisjon. Må du bråbremse i 50 km/t, vil en 20-kilos sekk komme flygende som et prosjektil på 1,25 tonn. Pakk det tyngste nederst og inn mot seteryggen, og sikre løs last, sier Ytre-Hauge i Frende Forsikring, i en pressemelding.
Artikkelen fortsetter under annonsenForsikringsselskapet erfarer at uoppmerksomhet i trafikken er årsak til mange av bilulykkene.
– Når du kjører bil, skal du kjøre bil, ikke holde på med telefon, radio og navigasjon, aviser eller barbering mens du kjører. Vi har sett mye rart, sier Ytre-Hauge.
Les også: Snart får bestselgeren VW e-Golf langt bedre rekkevidde
Saken ble opprinnelig publisert på broom.no.